fbpx
 
Categories Biltest

Test: Audi A4 Avant Advanced Prestige Tour Plus 35 TDI S tronic

Posted on
Test: Audi A4 Avant Advanced Prestige Tour Plus 35 TDI S tronic

Audi har givet den populære A4 et facelift, som skal holde modellen attraktiv i et marked, hvor konkurrencen er benhård. Designlinjerne er strammet op og teknikken har fået en overhaling. Men er det nok? Få svaret i denne anmeldelse, hvor vi kigger nærmere på en Audi A4 Avant Advanced Prestige Tour Plus med automatgear og 163 dieselheste.

Gennemført tysk kvalitet

En af de ting, jeg sætter pris på ved Audi A4, er den gennemførte tyske kvalitet. Alt er gennemtænkt og optimeret, så det fungerer intuitivt og er lækkert at røre ved. Du mærker det fra det øjeblik, du hiver fat i dørhåndtaget, åbner døren, sætter dig ind og smækker døren i. Kvalitet!

Og hvor det tidligere har krævet en del krydser på listen med ekstraudstyr for at fuldende premiumoplevelsen, så har Audi valgt at smide mere af det, du gerne vil have, ind som standardudstyr i en kampagnemodel kaldet ”prestige tour”, som er indstigningsmodellen. Her får du varme i forsæderne, elektrisk åbning og lukning af bagklap, 7 assistentsystemer (bl.a. skiltegenkendelse), midterarmlæn og sportssæder foran samt 17″ alufælge. Navigation er også inkluderet.

Testbilen har en ekstraudstyrspakke kaldet ”prestige tour plus”, hvor du for 15.000 kr. yderligere får LED for- og baglygter, komfortklimaanlæg i 3 zoner samt pneumatisk (dvs. en trykluftteknik) lændestøtte med massagefunktion foran.

Designopstramning

Sammenholdt med en række vellykkede designopstramninger, står Audi A4 næsten som en helt ny model. Bagenden minder i farten om en den større A6 med det tværgående krombælte og langs siderne får fremstående linjer bilen til at se mere “buff” ud.

Singleframe-grillen er blevet bredere og fladere og samlet set får det A4 til at fremstå mere sporty. De forskellige designlinjer hedder basis, advanced og S line og vi tester varianten advanced i den helt nye farve ”terragrå”- en metallak til rimelige 9.100 kr. Den flotteste styling får du i min optik i S line, hvor bl.a. 18” og sort bikubedesign i singleframe-grillen giver et fedt look. Derudover får du i S line en sportsundervogn.

Nyt touch display

Bag rattet i den faceliftede version er den mest synlige ændring en ny trykfølsom skærm, hvorfra du betjener radio, media, telefon, navigation, bilindstillinger og øvrige indstillinger. Dermed er den hidtidige dreje-/trykknap til at betjene bilens funktioner væk. Klimaanlæg betjenes via knapper – nemt og overskueligt. Du skal op i A6 og større modeller, før du får betjening af klimaanlæg på en trykfølsom skærm. Men det gør nu ikke så meget, da de almindelige knapper fungerer upåklageligt.

Audi kalder det nye touch display for “en slags smartphone”.

Audi har tilføjet et akustiske ”klik” på skærmen i Audi A4, hvilket øger anvendeligheden. Du kan også betjene de fleste funktioner fra knapperne i rattet.

Volumenknappen er helt som den plejer at være – en rund knap placeret på midtertunnelkonsollen. Tak for det!
Gearvælgeren finder selv i P-position når bilen parkeres og slukkes.

Oplagt familie/firmabil

I den testede version, som hedder 35 TDI, har bilen 163 villige dieselheste at trække med. Det er den mindste dieselmotor i programmet, som tager 210 km/t på toppen og klarer 0-100 km/t på 8,5 sekunder. Sammen med det velfungerende 7-trins automatgear, en velafstemt undervogn og et lækkert styretøj, er komforten i top. Uanset om du kører i by eller på lande- og motorvej, så har du med Audi A4 en køreglæde og en komfort, der vil tilfredsstille mange familier. Som firmabil er den også oplagt.

Dieselmotoren er rimelig nøjsom med dråberne og 35 TDI er opgivet til 18,8 km/l (WLTP) ved blandet kørsel. Jeg kom meget tæt på dette under testen.

Under danske forhold virker den mindste dieselmotor med 163 hk tilstrækkelig. Skulle jeg køre på autobahn ofte ville jeg dog vælge den større 40 TDI motor med 190 hk.

Hård konkurrence fra andre tyskere – og en svensker

At Audi har valgt at gå grundigt til værks med den faceliftede A4, forstår jeg godt. Konkurrencen i segmentet har aldrig været hårdere. Og det er ikke kun de tyske kombattanter fra Mercedes-Benz og BMW, som ånder Audi A4 Avant i nakken. Det er også en særdeles attraktiv Volvo V60.

Både de tyske og svenske konkurrenter står med stærke priser og udstyrspakker – både som firmabil, almindelig køb og privatleasing. Senest har Volvo sat prisen ned på V60 T4 så den står lige under 4.000 kr. pr. måned. En BMW 3-serie 320 i Touring får du også lige under 4.000 kr. pr. måned – begge dog i benzinversioner.

Hos Audi starter priserne for en Audi A4 Advanced Prestige Tour fra 399.990 kr. – som ligeledes er beskatningsprisen – og privatleasing starter fra 4.595 kr. pr. måned. Den testede version står til 464.090 kr.

Udstyret er en konkurrencefordel

Audi A4 er en meget komplet familiebil med et højt kvalitetsniveau, flot design og godt med udstyr. Den er også oplagt som firmabil. Den er ikke bedre end konkurrenterne på afgørende punkter, men med det fine udstyrsniveau i kampagnemodellen, får du lidt mere i Audi end hos konkurrenterne – bl.a. navigation og en pæn pakke med assistentsystemer.

Modelprogrammet for Audi A4 Avant tæller både diesel- og benzinmotorer. Quattro-varianter er også i programmet. Topmodellen er en 45 TFSI quattro med 245 hk.

Audi A4 Avant Advanced Prestige Tour Plus specifikationer

  • Motor: 4-cylindret dieselmotor
  • Ydelse: 163hk
  • Moment: 380 Nm
  • Gearkasse: 7-trins S tronic automatgear
  • Topfart: 210 km/t
  • 0-100 km/t: 8,5 sekunder
  • Brændstofforbrug: 18,9 liter (WLTP) ved blandet kørsel
  • Bagagerum kapacitet: 495 liter

Konkurrenter

  • Volvo V60
  • BMW 3-serie Touring
  • Mercedes-Benz C-klasse
495 liter bagage er der plads til.
Der er fin benplads og hovedhøjde i Audi A4 Avant. 3-zone klimaanlæg er en del af prestige tour plus-pakken.

Du kan konfigurere din Audi A4 Avant lige her.

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: