Et facelift skal holde Ford Fiesta frisk nogle år endnu, før en ny model ser dagens lys – eller hvad Ford nu finder på. Men er det nok til at lokke kunder i butikken? Det har vi undersøgt, og du kan få svaret her.
Ford Fiesta har længe været en populær model i mini-klassen men er på det seneste sakket bagud i salgsstatistikken. Nyere og skarpere konkurrenter vinder terræn, så der skal noget til at vinde kunderne tilbage.
Ny kølergrill og lygter
Ford har hevet pudderkvasten frem og givet Fiesta en kosmetisk update med det klassiske løft af kølergrill, for-/baglygter og kofangere. Fancy matrix-LED forlygter er en mulighed sammen med et 12,3” digitalt cockpit og en opdateret infotainmentskærm.
Motorhjelmen har fået nye linjer for at få næsen til at se højere ud. Den ligner stadig en Fiesta og kører heldigvis også stadig som en Fiesta. Grundversionen i syvende generation har ikke brug for forbedringer på det punkt.
Velkendt motorudvalg
Motorudvalget er variationer over en 1,0-liters trecylindret turbo EcoBoost benzinmotor fra 75 hk op til 125 hk. Valget mellem manuelt gear eller automatgearkasse følger motorerne. De kraftigste motorer er hybridudgaver med et 48 volt mildhybridsystem, som bl.a. giver et mere raffineret start/stop-system.
Testbilen har 125 hk, mildhybrid og 6-trins manuel gearkasse. Motoren er fremragende og leverer rige mængder køreglæde. De tre cylindre lyder aldrig anstreng men giver et tilpas brum i den lille bil. Det er muligt at vælge forskellige drive modes, og i sport er den ligefrem underholdende. Nok noget af det bedste i klassen. Testforbruget på omkring 17-18 km/liter er acceptabelt, og strammer du dig an og tøffer roligt afsted, vil du godt kunne opnå et lavere forbrug.
Gearskiftet er præcist og styretøjet skarpt. Det er alt sammen gode grundelementer i den velkørende minibil.
Topmodellen er Fiesta ST-X
Testbilen er mellemvaren Titanium med LED forlygter/integrerede tågeforlygter, automatisk op-/nedblænding af fjernlys, parkeringssensor bag, automatisk klimaanlæg, armlæn foran, varme i forsæder, varme i forruden og varme i det læderbeklædte rat. Du kommer ikke til at fryse her.
Du skal op i højeste udstyrsversion – Ford Fiesta ST-X – for at få det digitale cockpit som standardudstyr. Mellem Titanium og ST-X er udstyrsversionen ST og en rimelig udstyret startudgave hedder Connected.
Vignale er væk, og det er en lidt en skam, for stylingsmæssigt har Ford altid været heldige med de versioner. Det gælder også Fiesta.
Testversionen Titanium synes jeg mangler lidt udstyr og stylingen er tam. Set i det lys virker bilen gammeldags og det er lidt ærgerligt, for det giver et mismatch i forhold til den fine motor og de gode køreegenskaber. Det digitale cockpit som standard ville være på sin plads.
Ford Fiesta både er og føles lille i kabinen sammenlignet med nogle af konkurrenterne, og bagagerummet på 311 liter er set større. Materialekvaliteten er egentlig ret OK hele vejen rundt selvom Fiesta – ligesom flere andre i klassen – døjer med lidt for hård plast flere steder.
Foryngelseskur uden stor effekt
Zoomer vi ud og ser på den samlede pakke, klarer Ford Fiesta sig godt på de afgørende punkter. Faceliftet ændrer ikke det store på bilens udtryk, og foryngelseskuren har derfor ikke en mærkbar effekt. Bilen virker outdated – særligt i kabinen, som heller ikke vinder på plads og rummelighed. Køreegenskaberne er der ikke en finger at sætte på.
Da Ford for tiden ikke kan leverer en ny Ford Fiesta, er priserne baseret på lagerbiler. Her er fraprisen 184.900 kr. for en Ford Fiesta Connected. Testbilen står til 213.350 kr. Fiesta ligger dermed prismæssigt mellem VW Polo og Hyundai i20, som begge byder på god plads i kabine og bagagerum, fine køregenskaber og moderne kabineindretning.
Specifikationer
- Motor: Trecylindret benzin 1.0 liters EcoBoost mildhybrid
- Ydelse: 125 hk
- Moment: 220 Nm
- 0-100 km/t: 9,4 sek.
- Tophastighed: 200 km/t
- Forbrug: 20 km/l (WLTP) ved blandet kørsel
- Vægt: 1.136 kg
- Mål (L/B/H): 404/173/149 cm
- Bagagerumsvolumen: 311 liter
- Pris fra 184.900 kr. (testbil koster 213.350 kr.)
Foto: Thomas Saks
fordford fiesta