fbpx
 
Categories Bilnyheder

Så fed er kabinen i den nye Audi Q4 e-tron

Posted on
Så fed er kabinen i den nye Audi Q4 e-tron

Moderne, rummelig og højteknologisk. Den nye Audi Q4 e-tron får augmented-reality-head-up-display og det digitale cockpit kan vælges i tre varianter. Den nye elbil fra Audi har verdenspremiere midt i april.

Q4 e-tron hører med en længde på 4.590 mm, en bredde på 1.865 mm og en højde på 1.613 mm hjemme i klassen for større kompakte SUV’er. Akselafstanden på 2,76 m skaber med en længde på 1,83 m lige så god plads som i en stor SUV.

På størrelse med ID.4 og ENYAQ

Med sæderne højt placeret og et næsten plant gulv vil 5 personer kunne få god komfort i bilen. Siddepositionen på anden sæderække er næsten syv cm højere end foran. Audi lover god loftshøjde og masser af knæplads.  

Bagagerummet i Audi Q4 e-tron rummer op til 520 l bagage. Når bagsæderyglænene klappes ned i forholdet 40:20:40, opstår der en næsten plan flade, og lastet til loftet har man en bagagerumsvolumen på 1.490 l til rådighed. Det svarer til niveauet i det næsthøjeste SUV-segment.

I Q4 e-tron er betjenings- og visningsenhederne en integreret del af bilens kabinedesign. Det digitale instrument til føreren er indkapslet mellem to elementer – på venstre side en integreret luftdyse, og på højre side ligeledes integrerede luftdyser samt MMI touch-displayet, der er vinklet mod føreren og kan betjenes ergonomisk korrekt.

Sådan bliver kabinen i Q4 e-tron.
Sådan så konceptet ud – det endelige resultat er tæt på.

Lige under og ligeledes orienteret mod føreren er betjeningsenheden til klimaanlægget placeret. Derunder er der et stort betjeningspanel i Black-Panel-optik, der omfatter den kompakte gearvælger, en volumenknap, start-stop-knappen, knappen til havariblink og knappen til Audi drive select. Desuden er der knapper til andre funktioner, som er udformet som touchflader i Black-Panel-optik og har hvid baggrundsbelysning.

Augmented-reality-head-up-display

Med augmented-reality-head-up-displayet (ekstraudstyr) i Q4 e-tron kan du se vigtige informationer via forruden i to separate områder – nederst et statusområde og øverst et augmented reality (AR) område. Anvisninger fra visse assistentsystemer, retningspile fra navigationssystemet og start- og slutpunkter placeres dynamisk og optisk på de rigtige steder i den virkelige verden via AR-teknologien.

De fremstår virtuelt svævende i en fysisk afstand på ca. 10 m fra føreren, og alt efter situationen ser de ud til at befinde sig endnu længere foran bilen. I statusområdet vises hastighed, vejskilte og assistent- og navigationssymboler statisk, og visningerne ser optisk ud til at svæve ca. 3 m foran føreren.

Ved brug af navigationssystemet virker augmented-reality-head-up-displayet særligt smart. På vejen viser den såkaldte drone – en svævende pil – det næste aktionspunkt på ruten. Visningen er dynamisk: Før et vejkryds viser den svævende pil fx i forvejen, hvilken vej man skal dreje, før en animeret pil viser manøvren på vejen.

Hvis man derefter skal fortsætte ligeud, flyver dronen i forvejen og forsvinder, så den igen kan blive vist rettidigt før det næste aktionspunkt. I det nederste statusområde vises afstanden i meter til det sted, hvor man skal dreje.

Også når føreren har aktiveret den adaptive kørselsassistent, som holder bilen midt i vognbanen, hjælper augmented-reality-head-up-displayet med optiske anvisninger. Så snart Audi Q4 e-tron nærmer sig en vognbanemarkering, uden at blinklyset er aktiveret, placerer vognbaneadvarslen en rød linje over den reelle vognbanemarkering.

Et andet eksempel er reguleringen i forhold til et forankørende køretøj: Hvis den adaptive kørselsassistent eller den adaptive hastighedsassistent er aktiveret, markeres bilen i displayet med en farvet stribe, hvorved føreren kan se statussen fra systemet uden at blive afledt. En rød markering og et advarselssymbol vises, når den adaptive kørselsassistent opfordrer føreren til at være opmærksom.

Teknologien bag augmented-reality-systemet omfatter bl.a. en avanceret Picture Generation Unit, som anvender spejle og lysstråler, samt avanceret software med en AR-Creator som mastermind og billeddanner.

AR-Creator danner visningssymbolerne med en hastighed på 60 frames pr. sek., og sideløbende beregner den placeringen i forhold til omgivelserne, som den får informationer via frontkameraet, radarsensoren og navigationssystemet. Softwaren omfatter ca. 600.000 linjer med programmeringskoder, hvilket er ca. en halv gang flere end i hele styresystemet til den første version af rumfærger.

Digitalt cockpit i flere varianter

Det digitale kombiinstrument (standardudstyr) har en størrelse på 10,25″ og betjenes via multifunktionsrattet. Powermetret, som er placeret ved siden af speedometret i displayet, sammenfatter alle vigtige informationer om drivlinjen – fra ydelsen til batteriets ladetilstand i procent og informationer om rekuperationen.

Den første ekstraudstyrsmulighed er Audi virtual cockpit. Det omfatter navigationskort og infotainmentbetjening, og føreren kan skifte mellem to visninger. Som topversion fås Audi virtual cockpit plus, der byder på visningerne “classic”, “sport” og “e-tron”.

Den hidtil største skærm i Audi programmet

MMI touch-displayet med akustisk feedback har en størrelse på 10,1″ og en opløsning på 1.540 x 720 pixels. Det er som standard konfigureret med MMI Radio plus med DAB-modtagelse og anvendes til betjening af infotainmentsystemet og visse komfortfunktioner.

Føreren har mulighed for at indlæse tekst med håndskrift. Den store variant (ekstraudstyr) har en størrelse på 11,6″ og en opløsning på 1.764 x 824 pixels. Det er den hidtil største skærm i Audi programmet, og den vil kunne fås fra slutningen af året.

Q4 e-tron har et dobbelteget rat hvor de øverste eger har touchflader i Black-Panel-optik. Små forhøjninger afgrænser knapperne fra hinanden og gør brugen nemmere, og når føreren trykker på en knap, kvitteres der med en blød mærkbar feedback. Som på en smartphone kan føreren foruden touchbetjening også bruge en swipe-funktion – fx når man scroller gennem en liste.

Føreren kan vælge mellem forskellige rattyper. Den opvarmelige ratkrans er flad både foroven og forneden.

Centerairbag mellem forsæder giver høj sikkerhed. I tilfælde af en sidekollision udløses foruden sideairbaggene også den såkaldte centerairbag fra førersædets højre sidestøtte, så fører og forsædepassager ikke støder sammen. Sæderne fås i en basisversion og en sportsversion med optisk integrerede hovedstøtter og med diamantformede syninger som ekstraudstyr.

Sædeindtræk er lavet af genanvendt materiale. Med S line-interiør kan du vælge en ny variant sædeindtræk, der er en kombinationen af kunstlæder og mikrofibermaterialet Dinamica. Det ser ud og føles som ruskind. Materialet er bl.a. skabt af genanvendte plastflasker.

Q4 e-tron har officiel verdenspremiere midt i april. Prisen er ikke oplyst.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: