fbpx
 
Categories Bilnyheder

Nyhed: NIO ET5 Touring – sprød elektrisk stationcar med masser af kræfter

Posted on
Nyhed: NIO ET5 Touring – sprød elektrisk stationcar med masser af kræfter

Elektriske stationscars hænger ikke på træerne, så alene af den grund er NIO ET5 Touring en interessant nyhed. Jeg har set bilen til en præsentation i Danmark, og her er første indtryk.

NIO ET5 Touring er 4,79 meter lang – 1,96 meter bred og 1,49 meter høj.

Designet er lige i øjet

Designmæssigt er NIO ET5 vellykket og touring-udgaven står nærmest endnu skarpere end sedanen. Linjerne er strømlinede og sportslige med harmoniske proportioner.

Og så er bilen langt mere praktisk med et større bagagerum på samlet set næsten 500 liter og bedre udsyn bagud.  

Ved bagsædet er loftshøjden øget med 17 mm og benpladsen er generøs. Med bagsæderne lagt ned er der plads til hele 1.300 liter. Akselafstanden er på 2,9 meter.

Indretningen i det praktiske stationcarbagagerum er med to magnetiske lastrumsstropper til at hænge tasker i, praktiske opbevaringsnet og kroge i bagklappen. Materialerne er valgt, så de er nemme at rengøre, og lyset kan fungere som en ekstern lommelygte.

Ligesom i ET5 fås touring med glastag, som er endnu større og lukker masser af lys ind. Det har en intelligent dæmpningsmulighed og beskytter maksimalt i forhold til skadelige UV-stråler og effektiv varmedæmpning.

Tagræling er standard.

Masser af kræfter og mulighed for to batteristørrelser

ET5 Touring er sat op til sportslig kørsel med fokus på performance uden komforten går tabt. Bilen har en 50:50 vægtfordeling. Den kommer altid med to elmotorer og firehjulstræk. En 150 kW elmotor foran og en 210 kW permanentmagnetmotor bagtil giver en samlet effekt på 360 kW (483 hk).

ET5 Touring går fra 0 til 100 km/t på kun 4,0 sekunder.

Bilen scorer toppoint i crashtest og har syv airbags som standard.

Softwaremæssigt har ET5 Touring alt det nye fra hylderne. Med 33 sensorer er assistent- og sikkerhedssystemerne topavancerede, og som standard er der hele 23 sikkerheds- og førerassistancefunktioner, der løbende opdateres og udvides OTA.

Pris fra 424.000 kr.

Priserne starter fra 424.000 kr. med BaaS (altså hvor batteriet betales med et månedligt fee) med et 75 kWh batteri og en rækkevidde op til 435 km WLTP. Købes bilen med batteri er prisen 517.000 kr.

Med et 100 kWh batteri koster den fra 469.000 kr. med BaaS. Her tilbydes en rækkevidde på op til 560 km WLTP. Købes den med batteri er prisen 637.000 kr.

BaaS for det lille batteri er 1.299 kr. og 2.199 kr. for det store pr. måned.

Som med alle NIO modeller har ET5 Touring med BaaS adgang til Power Swap Stationer, hvor batteriet kan skiftes til et friskt på under 5 minuttet. Den første station er åbnet i Danmark ved Slagelse.

Der er en station på vej i Nordjylland og på et kort viser NIO ambitionen med flere stationer fordelt rundt i Danmark. Derudover popper de op rundt omkring i Europa til de lange ture, hvor det særligt giver mening.

Få konkurrenter i stationcarsegmentet

BaaS er et stort sats fra NIO og omtales flittigt som et premiumelement. Bliver vi i den boldgade, har ET5 flere ting, som løfter den over konkurrenterne, som der p.t. ikke er mange af i stationcarsegmenet. Der er noget på vej fra andre mærker, men først fra 2024 og frem.

Designet er virkelig vellykket, kabinen er flot og lækker indrettet, udstyret er righoldigt og bilen har masser af performanceattitude og -overskud. Levering kan ske relativt hurtigt.

Merprisen i forhold til ET5 sedan er på sin vis minimal skønt udgangspunktet er, at mange mener, NIOs priser er for heftige. Som bilen står her kan den i min optik bære prisen. Skal den være billigere vil det være med en elmotor mindre, baghjulstræk og mindre effekt – potentielt også mindre batteri og udstyr. Men om NIO vil gå den vej, er uvist.  

NIO ET5 Touring lanceres i efteråret ,og jeg glæder mig allerede til en First Drive.

Foto: NIO

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet