fbpx
 
Categories Biltest

Test: Skoda Kamiq Style 1.5 TSI

Posted on
Test: Skoda Kamiq Style 1.5 TSI

Kodiaq, Karoq og Kamiq: SUV-programmet hos Skoda er med introduktionen af den lille nye Kamiq blevet en treenighed som spænder fra stort til småt. Men giver den lille SUV mening? Find svaret i vores test af Skoda Kamiq i udstyrsversionen Style med 150-hestes benzinmotor og 7-trins DSG automatgear.

Slet ikke så lille

Selvom Skoda Kamiq er den mindste i Skodas SUV-program, er den slet ikke så lille endda. Afstanden op til storebror Karoq er små 5 cm i bredden og 14 cm i længden. Den er større end kusine VW T-Cross, som er kortere og smallere men lidt højere. Pladsen i Kamiq kommer bl.a. passagererne til gode, som både foran og bagi finder sig godt tilrette. Bagagerummet sluger 400 liter. Det fleksible bagsæde i T-Cross har dog ikke fundet vej til Kamiq.  

Pladsen ved bagsædet er fin. Der er friskluftdyser.
400 liter og en tilpas lav læssehøjde. På undersiden af hattehylden er et net til opbevaring.

Kække Kamiq

Der er noget forfriskende og kækt over Skoda Kamiq. Den falder godt ind i urbane miljøer og med høj siddeposition og et godt udsyn skråt bagud, føler du dig godt klædt på til at manøvrere i byens pulserende trafik med cykler, el-løbehjul og travle busbaner. Bagruden stopper lige der, hvor bilens bagende stopper, så parkering virker nemt og overskueligt. Bilen har ikke bakkamera, så det er et plus, at den er nem at smide på plads i en snæver parallelparkering.

Testbilen står i en klar ”Velvet red” (11.000 kr.) som klæder Kamiq. Den bliver næsten for kedelig i en standard grå. Spørgsmålet er om du tør gå lidt mod strømmen…  

Pimpet med flotte 18” alufælge (ekstraudstyr) får Kamiq lidt mere kant, hvilket klæder den. Style-versionen har som standard 17” fælge, så hvis du gerne vil se lidt mere smart ud, så smid en 18” fælg på til sommerdækkene og brug 17-tommeren til vintersutterne.

What you see is what you get

Det friske design har heldigvis også fundet vej inde i kabinen. Alt lige fra dørhåndtag til indretning af instrumentbræt er designet, så det matcher bilens karakter. På en måde minder indretningen mig lidt om det ungdommelige snit, som Audi Q3 også har. Og apropos Audi så opleves kvaliteten i kabinen i Kamiq høj. Det er ikke Audi-niveau men virker sjovt nok højere end i VW T-Cross og T-Roc. Dørene smækker dog ikke med samme tunge tyskerklang, som VW og Audi præsterer.

Ungdommeligt og anvendeligt – du befinder dig godt bag rattet i Kamiq.
Kamiq virker helstøbt og er en af den biler, hvor “what you see is what you get”. Design, kvalitet og køreegenskaber hænger sammen på en måde, så bilen får en ”likeable” og troværdig karakter. 

Fremragende køreegenskaber

Og hvordan kører den mindste SUV fra Skoda så? Den kører fremragende. Bilen fungerer både i by og på land. Den er som nævnt meget anvendelig i tæt bytrafik, men med den velkendte 1.5 liters 150 hestes motor, fungerer den også rigtig fint på lande- og motorvej, hvor den har et fint overskud.

Motoren spiller godt sammen med 7-trins automatgearkassen og sammen med et velafstemt styretøj og et lavt støjniveau, er Kamiq en behagelig rejsemakker. Du generes ikke af et højt tyngdepunkt og bilen ligger komfortabelt og stabilt på vejen, når der også kommer lidt sving på ruten.

Brændstoføkonomien er opgivet til 15,9 liter (WLTP) ved blandet kørsel, og jeg kom faktisk pænt tæt på i testugen.  

Lav indstigningspris – men…

Skoda lokker med en indstigningspris under 200.000 kr. – en pris som ovenikøbet også ligger under startprisen for en VW T-Cross. Med 194.995 kr. i startpris for en Kamiq skal du dog ikke lade dig narre. For bilen skal have noget udstyr – og gerne mere motorkraft – før den giver mening. Style-versionen som står fra 296.995 kr. med 150 heste og automatgear, har meget af det udstyr, som du har brug for. Men vigtigt udstyr som dynamisk fartpilot og el-bagklap skal fortsat tilvælges i Style.

Kamiq er værd at prøvekøre hvis du er i markedet for en høj, smart og anvendelig crossover, som både skal være anvendelig i byen og være en stabil rejsemakker på længere ture.

Du kan konfigurere Skoda Kamiq lige her.

Kamiq konkurrenter

Skoda Kamiq 1.5 TSI specifikationer

  • Motor: 4-cylindre
  • Gearkasse: 7-trins DSG
  • Ydelse: 110 kw/150 hk
  • Topfart: 212 km/t
  • 0-100 km/t: 8,4 sekunder
  • Forbrug ved blandet kørsel (WLTP): 15,9 km/l
  • Halvårlig grøn ejerafgift: 580 kr.
  • EURO NCAP test: 5 stjerner
Panoramatag er ekstraudstyr til rimelige 8.696 kr.

Foto: Thomas Saks

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: