fbpx
 
Categories Biltest

Test: Audi Q3 35 TFSI Advanced

Posted on
Test: Audi Q3 35 TFSI Advanced

Jeg er vild med det nye Q-design fra Audi. Nyskabninger som Q8 og Q3 viser en mere harmonisk, progressiv og skarp designlinje i Audis SUV program. Og det er i min optik tiltrængt. Audis Q-modeller har længe stået i skyggen rent designmæssigt af bl.a. Volvo.

Carlife365 har testet den nye mellemklasse SUV Audi Q3 med benzinmotor og 150 hk (35 TFSI) i mellemste udstyrsvariant Advanced. Bilen er med automatgear.

Audi Q3
Endelig! Det nye Q-design spiller. Her på Audi Q3 men også på den nye Q8.

Større og mere ungdommelig

Audi Q3 er vokset i størrelse med hele 10 cm i længden og er nu på størrelse med en Volkswagen Tiguan, som sammen med Seat Ateca og Skoda Karoq udgør mellemklassetilbuddet fra moderkoncernen Volkswagen. Platformen er den kendte MQB som efterhånden anvendes bredt i Volkswagen koncernen.

Q3 har en størrelse, som appellerer til mange, og hvor du kan køre SUV uden at skulle bekymre dig om frihøjde i parkeringshuse eller smalle parkeringsbåse – og samtidig have godt med plads til familien i bilen.

Konkurrenterne til Audi Q3 skal dog nok findes i en anden retning. Jeg tænker at BMW X2 og Volvo XC40 har noget af den samme ”youngster” stil over sig. De to nævnte konkurrenter er dog begge lidt mindre i størrelse.

Audi Q3 er mere hættetrøje end jakkesæt. Det ungdommelige i Audi Q3 kommer mest til udtryk i designdetaljerne, hvor bl.a. dørhåndtag indvendigt og instrumentbræt er mere ”vovet” end hvad vi ellers er vant til af stramme linjer fra Audi.

Kvalitet og pris går hånd i hånd

Den velkendte Audi-kvalitet finder du også i Q3. Plastkvalitet og finish er på et højt niveau og i Advanced-versionen får du en tilpas fornemmelse af premium – mærkets DNA slår klart igennem. Men som med de øvrige Audi modeller, skal der skrues op for ekstraudstyr og styling, før du får den fulde premium oplevelse. Omvendt betyder det, at du får en Q3 for under 400.000 kr. i basisudgaven, og i den testede Advanced-model kommer du op på 424.522 kr.

Testbilen i farven Chronosgrå metallak.

Funktionel kabine præger Q3

Du har en god rumfornemmelse i kabinen og der er god plads både foran og bagved. Du sidder højt med en god SUV-feeling og har et super udsyn – også når du skal orientere dig ved højresving i travle byer med mange cykler, fodgængere og el-løbehjul.

Bagagerummet sluger acceptable 530 liter. Og her kommer det smarte: Bagsædet kan forskydes 150 mm i længderetningen. Det tredelte ryglæn i forholdet 40:20:40 kan indstilles i syv trin i hældningen. Afhængigt af bagsædets og ryglænenes position rækker bagagerumsvolumenen fra 530 til 1.525 l. Bagagerumsbunden kan varieres i tre forskellige niveauer, og bagagerumsafdækningen kan opbevares under bunden, når den ikke skal bruges.

Kendt og afprøvet motor

I den testede version med benzinmotor er vi ude i den variant, som Audi kalder 35 TFSI. Det er en ny motorbetegnelse, som vi lige skal vænne os til. Men i bund og grund er det en 1.5 liters motor med 150 hk. Vi kender den fra flere andre modeller i Volkswagen koncernen, og det er en motor, som klarer det fornuftigt i en bil af denne størrelse. Jeg har prøvet samme motorstørrelse i Seat Ateca og Volkswagen Arteon, og den er egentlig ret atletisk trods sin størrelse.

Audi Q3 har enten manuel gearkasse med seks trin eller S-Tronic-dobbeltkoblingsgearkasse med syv trin. I den testede Q3 fungerede automatgearet fint og samspillet med de 150 benzinheste spiller. Audi Q3 kan ikke bestilles med firehjulstræk endnu – det kommer på et senere tidspunkt sammen med mere kraftfulde motorer.

Selvom Audi Q3 indeholder en masse genbrug fra Volkswagen koncernen, er undervognen mere sofistikeret og det kan mærkes i bilens komfort. Q3 er også lavere end fx VW Tiguan, og det kan igen mærkes i den oplevede komfort og køreoplevelse i Q3.

Jeg er imponeret over Audis evne til at reducere støj i kabinen, hvor der er tyst og behageligt under kørsel. Det giver en mere afslappet og stressfri køreoplevelse.

Den må ikke blive for skrabet

Audi Q3 kommer i tre udstyrsvarianter: Basis, Advanced og S-Line. I basismodellen får du bl.a. 17″ alufælge, LED-forlygter, multifunktionsrat i læder, automatisk nødopkald, automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse, digital instrumentering, klimaanlæg med to zoner, lys- og regnsensor, p-sensorer bagtil, infotainmentsystemet MMI Touch med 8,8″ touchscreen, sædevarme foran og sporassistent.

Gearvælgeren skal du selv føre i “P” position, når du parkerer. Lidt gammeldags når man ved, hvor lækker det ellers kan gøres i en Audi.

I den testede Advanced opgraderes fælgene til 18″ alu og der er sat mere fokus på stylingelementer. Går du op i S-Line får stylingen endnu mere gas med fuldlakerede kofangere, ændrede luftindtag og S-Line-emblemer samt sportsundervogn.

I testbilen var der ekstraudstyr for lige knap 100.000 kr. Bl.a. adaptiv fartpilot, som du skal huske at krydse af på ekstraudstyrslisten. Ellers er komfort- og sikkerhedsudstyret godkendt – selv i basisversionen.

Klimaanlæg betjenes via analoge knapper. Det fungerer fint – men peger måske ikke så meget frem, som vi ser i andre Audi’er, hvor klikbare skærme vinder indpas og muliggør “functions on demand”. Det virker for skrabet, at du skal stikke en nøgle i en tænding og dreje den for at starte i en Audi anno 2019. Det går i en Seat Ateca – men ikke i en Q3.

Hvorfor vælge Q3

Hvis du gerne vil have en SUV med firehjulstræk, skal du vente lidt endnu med at springe på Q3. VW Tiguan vil da være en mulighed. Men hvis firehjulstræk ikke er afgørende for dig, så vælger du Q3 baseret på de dyder og den DNA, som Audi er kendt for: Højt teknologisk niveau, sportslige egenskaber og høj kvalitet. Og ja, det koster. Men det spiller altså også.

Hører du til dem, som ikke er fan af forgængerens design, og som synes, den gamle model er for lille, så kan du godt bestille en prøvetur i den nye. Designet er langt mere vellykket og pladsen er blevet meget bedre.

Konkurrenter som BMW X2 og Volvo XC40 kan noget af det samme, som Q3 tilbyder, men de er begge mindre og har ikke samme fleksible bagsæde.

Hvis bilens mærke ikke betyder det store for dig, men du er fan af alt det bedste fra Wolfsburg, kan en tur i Seat Ateca og Skoda Karoq anbefales. Men her er vi nok mere ude i noget “value for money”. Men du skal altså have fat i pennen og sætte en del krydser på ekstraudstyrslisten, hvis du vil have den ægte premium oplevelse i Audi Q3.

530 liter og op til 675 liter afhængig af bagsædets position. Smart! Samme detalje ses også i den nye Volkswagen T-Cross – en mini crossover/SUV.
Audi Q3 er mere hættetrøje end jakkesæt.

Læs mere om Audi Q3 her

Se tidligere omtale af Audi Q3 på Carlife365:

Ny Audi Q3 fra 384.990 kr.

Skarp ny Audi Q3

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: