fbpx
 
Categories Branchenyt - vi elsker biler

Mercedes-Benz et skridt tættere på førerløs kørsel i Tyskland

Posted on
Mercedes-Benz et skridt tættere på førerløs kørsel i Tyskland

Det nye DRIVE PILOT system, som indtil videre fås i S-Klassen, gør automatiseret kørsel muligt for tyske kunder i 2022. Systemet er på level 3 og Mercedes-Benz er dermed den første bilproducent i verden, som får godkendt automatiseret kørsel på dette niveau.

De fleste bilproducenter kan i dag tilbyde automatiseret kørsel på level 2. Det højeste niveau af selvkørende biler er level 5.

DRIVE PILOT opfylder lovkravene i FN-regulativet om automatiseret kørsel, UN-R157, og dermed er vejen banet for at tilbyde systemet internationalt såfremt at nationale lovgivninger tillader det.

Tyskland er foregangsland i udviklingen mod førerløs kørsel med indførelsen af en ny lov om netop Level 3-systemer, som blev vedtaget i 2017. Dette betyder, at de første kunder allerede i første halvdel af 2022 vil kunne købe en S-Klasse, som under visse betingelser kan køres i førerløs tilstand med op til 60 kilometer i timen. Systemet kan anvendes i tæt trafik på egnede motorvejsstrækninger i Tyskland ved eksempelvis køkørsel.

Med et Level 3-system er kørslen betinget automatiseret, hvilket betyder, at systemet holder øje med omgivelserne og styrer, accelerer og bremser bilen. Opstår en uventet situation, er det dog føreren, som skal reagere og overtage kørslen.

Den intelligente feature, som overordnet kaldes DRIVE PILOT, automatiserer kørslen af bilen og gør det således muligt for chaufføren at eksempelvis tjekke e-mails, læse nyheder eller udføre andre opgaver via bilens store centrale infotainmentdisplay. Godkendelsen af systemet gælder også den fuldt elektriske EQS fra Mercedes-EQ.

Sådan fungerer DRIVE PILOT

Med DRIVE PILOT overtager bilen selv styringen af hastighed, afstanden til forankørende biler og holder bilen i sin kørebane. Systemet får informationer fra sensorer og kameraer og et ekstra præcist GPS-system og monitorerer også hændelser undervejs på ruten – for eksempel ulykker eller vejarbejde – trafikskilte og lignende. Systemet reagerer også på uventede trafiksituationer og handler på på dem, eksempelvis ved bremsemanøvrer eller undvigemanøvrer inden for kørebanen. Den avancerede software benytter blandt andet kunstig intelligens, og alle algoritmens beregninger foretages to gange for maksimal nøjagtighed.

Hvis føreren trods presserende opfordring og efter udløb af reaktionstiden undlader at overtage kontrollen over bilen – for eksempel på grund af et akut helbredsproblem – sørger DRIVE PILOT selv for at at bremse bilen til stilstand på en kontrolleret måde. Samtidig aktiveres havariblinket og nødopkaldssystemet, ligesom døre og vinduer låses op for at lette adgangen til kabinen for redningspersonale.

Mercedes-Benz vil begyndelsesvist tilbyde DRIVE PILOT på 13.191 kilometer motorvej i Tyskland. Omfattende test af systemet er dog allerede i gang i andre lande som USA og Kina, og så snart de nationale lovgivninger tillader automatiseret kørsel, vil teknologien blive rullet ud på yderligere markeder.

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: