fbpx
 
Categories Bilnyheder

Første kig: Kia Concept EV9

Posted on
Første kig: Kia Concept EV9

Elektrificeringen hos Kia er kommet flyvende fra start med den første dedikerede elbil Kia EV6, som er kåret til Årets Bil i Europa. Nu er næste elektriske model klar. Konceptbilen Kia EV9 er en stor SUV på 4,9 meter med firehjulstræk og en rækkevidde på 540 km. Designet er anderledes, end vi er vant til fra Kia, og på den måde overraskes vi igen ligesom da EV6 så dagens lys. Vi har været en tur i Frankfurt for at se den store nyhed på Kias europæiske kontor.

Flot og markant LED lygtedesign, som giver bilen en unik signatur.

Med Concept EV9 viser Kia en ny designretning for mærkets SUV’er og præsenterer samtidig en række nye teknologier og kerneprincipper omkring bæredygtighed. Den har et robust og kantet look – nærmest som en Kia Soul på steroider.

I konceptbilen er de bagerste døre baghængslet og B-stolpen er væk, så der åbnes op for en loungeagtig kabine med nem adgang. Der er tre sæderækker på et helt fladt gulv iklædt bæredygtige tæpper fremstillet af genbrugsmaterialer fra bl.a. fiskegarn. Sædeindtrækket er fremstillet af genbrugsplastflasker.

Store 22” fælge giver bilen et råt udseende og designet er med til at regulere luftstrømmen omkring fælgene. I kabinen er der blødt og cozy – det er en cool kontrast.

Instrumentbordet er renset for egentlige knapper. Fra en 27” widescreen styres bilens funktioner lige fra medier til temperaturregulering og komfortfunktioner. Bilen har over-the-air opdatering og lanceres med ”functions on demand”. Kia kan endnu ikke fortæller detaljer om dette, og vi ved derfor ikke om det bliver engangsbetaling eller abonnementsbaseret samt hvilke funktioner, det omfatter.

For at fuldende loungestemningen i kabinen har Kia gjort det muligt at dreje de to forreste stole og anden sæderække kan klappes sammen til et bord. Alle tre sæderækker kan drejes 180 grader. Tanken er, at man kan parkere foran en smuk udsigt, åbne bagklappen og lade alle bilens passagerer sidde og nyde synet. En tur i drive-in bio kunne måske også give mening.

I konceptbilen er højttaleren i døren trådløs og kan tages af og bruges som en ekstern højttaler uden for bilen.
Rattet kalder Kia et ”pop-op-rat”. Det er lille og kantet. Concept EV9 udstyret med et gigantisk panoramasoltag, som er med til at skabe en lys og indbydende kabine.

Fronten er en nyfortolkning af Kias ”Tiger Face”. Væk er den unødvendige køler – det er jo en elbil – og i stedet får den gas med en fuldlakeret flade og et spændende lygtedesign med stjernehimmelmønster skjult bag karrosseripanelet. Et mindre lysshow skaber et ”velkomstlys” til føreren og fungerer desuden som positionslys under kørslen.

På fronten er designet af luftindtagene med til at give en bedre aerodynamik.
Nok det vildeste lygtedesign, vi har set til dato.

Motorhjelmens område til ventilationskanalen anvendes som solcellepanel, der bidrager til at genindvinde noget af den strøm, som Concept EV9 bruger.

De traditionelle sidespejle er erstattet af et nyt kamerabaseret system, som ligeledes er med til at optimere aerodynamikken.

Aerodynamikken forbedres også ved at tagrælingen “klappes sammen” indad mod taget, når den ikke er i brug, så luften strømmer mere jævnt over bilen.

Concept EV9 har firehjulstræk og en rækkevidde på 540 km. Den er forberedt til level 3 highway assist, og dermed et skridt nærmere i forhold til førerløs kørsel, hvor level 5 er det ultimative niveau. De fleste biler på vejene i dag er level 2.

Det er endnu for tidligt for Kia at sige noget om batteristørrelse og planer for batterier fremadrettet. Opladeteknologien følger den vi allerede kender fra EV6, som byder på 800v opladning og V2L funktionalitet, hvor apparater kan trække strøm fra bilens batteri.

Den produktionsklare EV9 står efter sigende klar allerede i 2023.

Dimensioner

  • Længde 4.930 mm
  • Bredde 2.055 mm
  • Højde 1.790 mm
  • Akselafstand 3.100 mm

Foto: Thomas Saks

8 kommentarer

8 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet