Mercedes har lavet en elektrisk udgave af den store, robuste Geländewagen. Galt eller genialt? Få svaret her.
Et ikon
Kært barn har mange navne. Her er en bil, som mange kender, og afhængig af datoen på ens fødselsattest vil mange kalde den Geländewagen, de unge G Wagon og en lille håndfuld G-Klasse.
Personligt har jeg et kæmpe kærlighedsforhold til denne bil, som stammer helt fra barnsben, hvor jeg havde den i mini-format som legetøjsbil.

Foto: Mercedes-Benz
Nutidens Geländewagen er topmoderne fra inderst til yderst men føles også ekstremt retro. Jeg ELSKER de synlige hængsler i dørene, den nærmest vertikale forrude, de store blinklys på toppen af skærmene og den metalliske, varevognsagtige lyd, når dørene smækkes.


Og dørene i en Geländewagen skal smækkes – altså med kraft. Ikke noget soft close her. Ingen vatarm. Du skal mene det. I LOVE IT.
Nu er denne rå, maskuline og ægte bil så blevet elektrificeret. Ingen brum – jo, lidt fake lyd har den da – men ellers bare lyden fra de store dæk og lidt vindstøj fra det kantede karosseri.
Reservehjulet på bagsmækken er skiftet ud med en kasse, hvor ladekablet kan ligge. Trækkrog til hestetrailer eller speedbåd kan du glemme. Det fås ikke.
Mød den elektriske G 580!
Jeg tester det elektrificerede ikon i en uges tid, og må give mig hen til projektet. Det fungerer vanvittigt godt, når Mercedes tager en af deres ”gamle” modeller, og elektrificerer den.
Samme trick må de altså gerne gøre med C-, E- og S-Klassen. Lidt ligesom BMW gør med 5-serien, som jo ”bare” er en ny 5’er, der fås med batteri og elmotor. Eller dieselmotor, hvis det skal være på den måde – og det skal det jo i mange lande syd for den danske grænse i Europa.
Den elektriske G 580 er bygget på samme type chassis, som den “originale”. Den er dog modificeret og forstærket så den kan rumme den elektriske drivlinje.

En så stor og tung elbil kræver et stort batteri, så her får du hele 116 kWh at gøre godt med. Til sammenligning har mange af de mellemstore elbiler et batteri på 70-80 kWh.
Forbruget på papiret siger 455 km, men i de vinterlige temperaturer, hvor jeg tester G 580, er mit forbrug ved blandet kørsel hele 43 kWh / 100 km, så der skal gang i hurtigladederen, hvis du skal køre langt.
Under rette forhold og med tilpas forvarmet batteri, suger den 200 kW, når den peaker. Under mindre optimale forhold og uden nævneværdig prekonditionering af batteriet, må du nøjes med det halve.
Til gengæld holder den kurven flot.
Det siger sig selv, at så stort et forbrug er galt. Det er ikke genialt. Men fans vil leve med det. Forbruget er i øvrigt med garanti lavere i forårs- og sommermåneder, hvor temperaturerne er højere.

Bomstærk med fire elektriske motorer
Den elektriske G 580 er stærk som en okse. Den har 587 heste og et moment på imponerende 1.164 Nm.
Det er en bil, som kan klare et råt terræn. Bilen har fire individuelle elmotorer med hver sin gearkasse og såkaldt “torque vectoring”, hvor kraften til hvert hjul automatisk styres med gas og bremse.
Bilen har en feature, hvor den kan rotere rundt om sin egen akse. Det sker ved at det ene forhjul og modsatte baghjul trækker kontra. Det er oplagt i en en snæver vending i terræn – eller til lir i en Instagram story.

Det hedder G Turn og er standard. Jeg prøvede det på et blødt underlag, og her fik jeg vendt bilen og gravet en fin voldgrav.
Det intelligente firehjulstræk sikrer, at du har det mest optimale greb under alle omstændigheder, og det understreger bilens styrke og karakter.
Den ser robust ud og kan klare selv det vildeste. Men det er nok også en offroader, der sjældent kommer til at køre offroad.

Med rette AMG trim er den som skabt til vejene nord for København eller i indre by. Altså ikke skabt, som at det giver mening på de fine asfalterede veje. Men den sender alle de rette signaler, som nogle vil give en formue for.
Apropos pris, så er afgiftsfritagelsen på elbiler med til at sikre, at du ”kun” skal betale 1,5 mio. kr. for den elektrificerede kæmpe.
Her er de fossile varianter mindst en million dyrere.
Du sidder højt
Ordet ”kæmpe” gør sig imidlertid kun gældende på den ydre fremtoning. Kabinen er faktisk ret klej. Luksuriøs som bare pokker – men meget plads er der ikke.


Man sidder højt med et fantastisk udsyn. Holder du ved siden af en bus i et lyskryds, kigger du ind i bussen. Ikke ned. Det siger lidt om højden.
Testbilen har en del udstyr, og den har også AMG lir i lange baner. Bl.a. de sorte fælge. Den matblå lak er den eneste rigtige farve som pressebil. Den er tilpas bling til at alle kigger efter bilen, når du kommer kørende. Nogle peger. Nogle vinker. Det er fedt.
Jeg ville nok vælge en mere diskret sort.

Hvem vil ikke spare en million?
Udstyrsmæssigt har testbilen en Edition One pakke til 617.953 kr. Pakken alene koster mere end en EQE men har ALT i luksusudstyr. Vitterligt alt. Her taler vi også varme eller køl i kopholderne. Det siger ligesom alt.

Som standard – og altså til den ”lave pris” på 1,5 mio. kr. – er udstyret nu heller ikke skrabet. Men har du pengene, så hey – giv den gas.
Og nu vi taler om gas: Mercedes G 580 rykker fra 0-100 km/t på blot 4,7 sekunder. Er du klar over, hvor vildt det føles i en bil, som denne? Det er helt vildt. Altså ikke på en gal måde – men på en genial måde, for det er sjovt.
Så hvad er den endelige dom over denne elektriske Geländewagen? Er den gal eller genial? Den er begge dele.
Jeg er fan, og havde jeg halvanden million og et hus med stor indkørsel nord for København, ville jeg da bare slå til. For hvem vil ikke spare en million og stadig være godt kørende og ekstremt underholdt? Jeg er på.
Tak, Mercedes, for denne gave!

Specifikationer
- Motor: Fire elmotorer – firehjulstræk
- Ydelse: 587 hk
- Acceleration 0-100 km/t: 4,7 sekunder
- Topfart: 180 km/t
- Moment: 1.164 Nm
- Batteri: 116 kWh
- Rækkevidde: 468 km (testbil 455 km)
- Forbrug: 28 kWh / 100 km WLTP ved blandet kørsel (testforbrug 49 kWh / 100 km)
- Totalvægt: 3.500 kg (egenvægt 3.085 kg)
- Træk: 0 kg.
- Opladning AC/DC: 11/200 kW
- Pris: Fra 1.534.138 kr.
Foto: Thomas Saks