Dansk test af den nye Ducati Panigale V2 S.
Jeg har fornøjelsen af at eje en Ducati Panigale V2 fra 2021 – en maskine, jeg har været og er ekstrem glad for – både på landevej og til trackdays.
Den kombinerer klassisk Ducati-DNA med et design, der er noget af det flotteste i klassen: monosvingarm, lavtsiddende potte og et råt, kompromisløst udtryk der står så rent, at få kan matche det.

Nu står jeg med den helt nye Panigale V2 S (2025) og skal teste den. En opdateret, moderniseret version med et lettere stel, forbedret elektronik og en mere tilgængelig karakter – især til daglig kørsel.
Men spørgsmålet er uundgåeligt: Er den nye bedre end den gamle – eller har den mistet noget af det, der gjorde forgængeren så særlig?
I denne anmeldelse sammenligner jeg de to modeller med afsæt i mine egne erfaringer – både som ejer og som testkører. Det handler ikke kun om tal og teknik, men også om følelse, design og køre- og ejerglæde.
Forgængerens sjæl og kant
Der er ingen tvivl om, at den nye V2 S emmer af meget af det, Ducati står for: performance, præcision og italiensk temperament.
Den har arvet Panigale-navnets sportslige sjæl pakket det ind i et moderne, slankt design. Men… jeg savner noget.
Den nye V2 S ser mere almindelig ud og lidt mere mainstream, og jeg savner noget af den rå kant.

Mere smooth end før
Til gengæld har Ducati i den grad gjort V2 S mere medgørlig i daglig kørsel. Den føles mere smooth, mere letkørt, og langt mere tilgivende. Hvis du har prøvet den gamle V2 og ikke kunne blive dus med dens væsen, vil du elske den nye V2 S.
Cyklen bliver pludselig nem og mindre dramatisk. Du mærker, hvor smooth V2 S er i lav fart og i tæt trafik. Du kan uden problemer bruge den til pendling eller stille cruiser-ture – uden at føle at du kører på en tikkende sportslig bombe.
Koblingen er lettere med præcise gearskift, elektronikken gør hvad den skal, og selv i lav fart i byen føles den overraskende samarbejdsvillig.

Man sidder mere oprejst
Ducati har bevidst ville gøre Panigale V2 S mere brugbar i hverdagen. Ergonomien er forbedret, motorkarakteren er mere medgørlig og lineær, og man får hele 70 % af momentet allerede fra 3.000 omdrejninger. Det gør en reel forskel i bykørsel og på landeveje, hvor man sjældent kører den helt ud.
Ducati har med den nye Panigale V2 S forsøgt at gentænke, hvad en mellemklasse-supersport egentlig skal være.
I stedet for blot at tage en V4 og ”reducere den”, har de skabt en helt ny motor og chassis-konfiguration, som giver cyklen sin egen identitet. Den skal ikke bare være “en lille V4” – den skal være sig selv.
Det er stadig en supersportsmaskine – men en, du faktisk kan leve med i dagligdagen. Du sidder stadig foroverbøjet, men ikke på samme brutale måde som på tidligere generationer. Og motorens mellemregister er blevet langt mere medgørligt.

Teknologi til hverdag og track days
V2 S kommer spækket med alt det nyeste legetøj. Elektronikken er en væsentlig del af cyklens filosofi. V2 S har arvet stort set hele assistentsystem-pakken fra V4’eren: seksakset IMU, cornering ABS, traction control, wheelie control, quickshifter og flere køreindstillinger. Teknologien er ikke overdrevet – den understøtter dig, men tager ikke over.
- Cornering ABS
- Quickshifter op/ned
- Ride modes (justerer motorrespons, effektlevering, traction control, wheelie control, ABS-indgreb og quickshifterens aggressivitet.)
- Traction control
- Full TFT-display med benzinmåler
Alt fungerer som det skal og bidrager til den følelse af kontrol og overskud, der gennemsyrer hele oplevelsen.

Hvis du vil have en motorcykel, hvor du får superbike-teknologi i en mere tilgængelig pakke, er V2 S et oplagt bud.
Selvom ride modes er de samme som på 2021-modellen, er softwaretuning og sensor-input i V2 S forbedret. Quickshifteren er mere flydende, traction control smartere og throttle-mapping mere lineær.
Resultatet er, at du i hver mode føler, at cyklen arbejder mere intelligent og jævnt med dig – især i overgangene mellem gade og performance.

En ægte baneracer?
Jeg har endnu ikke haft den med på bane, men jeg har en god idéom, hvad den vil gøre der. Den lave vægt, den skarpe styring og de elektroniske assistenter gør det nemt at forestille sig, hvordan den bider sig fast i apex, slipper kontrolleret i udgangen og inviterer til mere.
Den har et baneracer potentiale, som jeg tror, gør den sjovere og mere lærerig for mange. Du er med andre ord i ret trygge hænder på ryggen af Panigale V2 S.
Alt i alt er Ducati Panigale V2 S en virkelig gennemført motorcykel. Den er mere civiliseret end sin forgænger, mere teknologisk sofistikeret og lettere at håndtere i hverdagen.
Men… jeg kan ikke lade være med at tænke på forgængerens design. Det havde noget, den nye ikke helt kan matche.

Listepriser i Danmark
- Panigale V2 – 247.990 kr.
- Panigale V2 S (S‑udgaven med Öhlins og lithium-batteri) – 282.990 kr.
Se leasingtilbud på Panigale V2 S til bane her.
Da den gamle model udgik, stod den til en pris på ca. 330.000 kr.
Highlights
- Motor & performance: Ny V2 S har mindre slagvolumen (890 cc vs. 955 cc), lavere effekt (120 hk vs. 155 hk) og mindre moment, men byder til gengæld på et mere raffineret lav- og mellemregister og en mere smooth karakter
- Chassis & geometri: Nyt og lettere stel med længere akselafstand og stejlere styrevinkel giver stabilitet og skarp håndtering .
- Affjedring & bremser: S‑versionen har topklasse Öhlins‑udstyr og Brembo M50 – fuldt match til superbane-standard
- Elektronik & cockpit: Opgraderet med 5″ TFT hvorfra alt styres. Der er benzinmåler
- Design & kørestilling: Mere civiliseret og komfortabel end forgængeren, men “mister” lidt af det rå design, bl.a. mono-svingarm og lav potte.
| Specifikation | Panigale V2 S (2025) | Panigale V2 (2020–24) |
| Motor | 90° V‑2, 890 cc, variabel ventilsynkronisering | 90° V‑2 Superquadro, 955 cc, desmodromisk |
| Effekt | 120 hp @ 10 750 rpm | 155 hp @ 10 750 rpm |
| Moment | 93 Nm @ 8 250 rpm | 104 Nm @ 9 000 rpm |
| Rammetype | Monocoque aluminium, dobbeltsvingarm | Monocoque aluminium, enkeltsvingarm |
| Forgaffel | Öhlins NIX30 fuldt justerbar (S) / Marzocchi (base) | Showa BPF (base) eller Öhlins (S) |
| Bagdæmper | Öhlins TTX36 (S) / Kayaba (base) | Sachs monoshock |
| Bremser | Brembo M50 2×320 mm, Cornering ABS | Brembo monobloc 2×320 mm |
| Dæk | Pirelli Diablo Rosso IV For 120/70–17 Bag 190/55–17 | Pirelli Diablo Rosso Corsa II For 120/70 ZR17 Bag 180/60 ZR17 |
| Elektronik | 6‑akset IMU, ABS, traction, wheelie, quick‑shift 2.0, ride modes, TFT | Samme pakke: IMU, DQS Evo 2, wheelie, m.m. |
| Rammelængde | 1 465 mm | 1 436 mm |
| Styrevinkel | 23,6° | 24° |
| Sædehøjde | 840 mm | 840 mm |
| Topfart | 250 km/t (estimeret) | 280 km/t |
Foto: Thomas Saks
bikelife365ducati panigale v2 s
