fbpx
 
Categories Biltest

Test: Ford Puma ST-Line

Posted on
Test: Ford Puma ST-Line

Kan en puma give en løve klø? Hvorfor ikke, mener Ford, som med den nye Puma melder sig ind i kampen blandt de små kompakte crossovere, hvor dominerende alfahanner som Peugeot 2008 huserer. Det er en populær bilklasse i Danmark og konkurrencen er benhård. Så der skal noget til, for at få fodfæste. Vi tester den nye Ford Puma ST-Line for at se, om den har hvad der skal til, for at tage kampen op i klassen.

Puma anno 2020

Nogle husker nok Ford Puma som en fiks lille sportscoupé i slut 90’erne. Men nu vil vi have SUV’er og crossovere, og derfor er Ford Puma anno 2020 selvfølgelig en kæk crossover. Puma er fortsat baseret på Ford Fiesta, hvilket ikke er noget dårligt udgangspunkt.

Designet kan jeg godt lide. Puma ser smart ud fra alle vinkler og er i det hele taget lidt af en ”mode-bil”. På bagsmækken står der P U M A med store bogstaver og på fronten er forlygterne placeret højt med smart LED lygtedesign, som angiveligt er inspireret af Ford GT Supercar. Grillen er genkendelig fra andre Ford-modeller.

Du er ikke i tvivl om, at det er en P U M A.
Lygtedesignet er inspireret af Ford GT Supercar.

Praktisk bagagerum

Crossover-designet tilbyder overraskende god plads i Ford Puma. Med mine 187 cm sidder jeg rigtig godt bag rattet og OK på bagsædet. Bagagerummet sluger 456 liter og har en række praktiske features: Der er kroge og strømudtag og under gulvet er en stor ”megabox” som kan bruges til fx vådt og beskidt fodtøj efter en tur i skoven eller en våddragt efter en tur på bølgen blå. Bagklappen kan åbnes elektrisk (ekstraudstyr) og et smart bagagerumsdækken glider frem og tilbage så adgangen til bagagerummet optimeres.

Under gulvet finder du en praktisk “megabox” til opbevaring af fx en våddragt.

I kabinen er der også tænkt over praktikken. Kopholdere og sidelommer har en god størrelse og der er et stort rum i midterarmlænet. I midterkonsollen er der en hylde, hvor din telefon kan lade op trådløst (del af standardudstyr).

Bagsædet kan ikke forskydes i længden som du kan i fx Ford Kuga og konkurrenten VW T-Cross. Den feature ville ellers give god mening i Ford Puma.

Kvalitetsindtrykket i kabinen er lidt blandet, men de steder, hvor du har mest kontakt, er kvalitetsniveauet ganske fornuftigt.

Pænt udstyrsniveau

Titanium og ST-Line er de to udstyrsversion, som findes i modelprogrammet. Allerede i Titanium får du et pænt udstyrsniveau med bl.a. 17” alufælge, LED lys, fartpilot og el-foldbare sidespejle. Vi testkører ST-Line, som rummer en række stylingelementer som bl.a. alupedaler, sportssæder og fladbundet læderrat med røde syninger.

Derudover får du sportsundervogn og fuld digital instrumentering, som både ser godt ud og er velfungerende. Stemmestyringen fungerer nogenlunde men der er stadig lang vej til det når et niveau, hvor det gavner mere end det irriterer. Heldigvis er infotainment-skærmen let at bruge.

Bilens klimaanlæg kan i øvrigt justeres i tre trin, hvilket måske lyder lidt ligegyldigt – men i praksis er det super smart.

Du kan tilfælge en X-Pakke med bl.a. 18” alufælge, mørktonede ruder, B&O-audio, DAB+ og aftageligt indtræk til 17.500 kr. Det giver bilen et lidt mere eksklusivt pift, som klæder den godt. Og B&O lyden er super god.

På sikkerhedsområdet er vejbaneassistent standard. Du kan tilvælge en førerassistancepakke med Pre-Collision Assist, Blind Spot Information System, aktiv fartpilot, bakkamera og semiautomatisk parkeringssystem til 11.620 kr. De penge er godt givet ud.

Benzin og diesel i programmet

Der er et relativt smalt motorprogram med tre forskellige 1.0 liters benzinmotorer og en 1.5 liters dieselmotor. Du kan vælge mellem 125- eller 155 hk EcoBoost benzinmotor – to af dem har mild hybrid-teknologi. Dieselmotoren EcoBlue har 120 hk. Vi har testkørt modellen med 155 hk EcoBoost og 6-trins manuelt gear (DCT gear er muligt i versionen uden mild hybrid med 125 hk).

I den testede bil spiller motor og gearkasse godt sammen og de 155 mild-hybrid heste med 48 volt batteri giver bilen et fint kraftoverskud. Den klarer 0-100 km/t på 9 sekunder. Brændstofforbruget er opgivet til 17,5-17,9 km/l ved blandet kørsel, hvilket ikke er helt urealistisk. I testen var mit forbrug omkring 16 km/l ved blandet kørsel.

Køreegenskaberne opleves som agile og med et godt vejgreb. Men bilens start/stop-funktion er jeg ikke fan af. Motoren slukker på tidspunkter, hvor det ikke giver mening, og du kan kun starte motoren igen ved at koble helt ud. Det virker lidt omvendt for mig. I en bil med manuelt gear synes jeg, det giver mest mening, at motoren starter, når du løfter foden fra koblingen – ikke omvendt.

Pris fra 233.170 kr.

Prissætningen på Ford Puma adskiller sig lidt fra konkurrenter som VW T-Cross, der har fra-priser lige under 200.000 kr. Ford Puma i Titanium-version med 125 hk og manuelt gear koster fra 233.170 kr., hvilket i min optik er konkurrencedygtigt set i lyset af den samlede pakke med udstyr, motor og styling.

Testbilen koster fra 260.640 kr., og skal du have X-pakke og førerassistancepakke med i handlen, kommer du tæt på de 300.000 kr.

I det prisleje er der rigtig mange konkurrenter med masser af plads og attraktivt udstyr. Ford Puma slår ikke konkurrenterne – men det er nok den p.t. mest køre-glade i klassen. Du kommer simpelthen i godt humør bag rattet i Ford Puma, og så er pengene vel i virkeligheden godt givet ud.

Konkurrenter

Det bedste ved Ford Puma

  • Høj køreglæde
  • Praktisk bagagerum
  • Pænt udstyrsniveau
  • Brændstofforbrug tæt på opgivet forbrug

Det kunne være bedre

  • Start/stop funktion er ulogisk i version med manuelt gear
  • Lidt blandet kvalitetsfornemmelse i kabinen
  • Fleksibelt bagsæde ikke muligt

Ford Puma 1.0 EcoBoost ST-Line specifikationer

  • Motor: 1.0 liters 3-cylindret EcoBoost med 48 volt mild-hybrid-teknologi
  • Ydelse: 155 hk
  • Moment: 190 Nm
  • Topfart: 205 km/t
  • 0-100 km/t: 9 sekunder
  • Brændstofforbrug: 17,5-17-9 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
  • Tankkapacitet: 42 liter
  • Garanti: 2 år
  • Pris fra: 233.170 kr. (1.0 liter EcoBoost 125 hk Titanium)
  • Privatleasing er muligt

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: