fbpx
 
Categories Biltest

Test: Renault Megane E-TECH plug-in hybrid

Posted on
Test: Renault Megane E-TECH plug-in hybrid

Renault har store ambitioner med hybridprogrammet E-TECH. Her skal en symfoni af brændstof og el gøre populære hverdagshelte som Captur, Clio og Megane til grønne superheroes.

Jeg har tidligere testet Renault Captur– og Clio E-TECH. Nu er turen kommet til Megane Sport Tourer E-TECH plug-in hybrid, som med en vanvittig skarp pris ligner et vaskeægte knaldtilbud. Men er bilen værd at gå efter? Er den et godt bud på en grøn familiebil? Det får du svaret på i denne test.

Lokker med skarpe priser

Samme dag som testen starter, popper en annonce fra Renault op i mit Facebook feed. Timingen virker spøjs, men Siri har nok en finger med i spillet. Renault teaser med billeder af Megane E-TECH plug-in hybrid og fremhæver de attraktive priser. Billigste version i udstyrsniveauet Zen koster fra 259.990 kroner. For 17.000 kr. mere hopper du op i næste trin Intens og topmodellen R.S. Line står til 292.990 kr. Det er den bil, jeg tester. Og den ser godt ud!

Designet er vellykket og de flotte LED-lygter giver bilen en klar identitet. Sport Tourer er 4,63 meter lang og som stationcar er der plads til 389 liter bagage. I versioner uden batteri er der plads til 521 liter. Så som i mange andre plug-in hybrider, stjæler den grønne omstilling plads.

Lyssignaturen er meget tydelig på Renault Megane.
4.626 mm længde x 1.814 mm bredde x 1.457 mm højde
Der er plads til 389 liter i bagagerummet.

Rumoplevelsen i kabinen er OK, men en konkurrent som Seat Leon Sportstourer, der er næsten identisk på de ydre mål, byder på bedre plads – især ved bagsædet. Og så sluger den næsten 100 liter mere i bagagerummet i plug-in hybrid versionen.

Alt i alt har Megane Sport Tourer E-TECH plug-in hybrid dog plads nok til at tilfredsstille de fleste familiers behov.

Bagsædepassagerer har friskluftdyser.

Tre driving modes

Renault Megane Sport Tourer E-TECH plug-in hybrid er udstyret med et 9.8 kWh batteri (400 V), der giver op til 65 km kørsel på ren el i bykørsel og op til 50 km ved blandet kørsel. Den har en tophastighed på ren el på 135 km/t.

Bilen har 160 hk, og der er mulighed for at vælge mellem tre forskellige køreindstillinger: I Pure kører du udelukkende på el. Sport Mode er et samspil mellem de to motorer og i E-indstillingen begrænses brugen af batteriet, så du kan gemme strømmen til senere. Det er helt efter bogen i en moderne plug-in hybrid.

Køreindstillingerne er ret afgørende, for bilens køreoplevelse varierer meget afhængig af det valgte mode. Jeg er mest (faktisk kun) fan af bilen, når den kører i ren EV-tilstand Pure. Her er den i sit es. Tyst, smooth og komfortabel. Når benzinmotoren tager over, er oplevelsen dog en lidt anden. Det kommer jeg tilbage til.

Hvad er forbruget når strømmen er brugt?

I min test af Megane Sport Tourer E-TECH plug-in hybrid kan jeg konstatere, at den opgivede rækkevidde på ren el ikke er helt skæv. Omkring 40 km når jeg ved blandet kørsel. Så langt så godt. Men hvad så når strømmen er brugt? Jeg sætter mig for at undersøge, hvordan forbruget ser ud, når batteriet er tom for strøm, og der skal køres en længere tur på motorvej med 110-130 km/t.

I Megane E-TECH plug-in hybrid fungerer det sådan, at når du kører, lader benzinmotoren batteriet op. Og det er nok til at den til tider skifter til EV-mode, selvom du ikke har ladet bil op.

Når du ikke kører i EV-mode, svinger brændstofforbruget ved motorvejskørsel mellem 12-16 km/l. Men fordi batteriet lader op undervejs og hybridteknologien derfor af og til slukker for benzinmotoren, kommer du heldigvis lidt højrere op.

Har du sørget for at lade batteriet helt op, er historien en anden. Her er forbruget opgivet til 76,9 km/l (WLTP) ved blandet kørsel, hvilket dog i praksis ikke er opnåeligt.

Tallene understreger vigtigheden af, at du skal lade bilen hyppigt, hvis du vil køre grønt. For uden strøm på batteriet bliver tørsten for stor. Og som nævnt vil du helst køre i EV-mode. Nu skal jeg fortælle dig hvorfor.

Megane Sport Tourer E-TECH plug-in hybrid er udstyret med en E-TECH automatgearkasse, som jeg ikke er fan af. Det vil sige – jeg bryder mig ikke om den, når du kører med benzinmotoren tændt. Den er simpelthen ikke raffineret nok. Og det virker nærmest som om, at den sløver bilens præstationer. Særligt ved motorvejskørsel. Her opdager jeg også, at testbilen i den grad savner en adaptiv fartpilot. Den skal du huske at tilføje som ekstraudstyr i førerassistentpakken, som koster lige under 10.000 kr.

Og nu vi er ved malurten i bægeret, så virker bilen ikke synderlig retningsstabil ved motorvejskørsel, og slet ikke når der blæser en frisk vind. Derudover savner sæderne fasthed og flere indstillingsmuligheder for at yde komfort på længere ture.

Sæderne er flotte, men savner flere indstillingsmuligheder.

En oplagt motorvejsrytter er den derfor ikke. Megane Sport Tourer E-TECH plug-in hybrid er mere i sit es på kortere ture i byen og på landevej. Den er klart fedest i EV-mode, hvor den er en fornøjelse at køre.

På plussiden er jeg også begejstret over det flotte digitale cockpit og den vertikale velintegrerede infotainmentskærm. Fede indslag som head up display og premium lyd fra BOSE (ekstraudstyr) sætter jeg stor pris på.

Standardudstyrsniveauet er pænt og med den sportslige styling i R.S. Line, får du en flot bil med godt udstyr til en attraktiv pris. Hapser du førerassistentpakken, som giver dig adaptiv fartpilot, kan du i topmodellen komme afsted for lige omkring 300.000 kr.

Selvom Renault lokker med attraktive priser på Megane Sport Tourer E-TECH plug-in hybrid, er der konkurrenter på markedet, som kun koster marginalt mere og tilbyder mere plads og bedre kørekomfort.

Skal du køre meget på motorvej, er plug-in hybrid-udgaven af Megane ikke det oplagte valg. Så overvej dit kørselsbehov, inden du vælger. Har du et mere blandet kørselsbehov, er den grønne franske fristelse dog værd at overveje.

Renault Megane Sport Tourer E-TECH plug-in hybrid fås med træk. Her er kapaciteten dog max 750 kg. Det er mindre end bl.a. Ford Kuga PHEV og Seat Leon PHEV.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: