fbpx
 
Categories Bilnyheder

Et ikon genopstår: Renault 5 tilbage som elbilen R5

Posted on
Et ikon genopstår: Renault 5 tilbage som elbilen R5

Linjerne minder umiskendeligt om 70’er hittet Renault 5. Den populære franske minibil, som er solgt i mere end 5,5 mio. eksemplarer, er tilbage med batteri, elmotor og moderne teknologi.

Den første Renault 5 så dagens lys i 1972 og blev produceret frem til 1996. Efter 28 år relanceres R5 som en moderne elbil med afsæt i originalens dyder – snusfornuftig og underholdende.

R5 er 9 centimeter kortere end Renault Clio men den er bredere og højere. Med batteriet fladt i bunden og en akselafstand på 2.5 m er der ligeså meget plads som i Renault Clio. Bagagerummet sluger 326 liter.

Vægten på R5 holder sig under 1.500 kg. og bilen har mulighed for at trække 500 kg. på krogen.  

Nogle vil måske sige, at Renault med Zoe allerede har en elbil i segmentet. Den nye R5 adskiller sig dog på flere punkter.

For det første er der dømt nostalgi med det ikoniske Renault 5 retro-look med lodrette baglygter og genkendeligt frontdesign. Det er tilført et moderne touch med bl.a. 18” fælge.

For det andet er kabinen bygget op over samme skabelon som Megane og Scenic med digitalt cockpit og infotainment – dog her i 10″ – og Google.

Kabinen i R5.

To batteristørrelser

R5 kommer med to batteristørrelser. Det mindste på 40 kWh har 300 km rækkevidde og et større på 52 kWh giver op til 400 km rækkevidde.

Motormæssigt er der 95 hk (215 Nm), 120 hk (225 Nm) og 150 hk (245 Nm) at vælge imellem. Tophastigheden er for alle versioner 150 km/t.

Den elektriske motor er identisk med den, der sidder i Renault Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric.

R5 er den første elektriske Renault med mulighed for V2G (Vehicle to Grid) og V2L – altså at kunne forsyne elektriske apparater med strøm.

Begge batteristørrelser lader med 11 kW AC. Lynladning sker ved 80 kW DC på det lille batteri og 100 kW DC på det store batteri.

Det store 5 logo på kølerhjelmen er en indikator for opladningen. Hver af de fem streger, der udgør 5 tallet, viser 20 % batteriopladning.

På sikkerhedsfronten har R5 seks airbags som standard samt en lang række assistent- og sikkerhedssystemer ”lånt” fra Megane og Scenic. Blandt andet intelligent adaptive cruise control.

R5 bygges i Nordfrankrig. Både bil og batteri produceres og samles på Renaults fabrik i Douai, mens blandt andet motoren og reduktionsgearkassen bliver produceret i Cleon.

Bagsædepladsen i R5.

Specifikationer

  • Dimensioner (L/B/H): 3,92 m / 1,77 m / 1,5 m (akselafstand 2,54 m)
  • Vægt: Fra 1350 kilo (40 kWh) til 1450 kilo (52 kWh)
  • Motor og batteri: 95 hk – 215 Nm; 120 hk – 225 Nm; 150 hk – 245 Nm
  • Lithium ioon batteri: 40 kWh batteri – 300 km WLTP; 52 kWh batteri – 400 km WLTP
  • Opladning: 11 kW AC; 80 kW DC for 120 hk motor; 100 kW for 150 hk motor
  • Præstationer: 0-100 km/t under 8 sek.
  • Tophastighed: 150 km/t

Foto: Renault

Dørhåndtaget til de bagerste døre er skjult ved C-stolpen ligesom i Zoe.
Der er masser af genkendelige linjer fra originalen – retrolir når det er bedst.

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet