fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: Volvo XC40 Recharge

Posted on
First Drive: Volvo XC40 Recharge

Volvo har kørt en håndfuld Volvo XC40 Recharge pressebiler på svenske plader til Danmark, og Carlife365 har været så heldige at være blandt de første til at køre en tur i den nye fuldelektriske Volvo. Her er vores førstehåndsindtryk.

Volvo XC40 Recharge er bygget over en R-Design med bl.a. kontrastfarvet tag, men versionerne i Recharge-modelprogrammet hedder Plus og Pro.

Ligner XC40 som vi kender den

Ved første øjekast ligner den en helt almindelig XC40 som vi kender den, men den lukkede kølergrill afslører, at det er en fuldelektrisk en af slagsen. Det er et nyt Volvo-ansigt, vi skal vænne os til, som naturligvis er udviklet med øje for aerodynamik og optimering af rækkevidde.

Volvo har valgt samme strategi som Mercedes-Benz, hvor en elektrisk EQA er baseret på fossil GLA, så bilerne ser næsten identiske ud. Hos Volvo skal du dog kigge ekstra godt efter for at kunne se forskel. Men heldigvis er XC40-designet langtidsholdbart, så bilen ser frisk og ny ud. Den har egentlig en fin størrelse til en familie med fornuftig plads og 419 liter i bagagerummet.

Bagagerummet sluger 419 liter.
Fin bagsædeplads og god komfort med bl.a. friskluftdyser.

I kabinen føler du dig hjemme som i en helt almindelig Volvo. Sæderne er fantastiske. Instrumenteringen stilren og intuitiv. Og kvalitet, design og funktionalitet går op i en højere enhed, så du får den premium-fornemmelse, som Volvo er blevet mester i at skabe.

Kabinen er tro mod Volvos øvrige designsprog.
Lækre designdetaljer i XC40 Recharge.
Som altid er sæderne i Volvo fremragende med god komfort, gode indstillingsmuligheder og støtte.

Det tætte samarbejde mellem Google og Volvo skinner klart igennem. Det digitale cockpit er med sin enkelthed og lækre grafiske brugerflade indbydende at kigge på og yderst nem at aflæse. Google Maps fungerer godt både i det digitale cockpit og på infotainmentskærmen, og hjælper bl.a. med at guide dig til nærmeste ladestander.

Volvo Car Group var den første bilproducent, der introducerede biler med et infotainment-system styret af Android Automotive OS med indbygget Google Assistant, Google Maps og Google Play. 

Et batteriikon viser den resterende rækkevidde i procent – lidt ligesom på en smartphone.

Elbil a la Volvo

I en elektrisk Volvo er der ingen start/stop-knap. Du låser bilen op, hopper ind, sætter den i gear og så kører du. På samme måde stopper du bilen, stiller du den i ”P”, hopper ud, låser og går. Det føles lidt pudsigt i starten, men er virkelig dejligt nemt. Især i denne testbil, som låser op af sig selv når du nærmer dig bilen med nøglen.

Volvo XC40 Recharge har firehjulstræk, mere end 408 hk og et voldsomt moment på hele 660 Nm. Batteriet er på 75 kWh og kan lade fra 0-80 % DC på 40 min, hvilket jeg fik efterprøvet i min test. Det er gode “specs” i en moderne elbil.

Den officielle rækkevidde er på 418 km, hvilket er opnåeligt, hvis du kører meget i byen og på landevej. På motorvej med 130 km i timen sluger den dog godt med juice, og hvis strækningen udelukkende foregår ved højt tempo, er jeg bange for, at vi er under 300 km i rækkevidde.

Overbevisende køreegenskaber

Køreegenskaberne i Volvo XC40 Recharge er overbevisende gode. De mange kræfter gør, at du kan få virkelig meget sjov ud af dine accelerationer. Firehjulstrækket sørger for, at du får fuld effekt af de mange kræfter, og denne Volvo er nok en af de mest underholdende, jeg har kørt i lang tid.

Tyngdepunktet ligger lavt nok til, at du kan give den godt med gas i sving, og 0-100 km/t klares på blot 4,9 sekunder. Der er virkelig pep i denne svensker!

Volvos bud på en kompakt elbil er en kraftfuld SUV med firehjulstræk og 408 hk.

Komfort kan den også levere i rige mængder. XC40 Recharge er godt støjdæmpet og affjedringen er komfortabel skønt bilen har en tung vægt at balancere med. Styretøjet er præcist og kan i øvrigt indstilles afhængig af om du ønsker det let eller lidt tungere.

En anden ting du også kan indstille er ”one pedal driving”. Du kan slå det til eller fra, og det tror jeg mange vil værdsætte, da ”one pedal driving” virkelig er en smagssag. Det kan være brugbart, når du gerne vil optimere rækkevidde, men det kan altså også være virkelig befriende at slippe for det.

Volvo XC40 Recharge har en øvre topfart på 180 km/t.

Det koster den

Prisen for Volvo XC40 Recharge starter ved 445.080 kr. Det lyder umiddelbart i den høje ende for en kompakt elektrificeret familie-SUV, men bilens ”specs” taget i betragtning – samt premium glitter med Volvo brandet – så er den umiddelbart alle pengene værd.

XC40 Recharge leverer kørekomfort- og glæde på en måde, som jeg sjældent har prøvet i en Volvo. Er du rækkeviddeforskrækket og kører meget på motorvej i højt tempo, skal du nok tænke dig om en ekstra gang. Med god adgang til opladning hjemme og lynladere på farten ville jeg dog ikke være så bekymret. Well done, Volvo!

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: