fbpx
 
Categories Biltest

Test: Hyundai Tucson PHEV

Posted on
Test: Hyundai Tucson PHEV

Med et stigende antal plug-in hybrider på vejene er den nye Hyundai Tucson plug-in hybrid et fremragende bud på den type bil til de danske bilister. Den har attraktive priser, et højt udstyrsniveau, 265 hestekræfter, firehjulstræk og muligheden for at køre op mod 62 km på ren el. Vi har testet den og er begejstrede.

Hyundai Tucson plug-in hybrid er en stærk spiller i et tæt pakket felt.

Skarpt design

Da jeg først så den specielle juvel frontgrill, var jeg meget overrasket. Jeg kunne ikke beslutte mig for, om jeg kunne lide den eller ej, men da jeg så videre på bilen og oplevede linjerne og det design, Hyundai havde skabt, var jeg overbevist. Hyundai Tucson er en flot og veludført bil. Det er et helt nyt designsprog fra Hyundai med skarpe linjer og kanter. Her skal Hyundai have credit for sin nytænkning.

Modigt design – jeg er fan!

En kabine i særklasse

Hyundai har formået at lave en rummelig kabine, der byder på god plads på bagsædet, en komfortabel førerposition og et stort panoramatag. Den byder på udstyr, som overgår konkurrenterne. Blandt andet køl i fører- og passagersædet, fjernbetjent parkering og blindvinkelskamera. Alle disse features medfører dog også en lille hage. Biplyde! Det er bemærkelsesværdigt, hvor mange digitale- og biplyde, der er i kabinen.

Bagsædepladsen er i den gode ende med fin loftshøjde og god benplads.

I Advanced-modellen, som jeg tester, er der en 10,25” touchskærm, trådløs opladning af mobiltelefon og varme i for- og bagsæder.

Jeg var meget forbløffet over kvaliteten og udførelsen af kabinen, der med brugbare features og god kvalitet formår at være i toppen af klassen interiørmæssigt. Et stort plus er også det store bagagerum på 558 liter.

558 liter – det er godkendt.

Let, lydløs og elegant

Ved kørsel klarer Hyundai Tucson det ganske udmærket. Med firehjulstræk og en behagelig drivlinje, har Hyundai formået at lave en forholdsvis støjsvag plug-in hybrid, der ikke hoster efter vejret, når den bliver presset. Det er dog til at fornemme benzinmotoren, når man træder en smule på pedalen, der skal flytte den 1,8 tons tunge SUV.

Udover at kunne vælge drivemodes (Eco og Sport), er det i Hyundai Tucson også muligt at vælge mellem Terrain-modes, hvor der kan skiftes mellem sne, mudder og sand. En funktion jeg ikke brugte på et eneste tidspunkt, og som jeg egentligt fandt lidt besynderlig og overfladisk, for det tætteste jeg kom på terræn var en grusvej, hvor jeg ikke tænkte et sekund over at skifte til terræn-funktionen.

I Hyundai Tucson plug-in hybrid skifter du gear på knapper.

Den adaptive fartpilot fungerer godt og er standard i Hyundai Tucson plug-in hybrid, dog gjort endnu bedre ved tilføjelse af førerpakken, som også indeholder motorvejsassitent.

I forhold til rækkevidde, opnåede jeg 55 km på ren el. Ved blandet kørsel uden strøm på batteriet ramte jeg 17 km/l, hvilket er pænt og en fin tilføjelse til rækkevidden på ren el.

Opladningen af batteriet (13,8 kWh) kan gøres med maksimalt 7,2 kW, hvilket betyder, at batteriet lades op på under to timer.

Finurlige detaljer

En detalje jeg synes rigtig godt om, er blindvinkelskameraet, der popper op, når blinklyset aktiveres. Det er en mindre, men bestemt ikke ubetydelig detalje, der ikke er at finde i andre biler – udover Kia.

Blindvinkelkamera med visning i det digitale cockpit er genialt.

En anden feature og detalje, jeg over bider mærke i, er fjernbetjent parkering. Hvis bilen holder parkeret mellem to bilen, kan du få den store SUV til at køre frem og tilbage ved hjælp af funktionen på bilnøglen. Det er en sjov og fascinerende feature, som du dog fint kan leve med uden. Samme feature findes i øvrigt også i Kia Sorento.

Meget bil for pengene

Prismæssigt er Hyundai Tucson godt med i feltet af plug-in hybrider. Med en startpris på omkring 310.000 kr. får du 265 hestekræfter, 55 reelle kilometer på ren el, firehjulstræk og et højt udstyrsniveau.

Hyundai Tucson er uden tvivl et fornuftigt og godt valg. Du får rigtig meget bil for pengene i et felt af mange stærke spillere. I testbilen (Advanced) er stort set hele udstyrslisten krydset af og prisen ender på rimelige 359.995 kr.

Et bredt felt af plug-in hybrider

Sammenlignet med konkurrenterne, hvor de billigste er Ford Kuga PHEV (fra 289.900kr.), MG EHS PHEV (fra 269.999 kr.), Citroen C5 Aircross Hybrid (fra 299.990 kr.) og Opel Grandland X Hybrid (fra 299.990 kr.) er Hyundai Tucson bedre udstyret og har firehjulstræk.

Der er altså meget, der taler for denne Hyundai Tucson PHEV. I pris, design, udstyr, køreegenskaber og garanti står Hyundai Tucson som en meget stærk spiller i feltet.

Det bedste ved Hyundai Tucson plug-in hybrid

  • Højt udstyrsniveau
  • Rummelig kabine
  • Behagelig og støjsvag drivlinje
  • Rækkevidde på ren el
  • Firehjulstræk
  • 5 års garanti

Det kunne være bedre…

  • For mange digitale- og biplyde
  • Terræn funktionen virker unødvendig

Specifikationer:

  • Motor: 1,6 liter 4-cylindere
  • Effekt: 265 hestekræfter
  • Moment: 350 Nm
  • Topfart: 190 km/t
  • Acceleration (0-100 km/t): 8,2 sekunder
  • Rækkevidde på ren el: 62 km (testresultat 55 km)
  • Bagagerum: 558 liter
  • Maksimal trækvægt: 1350 kg

Foto: Zacharias Lund

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: