fbpx
 
Categories Biltest

Test: BMW M440i xDrive Gran Coupé

Posted on
Test: BMW M440i xDrive Gran Coupé

En ikonisk rækkesekser gør den grå pressebil BMW M440i til et farverigt festfyrværkeri. Trods et semigrønt strejf af mildhybrid går en forbrændingsmotor som denne en svær fremtid i møde, så vi gør hvad vi kan for at leve i nuet og glemmer for en stund ladekabler og høje benzinpriser i testen af dette Bayerske mesterværk.

19” aluminiumsfælge er ekstraudstyr til 18.554 og pynter gevaldigt. Bag egerne gemmer sig blå bremsekalibre.

Underspillet Gran Coupé design

Designet på den mellemstore familiebil er underspillet på den fede måde. Vi høster mange komplimenter fra forbipasserende på parkeringspladser i løbet af testugen, og noterer at stillingen står lige mellem mænd og kvinder. Diskrete M-skilte og -designdetaljer signalerer til kendere, at vi har fat i en kraftig sag.

Gran Coupé udgaven af 4-serien har fin plads til 4-5 personer og et hæderligt bagagerum på 470 liter med god adgang fra den tophængslede bagklap, der som standard er elbetjent. Den deler design med den elektriske i4, hvor det udvendige er stort set identisk.

Som en skræddersyet kørehandske

I kabinen har i4 et mere moderne og digitaliseret instrumentbord med nyeste BMW iDrive. Her er vores testbil en generation bagud, men det ødelægger nu ikke festen. Der er styr på sagerne og designet er lækkert. Selve instrumentbordet er beklædt med sort læder og sæderne er trukket i smagfuld cognacfarvet læder – begge dele ekstraudstyr til omkring 60.000 kr. samlet. Sammen med paneler i aluminium og M-designdetaljer, som er standard, fremstår kabinen luksuriøs og sportslig, og du sidder godt i de flotte sæder.

Testbilen er udstyret med Driving Assistant Professional til 39.061 kr. som indeholder advarsel for vognbaneskift, styre- og vejbaneassistent, sidekollisionsadvarsel, advarsel for påkørsel bagfra, advarsel for krydsende trafik, Wrong Way-advarsel (fx ved motorvej og rundkørsler), Speed Limit Info, Speed Limit Assist samt aktiv fartpilot med Stop&Go-funktion.

En ægte Driver’s Car

Der er i det hele taget lidt en fornemmelse af en skræddersyet kørerhandske, når du sidder bag rattet, og det handler ligeså meget om de skarpe køreegenskaber, der folder sig ud, når du kommer ud på vejene. Her er M440i en gennemført køremaskine, der kan sit kram.

Den 6-cylindrede motor giver et dybt brøl, når du trykker på startknappen. Når du i neutral gear har motoren tændt og trykker på gaspedalen, kan du mærke rykket i motoren som en tiger på spring. Vælger du drive mode ”Sport” forstærkes motorens vanedannende lydbillede, og i ”Sport plus” bliver det endnu vildere. I den indstilling kommer der virkelig brum i bilen, og når du giver den gas, sprutter afgangsrørene lystigt. Det er en rå, powerfuld og gennemført lækker oplevelse, som får det helt store smil frem hos mig.  

I køreindstillingen Sport Plus bliver M440i til en vildbasse med den lækreste lyd og overlegen performance.

Essensen af BMW i rå mængder

Ledsaget af en overlegen 8-trins sportsautomatgearkasse, et knivskarpt styretøj og bremser med bid er der lagt op til underholdning i lange baner. Her er 374 oplagte hestekræfter suppleret med 11 hk mildhybrid og firehjulstræk. Det giver en acceleration fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder. Der er slet ingen tvivl om, at vi med denne bil har fat i essensen af det, jeg mener kendetegner en BMW. Du smiler hver gang, du er ude og køre, og bilens overlegne præstationer får dig til at føle, at du trygt kan give den gas og nyde performance i højeste potent. Wau den er sjov!

Hvad der overrasker mig lidt er bilens alsidighed, for i køreindstillingen ”Comfort” skrues der ned for drengerøvskarakteren og op for komforten. Sætter du den i ”Eco Pro” bliver den nærmest stille og cruiser med 110 km/t på motorvej med et brændstofforbrug på 15-16 km/l. Det er imponerende. I det legesyge hjørne med tung fod på speeden ligger testforbruget omkring 10-11 km/l, og den er opgivet til 12,5 km/l ved blandet kørsel. Det er bestemt ikke urealistisk.

Brændstofforbruget ved almindelig motorvejskørsel i “Eco Pro” køreindstilling er med 15-16 km/l imponerende.

Udfordres af elektrisk fætter

Motoren i testbilen er en perle, og det er næsten ikke til at bære, at vi går en fremtid i møde, hvor den vil blive et mere og mere sjældent syn. For selvom det også kan være ekstremt underholdende at køre elbil, så er der altså bare noget over sådan en rækkesekser. Kald mig gammeldags – men det er good stuff.

BMW 4-serie Gran Coupé fås fra 598.851 kr. og testbilen uden ekstraudstyr står til 857.111 kr.

Den matchende elektriske fætter i4 M50 har 544 hk og en lidt hurtigere acceleration. Den står prismæssigt lige omkring 560.000 kr. og så har vi balladen.  

BMW laserlys med fjernlysassistent koster 29.296 kr. og fungerer virkelig godt.

BMW M440i xDrive Gran Coupé

  • Motor 6-cyl. Benzin BMW TwinPower Turbo på 3,0
  • Ydelse 374 hk (+11 MHEV) ved 5.500-6.500 o/min
  • Maks. moment 500 Nm ved 1.900-5.000 omdr./min
  • Gearkasse 8-trins sportsautomatgear Steptronic
  • Brændstofforbrug 12,5 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
  • CO2 182 g/km
  • Tophastighed 250 km/t
  • Acc. 0-100 km/t 4,7 sek.
  • Køreklar vægt 1.900 kg
  • Totalvægt 2.380 kg
  • Anhængervægt m/u bremser 1.800/750
  • Bagagerum 470-1.290 liter
  • Den aktuelle model koster (testbilen inkl. alt udstyr) 1.130.735 kr.
  • Testbilens har Metallak (M Brooklyn Grey) til 17.968 kr.

Uddrag af standardudstyr

  • Sportsautomatgear Steptronic
  • M sportsbremser
  • M sportsdifferentiale
  • M bagspoiler
  • M sportsundervogn
  • M aerodynamikpakke
  • M læderrat
  • Variabel sportsstyring
  • M loftsbeklædning Anthrazit
  • Automatisk bagklap
  • 3-zones klima-automatik
  • Parking Assistant inkl. bakkamera
  • Apple CarPlay og Android Auto
  • BMW Live Cockpit Professional inkl. navigation og alarm.

Foto: Thomas Saks

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: