fbpx
 
Categories Biltest

Test: Land Rover Discovery Sport PHEV P300e SE

Posted on
Test: Land Rover Discovery Sport PHEV P300e SE

Offroad egenskaber og mulighed for kørsel på ren el er i bund og grund essensen af Land Rover Discovery Sport plug-in hybrid. Den er en lidt overset model, og det er egentlig en skam, for den har meget at byde på, og er den billigste variant i modelprogrammet. Bliv klogere på den rå, semi-elektrificerede Land Rover i denne anmeldelse.

Land Rover Discovery Sport PHEV klarer offroad kørsel uden problemer.

Vellykket plug-in hybrid

En tung offroader med 1,5 liters trecylindret benzinmotor og plug-in hybrid drivlinje (15 kWh batteri) kan lyde som opskriften på et dårligt ægteskab. Men Land Rover Discovery Sport plug-in hybrid overrasker. Drivlinjen passer nemlig  forbløffende godt til bilen, og i ren el-drift er komforten helt i top. Faktisk gør den det så godt i el-drift, at trangen til at sikre sig adgang til en ladestander aldrig har været større. Ikke bare med henblik på grøn kørsel, men simpelthen fordi den er så smooth, støjsvag og komfortabel, når den kører på el.

Når turbobenzinmotoren tænder, mærkes overgangen næsten ikke. Bilen er generelt godt støjdæmpet, og du hører kun svagt lyden af de tre cylindre. Rystelser fra det ulige antal cylindere er elimineret. Den samlede systemydelse i den over to tons tunge bil er 309 hk (540 Nm) ledsaget af en 8-trins automatgearkasse og firehjulstræk.

En række køreindstillinger dedikeret til offroad-kørsel hjælper med at optimere bilen til forskellige discipliner.

En alsidig bil

I testen står det klart, at Land Rover Discovery Sport plug-in hybrid er en alsidig bil. Ved almindelig kørsel på landevej i dagligdagen er komforten høj. Du sidder godt i sæderne og har et glimrende udsyn. Tager du bilen offroad, hvilket jeg jo lidt synes, en Land Rover skal, demonstrerer den gode egenskaber i et udfordret terræn. Mudder, op- og nedstigninger er intet problem, og en række køreindstillinger dedikeret til offroad-kørsel hjælper med at optimere bilen til disciplinerne.

Baghjulstrækket er elektrisk med 109 hk. Kombineret med benzinmotoren, har Land Rover Discovery PHEV 309 hk og firehjulstræk.

Elmotoren sidder på bagakslen og yder 109 hk. Drivlinjen er indrettet således, at benzinmotoren giver energi til elmotoren, hvis du har brugt alt strøm. Du skal derfor ikke frygte at stå uden firehjulstræk i mudder til knæene.

Forbrugsmæssigt skal du sørge for at batteriet er ladet op. Uden strøm på batteriet ligger forbruget nemlig faretruende tæt på 10 km/l. I EV-indstillingerne har du mulighed for at gemme strømmen til senere, køre hybrid eller ren el. Ved ren elkørsel skal bilen på papiret kunne klare 58-62 km. I testen, hvor temperaturen ligger tæt på 0 grader det meste af tiden, kommer jeg ikke meget op over 40 km.

Der er tre EV-modes, så du bl.a. kan gemme strøm til senere.

Lækker og robust kabine

Materialevalget i bilens kabine er i høj kvalitet og virker tilpas robust til at håndtere en lidt mere hårdhændet brug af bilen men lejlighedsvis mudrede gummistøvler. Der er digitaliserede indslag kendt fra andre modeller i familien, som indebærer et flot digitalt cockpit og en lækker infotainmentskærm.

De digitale skærme er gode, og er med til at løfte det samlede kvalitetsindtryk bag rattet.

Softwaren kan opdateres “over the air”. Den trykfølsomme skærm lærer man hurtigt at blive dus med, og funktioner som klimaanlæg og volumenknap er bibeholdt som almindelige knapper. Drejeknapper til klimaanlæg har flere funktioner afhængig af, hvilken indstilling du vælger.

Luften i kabinen filtreres, så du ikke får skadelige partikler eller ubehagelige lugte blæst ind i kabinen. Kvaliteten af luften inde og ude kan aflæses på skærmen.

Der er god plads i kabinen, og bagsædet kan længdeforskydes. Normalt kan Discovery Sport fås med to ekstra sæder på en tredje sæderække, men grundet batteriet, er denne option ikke muligt i plug-in hybrid udgaven. Batteriet er i øvrigt placeret, så det ikke stjæler plads fra bagagerummet. Her er 480 regulære liter som kan udvides til 1.574 liter hvis bagsædet lægges ned.

Bagsædet kan længdeforskydes. Det er en smart feature, som øger anvendeligheden.
Regulært bagagerum på 480 liter. Bagklappen åbner elektrisk.

Testbilen har et elektrisk svingbart anhængertræk, som er ekstraudstyr til 16.600 kr. Bilen kan trække op til 1.600 kg.

En lille hestetrailer går an, men skal du trække tungt, er dieselversionen det rette valg.

Udstyrsmæssigt er testbilen i SE-versionen veludstyret med 20” alufælge, lædersæder (forsæder kan indstilles elektrisk), elbagklap, trådløs mobilopladning og 360-graders kamera. Adaptiv fartpilot er ekstraudstyr i en pakke til 20.200 kr., da SE som standard har almindelig fartpilot. En feature, der er svær at undvære i en bil som denne.

Plug-in hybrid mest attraktiv i modelprogrammet

Startprisen for Discovery Plus plug-in hybrid er 644.900 kr. og er den variant i modelprogrammet med den laveste pris. Hvis du har brug for at kunne trække tungere, skal du vælge varianten med dieselmotor, hvor startprisen er 737.900 kr. med 163 hk. En variant med 290-hestes turbobenzinmotor findes også, men ligger prismæssigt så langt over plug-in hybrid udgaven, at den ikke giver meget mening at gå efter.

Prisen for Land Rover Discovery Sport plug-in hybrid gør bilen værd at overveje som alternativ til andre SUV’er med plads til fem og firehjulstræk i premium-klassen.

Land Rover Discovery Sport P300e SE

  • Motor: Trecylindret turbobenzinmotor med 200 hk + elmotor på bagakslen med 209 hk
  • Moment: 540 Nm
  • Gearkasse: 8-trins automatgearkasse
  • 0-100 km/t: 6,6 sekunder
  • Topfart 209 km/t
  • Elektrisk rækkevidde: 58-62 km
  • Bagagerum: 480 liter
  • Påhængsvægt: 1.600 kg
  • Dimensioner: L460 – B190 – H162
  • Pris fra 644.900 kr. (testbil med ekstraudstyr koster 673.900 kr.)

Det bedste ved Land Rover Discovery PHEV

  • Høj kørekomfort
  • Gode offroadegenskaber
  • Veludstyret

Det kunne være bedre

  • Adaptiv fartpilot skal tilkøbes i en pakke til 20.200 kr.

Foto: Thomas Saks

3 kommentarer

3 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: