fbpx
 
Categories Biltest

Test: Kia Stonic GT-Line

Posted on
Test: Kia Stonic GT-Line

Salgstallene for kompakte crossovers som Renault Captur, VW T-Cross og Seat Arona er ikke hvad de har været, og du skal scrolle langt ned i statistikken for at finde Kia Stonic. Kia sliber derfor kniven og lancerer en faceliftet Stonic, som jeg tester i GT-Line-versionen med 1.0 T-GDi mild hybrid motor, 120 hk og 7-trins automatgear.

Kia Stonic er en relativ ny model i Kias program. Første generation blev lanceret i 2017 og efter fire år på markedet er den moden til det obligatoriske facelift. Her er de primære nyheder en designopstramning, en ny udstyrsversion (GT-Line) samt mere effektive drivlinjer.

GT-Line klæder Stonic

Testbilen står i farven Most Yellow med Aurora Black Pearl tag (ekstraudstyr). Topudstyrsversionen GT-Line klæder Stonic med 17” alufælge, sporty for- og bagkofanger og LED lys.

På bagenden ser det ud som om, at Stonic har to brede afgangsrør, men det er en blot en designfeature, som skal antyde noget sportsligt. Bilens ene afgangsrør er nemlig under bagkofangeren.

Inde i kabinen er GT-Line stylingen primært centreret omkring de sportsligt udseende forsæder, alupedaler, carbon-look paneler og sportslæderrat.

GT-Line tilfører mere end styling til bilen. Du får også mere udstyr – bl.a. elruder i de bagerste døre, klimaanlæg, varme i rattet, bakkamera og parkeringssensor for og bag.

Der er ingen tvivl om, at GT-Line gør Stonic lidt mindre anonym og mere sportslig at se på end den anden udstyrsversion i programmet, Prestige.

Men merprisen er til at tage og føle på. Springet mellem GT-Line og Prestige er næsten 45.000 kr. Du skal derfor holde øje med kampagner hos Kia, hvor du for færre penge kan opgradere en Prestige, så den kommer tættere på GT-Line – både hvad angår styling og udstyr.

Alle motorer har nu mild hybrid

Motormæssigt klarer versionen med 120 hk det godt. Lyden af den trecylindrede motor er fremtrædende ved accelerationer, men når du først er kommet op i fart, sænker motorlyden sig.

Alle Stonic varianter har KIAs nye “EcoDynamics+”-benzinmotor med 48 V-mildhybridsystem. Det giver en smooth start/stop-funktion og igangsætning og brændstofforbruget reduceres. I testen ligger jeg omkring 16km/l ved blandet kørsel – det er tæt på fabrikkens tal på 17,6 km/l (WLTP).

Stonic kører som forventet af en bil i den størrelse og højde. Den krænger lidt i sving men er ellers komfortabel i affjedringen, styretøjet og gearskiftet. Med til komforten hører også, at Kia er lykkes med at reducere vind- og dækstøj.

Kia har skruet godt op for komfortudstyret, og jeg sidder med en fornemmelse af, at jeg ikke mangler noget. Der er varme i rattet, trådløs Apple Carplay / Android Auto og adaptiv fartpilot. Trådløs opladning savner jeg dog.

Rummelig kabine

En af bilens fordele er den høje siddeposition og gode plads. Selv ved bagsædet er der godt med loftshøjde.

Forsæderne yder god støtte men bagsædet kan godt virke lidt bænk-agtig på den ukomfortable måde.
Bagagerummet er regulært og fornuftigt i størrelsen med 352 liter. Der er dobbelt bagagerumsbund.

Betjeningen bag rattet er god. Du har en centralt placeret 8” touchskærm og almindelige knapper til betjening af volumen og klimaanlæg. Det fungerer på en fin og intuitiv måde. Knapperne til varme i sædet og ratvarme er ligeledes centralt placeret og nemt tilgængeligt.

Multifunktionsrattet giver dig genveje til bl.a. medier og lyd, så betjeningen i Kia Stonic er godkendt.

Cockpittet er et mix af analoge visere og et display på 4,2”. Det fungerer fint og er nemt at aflæse. Men et fuldt digitalt display i topmodellen ville pynte.

På sikkerhedsfronten leverer Kia en næsten komplet pakke med bl.a. automatisk nødbremse, som registrerer både biler, fodgængere og cyklister. Vejbaneassistent, bakkamera og parkeringssensor er også med. Pakken havde været helt komplet med blindvinkelassistent og skiltelæser. Det kan tilkøbes for 5.000 kr.

Hvilken Stonic skal du vælge?

Der er ingen tvivl om, at Stonic leverer varen på rigtig mange parametre. Den er rummelig og godt udstyret med høj komfort og sikkerhed. Køreegenskaberne er gode og brændstofforbruget fornuftigt. Og Kia har 7 års garanti. Så hvorfor kører der ikke flere på de danske veje?

Jeg vil tro, at flere ting spiller ind. Den billigste Stonic med 100 hk og manuelt gear koster fra 191.238 kr. men topmodellen med 20 hk mere og 7-trins automatgearkasse løber op i 257.308 kr. I det prisleje er der rigtig mange alternativer at vælge imellem, og jeg tror, at Stonic bliver for anonym og forsvinder lidt i mængden. Det er egentlig lidt ærgerligt, for bilen klarer sig godt i de fleste discipliner.

Jeg vil i udgangspunktet gå efter versionen med 120 hk og automatgearkasse, da merprisen er relativ beskeden sammenlignet med versionen med 100 hk og manuelt gear.

Prestige-versionen er ikke dårligt udstyret, men den mangler noget af det komfortudstyr – og styling – som gør Stonic interessant i GT-Line varianten. Topmodellen kravler dog godt op i pris, så det ideelle valg må være en Prestige med Upgrade pakke (kampagne), som med 120 hk og 7-trins DCT automatgearkasse fås for lige omkring 230.000 kr.

Jeg vil i udgangspunktet gå efter versionen med 120 hk og automatgearkasse, da merprisen er relativ beskeden.

Det bedste ved Stonic

  • Fin plads i kabinen med god hovedhøjden ved bagsædet
  • Veludstyret
  • Komfortabel

Det kunne være bedre

  • Lidt anstrengt motorlyd ved acceleration
  • Trådløs mobilopladning ikke muligt

Specifikationer Kia Stonic 1.0 T-GDi GT-Line

  • Motor: Trecylindret benzinmotor (mild hybrid)
  • Ydelse: 120 hk
  • Moment: 200 Nm
  • Gearkasse: 7-trins automatgearkasse DCT
  • 0-100 km/t: 10,4 sekunder
  • Tophastighed: 185 km/t
  • Forbrug: 17,6 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
  • Bagagerum: 352 liter
  • Garanti: 7 år / max 150.000 km
  • Pris: 257.308 kr. (testbil). Pris fra 191.238 kr.
  • Privatleasing er muligt

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: