fbpx
 
Categories Biltest

Test: Renault Clio TCe 130 EDC R.S. Line

Posted on
Test: Renault Clio TCe 130 EDC R.S. Line

Den ligger i top 10 over de mest solgte biler i Danmark i 2020, og konkurrerer side om side med landsmændene 208 og C3 samt japanske Yaris. Og den står knivskarpt, den nye Renault Clio. Køreegenskaber, design og udstyr sidder lige i skabet og bilen virker i det hele taget så ”forklædt som voksen”, at du næsten glemmer, den er lille. Jeg tester Renault Clio TCe 130 EDC R.S. Line med automatgear.

30 år med Clio

Jeg er gammel nok til at huske, da den første Renault Clio blev lanceret. I mit barndomshjem havde vi en genbo, som i starten af 90’erne skiftede en ældre Renault 5 ud med en helt ny Renault Clio. Det var i samme periode, hvor mange danske familier havde den nye og populære Peugeot 405 i garagen. Oui, det spillede for de franske biler dengang. Og det spiller stadig den dag i dag. Danskerne elsker simpelthen franske biler.

I 2020 er Renault Clio en yderst relevant minibil, som senest har fået en E-TECH hybrid version i programmet. Den låner teknologi fra modeller i højere segmenter og fremstår førende, når det gælder komfort og oplevet kvalitet. Designet er i min optik meget vellykket. Bilen ser godt ud fra alle vinkler og tricket med de skjulte bagerste dørhåndtag a la Alfa Romeo 156 giver pote rent designmæssigt. Funktionelt går det an.

Clio har skjulte dørhåndtag på de bagerste døre a la Alfa Romeo 156. Det ser godt ud, og funktionelt går det an.

Moderne kabine

Kabinen fremstår moderne godt hjulpet på vej af den store vertikale touchskærm. Her har Renault noget tilfælles med Volvo, som også er fan af den vertikale skærm. Nakkestøtterne på de forreste sæder minder faktisk også utroligt meget om dem, du finder i en Volvo.

Nakkestøtterne er stort set identiske med dem, du finder i en Volvo.

Fra skærmen betjenes en stor del af bilens funktioner – herunder navigation og media. Klimanlægget betjenes med analoge knapper. Skærmens styresystem kan godt have en tendens til at reagere lidt sløvt, men ellers fungerer det fint med god og intuitiv brugerflade.

Du kan vælge mellem tre køreprogrammer – My Sense, Sport og Eco.

Kvalitetsniveauet i kabinen virker højt, og sammenligner du med helt nye minibiler som fx Hyundai i20, virker fladerne mere bløde og lækre at røre ved.

Sammen med en ordentlig bunke udstyr i topmodellen R.S. Line, har du en følelse af at sidde i en større og dyrere bil. Testbilen har en premiumpakke med 360 graders topview, parkeringssensor foran, håndfri parkering, 9,3” multimediesystem med navigation, midterarmlæn og elektronisk p-bremse. Den koster lige omkring 15.000 kr.

Den er pengene værd og sammen med standardudstyr som trådløs mobilopladning, adaptive fartpilot, vejbaneassistent og skiltelæser, har du alt, hvad du skal bruge i dagligdagen.

Testbilen har en premiumpakke til 14.900 kr. – den vil jeg vælge.

Pladsen ved forsæderne er god. Ved bagsædet er det lidt mere trangt. Sammenlignet med en den nye Hyundai i20 får du bedre plads i koreaneren. Designet stjæler noget af udsynet skråt bagud, hvilket godt kan genere ved højresving i tæt bytrafik.

Ved bagsædet kniber det lidt med benpladsen.
Bagagerummet har en fin størrelse på 340 liter.

Komfortabel og støjsvag

Renault Clio har gode køreegenskaber og opfører sig på mange måder som en større bil. Undervogn og affjedring leverer god komfort og Clio har et lavt støjniveau, som er med til at sikre en behagelig køreoplevelse. Automatgear, styretøj og bremser fungerer fint og gør Renault Clio til en letkørt og behagelig bil. Det eneste, som generer mig lidt, er, at pedalerne sidder lidt for tæt. I hvert fald til mine “både” i str. 44.

Assistentsystemerne fungerer også fint. Adaptiv fartpilot er muligt på versioner med automatgear.

4.050 mm længde x 1.798 mm bredde x 1.440 mm højde

Sikker Clio

Sikkerhedsniveauet er højt i Renault Clio. Der er nødbremse i alle versioner, som kan genkende både biler, cyklister og fodgængere.

Clio har også advarsel for biler i den blinde vinkel samt skiltelæser. Hvis du kører ud over en kantlinje uden at blinke, får du en advarsel og bilen hjælper med at komme tilbage i sporet. Det fungerer uden at være anmassende.

Bilens bakkamera og 360 graders top view øger sikkerheden ved parkering, og det er en super feature selv i en lille bil som Clio. Clio har LED lygter for og bag på alle udgaver.

LED-baglygter er standard.

God allrounder

Renault Clio er en komplet bil, som leverer varen med god komfort, masser af udstyr og høj sikkerhed. Den føles på mange måder større, end den reelt er. Dog skuffer benpladsen ved bagsædet.

Den testede version med benzinmotor og 130 heste passer godt til bilen, og et opgivet forbrug på 17,5 km/l er nogenlunde inden for rækkevidde.

Den nye hybrid med 1.6 liters benzinmotor, 140 hk og et 1.2 kWh batteri (230 V) giver en bedre brændstoføkonomi nord for 20 km/l. Men paradoksalt nok er der udsigt til, at netop den version stiger over 20.000 kr. med de nye bilafgifter!

De øvrige Clio-modeller stiger også i pris – bortset fra RS Line versionen med 130 hk TCe motor og automatgear, som er omdrejningspunktet i denne anmeldelse. Den falder fra 198.900 kr. til 191.254 kr.

Så gå efter den model, når de nye afgifter er faldet på plads.

Det bedste ved Renault Clio

  • Opleves som en større bil
  • Bilen virker komplet
  • Gode køreegenskaber, flot design og masser af udstyr
  • Meget bil og køreglæde for pengene

Det kunne være bedre

  • Skærmens styresystem “lagger” en smule
  • Pedalerne sidder tæt – en vinterstøvle i str. 44 virker gigantisk, når der skal steppes på pedalerne
  • Begrænset benplads ved bagsædet
  • Udsynet skråt bagud begrænses af designet

Specifikationer Renault Clio TCe 130 EDC R.S. Line

  • Motor: Benzinmotor 130 EDC
  • Ydelse: 130 hk
  • Moment: 240 Nm
  • Topfart: 200 km/t
  • 0-100 km/t: 9 sekunder
  • Forbrug: 17,5 (WLTP) ved blandet kørsel
  • Bagagerum: 340 liter

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: