fbpx
 
Categories Biltest

Test: CUPRA Leon Sportstourer e-HYBRID

Posted on
Test: CUPRA Leon Sportstourer e-HYBRID

Nogle gange går en bil lige i hjertet, og sådan har jeg det med Cupra Leon Sportstourer e-HYBRID. Det er en rap stationcar med plug-in hybrid teknologi, som kan køre op til 58 km på ren strøm. Men er den værd at gå efter? Det kan du få svaret på i denne anmeldelse.

Baseret på Seat Leon Sportstourer

CUPRA er i fuld gang med at positionere sig som mærke i Danmark, og modelprogrammet bliver løbende udbygget. I 2020 testede jeg gavflaben CUPRA Formentor, som står med sin helt egen identitet. Nu er turen kommet til CUPRA Leon, som er baseret på den fornuftige men sportslige Seat Leon. Den fås også i stationcarversion, som hos Seat og CUPRA hedder ”Sportstourer”. Det er den, jeg tester.

Længde 4657 mm – brede 1799 mm – højde 1437 mm

Testen kom egentlig lidt skævt fra start, da jeg i den pågældende testuge oprindeligt skulle have kørt en Seat Leon plug-in hybrid. Men grundet en skade på den pågældende pressebil, blev der i sidste øjeblik lavet en udskiftning til CUPRA Leon Sportstourer, som var på min testplan til maj.

Jeg havde derfor ikke nået at lave alt research, så der poppede fluks en række spørgsmål op i mit hovedet, da jeg kørte fra Semlers hovedkontor. Hvor mange heste har den? Er de flotte 19” fælge mon standard? Og hvad koster den egentlig?

Den har 245 heste, de flotte 19” fælge er standard og den koster 339.920 kr. At prisen ligger, hvor den gør, overrasker mig mildest talt. Mit gæt inden jeg så prislisten lå højere. Jeg lavede for sjov en quiz på Insta, hvor følgerne skulle gætte om prisen var 340, 380 eller 420 K. Jeg kan afsløre, at der var rekordmange svar i denne quiz, og der var næsten dødt løb mellem 340 og 380 K i besvarelsen. Et par håndfulde gættede såmænd også på 420 K. Så der tegner sig et billede af, at bilen er attraktivt prissat.

Fake lyd når det er bedst

En anden ting, som den skæve start på testen afstedkom, var, at batteriet ikke havde meget strøm. Den første tur foregår derfor hovedsageligt med benzinmotoren tændt, og her opdager jeg, at de 245 heste passer særdeles godt til denne lidt ”bad boy”-agtigt udseende familiebil. Den er rask, rørig og agil.

Og hvad sker der lige for motorlyden? Den brøler jo på den der CUPRA måde, som også Formentor underholder med. Det er en fake lyd fra ende til anden, men den lyder altså vildt godt. Det er sjovt, underholdende og drengerøvsagtigt – og jeg er vild med det. Jeg konstaterer i øvrigt, at bilen kører omkring 15 km/l ved blandet kørsel, når det foregår uden strøm.

Senere erfarer jeg, at med strøm på batteriet, er rækkevidden på 58 km ikke helt skudt ved siden af, og plug-in hybrid teknologien fungerer rasende godt i denne CUPRA Leon. De 245 heste og benzinmotoren går godt i spænd med plug-in hybrid teknologien. Det er på den smooth-agtige måde – og bedre end i plug-in hybrid versioner i Volkswagen familien med 204 hk som fx i Audi A3 TFSI e.

Og nu vi er ved Audi A3 plug-in hybrid, så fik jeg utallige henvendelser fra følgere på Carlife365 i løbet af testugen med spørgsmål om ”hvorfor en skal jeg vælge” blandt paletten af Audi A3 plug-in hybrid, Skoda Octavia Combi RS og CUPRA Leon Sportstourer. Stort set alle spørgsmål handler om de tre biler, og jeg må sige, at CUPRA Leon Sportstourer står ekstremt stærkt i det trekløver. Dels fordi den går lige i hjertet – men også fordi den er prissat så attraktiv, og er funktionel og anvendelig.

For bilen har masser af kræfter, plads og udstyr og står med en styling, som er lige i øjet. Se bare de flotte LED lygter med skarpe kanter og karakter. Den sorte testbil ser ligefrem lidt ond ud med de store 19” fælge og de kobberfarvede detaljer. Og det er det, som rammer mig. Folk glor underligt på CUPRA logoet og bilen tiltrækker mange nysgerrige blikke.

Der findes i programmet mulighed for at vælge en helt mat grå farve (den koster 21.320 kr.), som gør bilen endnu mere unik. Den ville jeg klart gå overveje, for bilen kan bære det.

De flotte LED-baglygter er standard.

Bag musklerne gemmer sig en praktisk familiebil

I kabinen får du ligeledes et stærk strejf af sportslighed. Sæderne, rattet, instrumenteringen, belysningen, alu-pedalerne og farvesammensætningen er nøje afstemt bilens stil, og får det hele til at gå op i en højere enhed.

Bag musklerne og senerne gemmer sig alle de praktiske dyder fra familiens favoritstationcar med god plads, masser af komfort og det helt rigtige udstyr.

Varme i rattet er standard og efterhånden svært at undvære, når der i Danmark også er sne og kulde i april, så her forkæler CUPRA Leon mig. Tre-zone klima-anlæg er ligeledes standard men trådløs opladning til mobiltelefon er ekstraudstyr og skal tilvælges.

De sportslige sæder passer godt til bilens øvrige styling.

Instrumentbordet er renset for knapper og det hele styres fra den velfungerende 10” touchskærm, som man lige skal vænne sig til. Kunne godt have brugt nogle få genvejstaster – fx til drive mode og klimaanlæg.

Det digitale cockpit er flot sat op med lækker grafik og kan indstilles på 100 forskellige måder. Det er lige før, at valgmulighederne bliver for mange og uoverskuelige. Men der er altså mulighed for, at du kan indstille det med lige præcis de informationer og detaljer, som du ønsker.

Instrumentbordet er renset for almindelige knapper. Du betjener det meste fra bilens touchskærm.

Batteriet sluger plads i bagagerummet – der er 470 liter at gøre godt med – men du har et relativt stort rum under gulvet til kablerne, og det hjælper lidt på det. Og når bagsæderne nedlægges, hvilket i øvrigt foregår meget nemt, er gulvet helt plant.

470 liter er der plads til i bagagerummet.
Der er fin plads ved bagsædet og god komfort med bl.a. 3-zone klimaanlæg.

Det åbenlyse valg

CUPRA Leon Sportstourer er en bil, som går lige i mit hjerte. Og det sker ikke på bekostning af det rationelle og funktionelle, for den har alle de praktiske dyder, som familien har brug for i en stationcar. Og til en pris fra 339.920 kr. er den samlede pakke så attraktiv, at valget mellem Audi A3 TFSI e, Skoda Octavia CombiRS og CUPRA Leon Sportstourer peger i retning mod Spanien.

Muchas gracias a CUPRA Leon Sportstourer por una semana entretenida.

Det bedste ved CUPRA Leon Sportstourer

  • Vellykket sportslig styling
  • Smooth plug-in hybrid teknologi
  • Plads og funktionalitet

Det kunne være bedre

  • Trådløs opladning af mobiltelefon skal tilvælges som ekstraudstyr
  • Batteriet sluger plads i bagagerummet

Konkurrenter

Specifikationer

  • Motor: 1.4 liters benzinmotor plug-in hybrid
  • Gearkasse: 6 trins DSG
  • Ydelse: 245 hk / 180 kW
  • Kapacitet: 12,8 kWh
  • Opladning ved AC 3,6 kW 0-100 %: 3 timer og 42 min.
  • Topfart: 225 km/t
  • 0-100 km/t: 7,0 sek
  • Forbrug 71,4 km/l (testforbrug ved blandet kørsel uden strøm er 15 km/l)
  • CO2 udslip: 31 g/km
  • Anhængervægt: 12% 1500 kg
  • Bagagerum: 470 liter
  • Halvårlig grøn ejerafgift 410 kr.
  • Privatleasing er muligt

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: