fbpx
 
Categories Bilnyheder

Verdenspremiere: Ny Mercedes-Benz CLA er en teknisk overlegen lækkerbisken

Posted on
Verdenspremiere: Ny Mercedes-Benz CLA er en teknisk overlegen lækkerbisken

Jeg er inviteret til Rom, hvor Mercedes-Benz afslører den nye CLA ved et event, der er så storslået, at man ikke er i tvivl om, hvor vigtig modellen er for den hæderkronede tyske bilproducent.

Den største nyhed ved den nye CLA er i virkeligheden, at alt den nye teknologi først og fremmest tilbydes i en indstigningsmodel.

Her kan andre end direktører og ministre være med, og man skal altså ikke op i S-Klasse niveau for at få adgang til alt det fede fra de øverste hylder.

Den nye CLA ligner en rigtig Mercedes. Det vil glæde dem, som synes EQE og EQS har været for kontroversielle i designet.

Elektrisk CLA til det danske marked

I Danmark er det først og fremmest den elektriske CLA, som bliver introduceret.

EQ-betegnelsen, som Mercedes-Benz tidligere har brugt i brandingen af det elektriske modelprogram, droppes.

Det viser, at elektrificeringen nu er helt inde i hjertet af mærkets DNA, og den øverste chef hos Mercedes-Benz, Ola Källenius, lægger da heller ikke skjul på, at man får mest value for money ved at vælge den elektriske CLA.

Fremover hedder den slet og ret Mercedes-Benz CLA uanset drivlinje, for den fås også med benzin-hybridmotorer til de markeder, hvor elektrificeringen ikke er så udbredt endnu.

Som en overraskelse – i hvert fald for mig – blev en CLA Shooting Brake variant teaset ved verdenspremieren i Rom. Den korte kortvarigt ind på scenen iført kamuflage.

Op til 792 km rækkevidde

Den elektriske CLA er den mest effektive og intelligente bil nogensinde fra Mercedes-Benz.

Rækkevidden er hele 792 km og med en 800V platform og et 85 kWh batteri kan den lade 325 km på blot 10 min. Forbruget er 12,2 kWh / 100 km. Det er virkelig lavt.

Du kan hurtiglade op til 320 kW DC og 11 kW AC.

Fronten er oplyst for første gang nogensinde i en produktionsmodel fra Mercedes-Benz, hvor 142 individuelle LED-stjerner skaber brand-signaturen i grillen.

Til at starte med introduceres CLA 250+ med baghjulstræk, 200 kW motor og 335 Nm på det danske marked.

Nyt er en to-gears elektrisk motor, som trækker på baghjulene. 0-100 km/t klares på 6,7 sekunder og topfarten er 210 km.

Det er nyt, at en elbil fra Mercedes-Benz har gear, men det giver god mening i forhold til at optimere motorens kræfter til dynamisk eller effektiv kørsel.

Som model har CLA altid været en sportslig bil i design og køreegenskaber. Det er den nye model også, men som altid med en elbil er rækkevidden også vigtig. To-gears løsningen virker derfor ret genial.

Med en totallængde på 4,7 meter er den nye CLA 4 cm længere end forgængeren. Akselafstanden på 2,8 meter giver fin plads i kabinen.

Jeg kan med mine 187 cm sidde på bagsædet uden knæene rører forsædet og med luft over hovedet. Det er vel at mærke med en voksen mand i sædet foran.

Pladsen ved bagsædet imponerer, da CLA er en bil i den kompakte klasse.

Der er næsten 3 cm mere lofthøjde ved bagsædet sammenlignet med forgængeren. Gulvet ved bagsædet er helt plant i den elektriske CLA.

Bagagerummet sluger 405 liter mens et frunk under motorhjelmen sluger hele 101 liter. Bagklappen åbner som på en traditionel sedan.

En supercomputer på hjul

Før afsløringen af bilen i Rom præsenterer Mercedes-Benz en lang række detaljer om den nye platform. Der er udviklet et helt nyt MB.OS operativsystem med den kraftigste computer nogensinde.

Computerkræfterne styrer bilens hjerne og er krydret med AI i en Mercedes ”cloud”. På den måde optimeres alt fra brugeroplevelsen på skærmen til assistentsystemerne. Det hele kan opdateres ”over-the-air”.

Softwaren spiller en central rolle i den nye CLA, som er udstyret med intet mindre end en supercomputer.

MB.OS omfatter fjerde generation af MBUX med AI fra Microsoft og Google.

CLA har en Superscreen med en virtual assistent, hvor stemmestyring bliver en mere central måde at betjene bilen på.

Der er integration med ChatGPT, som i teorien skal gøre det nemmere at føre en samtale med bilen og få relevant hjælp til alt mellem himmel og jord.

Systemet integrerer med Google Gemini, hvilket betyder, at bilen også kan hjælpe med navigations-specifikke spørgsmål fodret med information fra Google Maps.

Selvkørende teknologi kan bruges hvor lovgivningen tillader det

I lande hvor lovgivningen tillader det – bl.a. Kina – kan den nye CLA køre selv på det niveau, der hedder Level 2++. Det vil sige, at du kan slippe hænderne helt fra rattet, mens bilen kører selv. På dette niveau er det fortsat føreren, der har ansvaret for kørslen.

Mercedes-Benz viser systemet i en video ved verdenspremieren, hvor CLA ses køre gennem tæt bytrafik mens føreren har hænderne væk fra rattet.

Den selvkørende teknologi tilvejebringes i samspil mellem et utal af sensorer samt data og AI fra bilens supercomputer. Lidar er ikke en del af løsningen, og det er med til at holde omkostningerne væsentligt nede.

Mercedes-Benz CLA er første bil med en luft-til-luft varmepumpe som standard

Superscreen i en indstigningsmodel fra Mercedes

Kabinen har en tydelig Mercedes-Benz DNA mens den nye Superscreen i hele instrumentbordets bredde giver et moderne udtryk.

Basalt set er Superscreen delt ind i tre zoner: Et digitalt cockpit ved føreren, infotainment i midten og en skærm til forsædepassageren. Sidstnævnte har vi indtil nu kun været vant til i langt større og dyrere modeller. Det er ekstraudstyr i CLA.

Interiøret i CLA er klassisk Mercedes-Benz men med en helt ny Superscreen.

Der er et hav af integrationer med streaming apps og fx app til Teams møder. Jeg kan faktisk ikke mindes at have et set et så komplet app-katalog som i CLA.

En yngre profil for et mærke med rødder tilbage til 1886

At CLA er en topmoderne (el)bil med de helt rette linjer og folder, understreges ved den store internationale verdenspremiere i Rom.

Her er stjerner som Ice Spice, will.i.am og Romeo Beckham og kendte ansigter fra bl.a. Netflix hittet Emily in Paris – eller er det Rome? Topinfluencere, motorjournalister og andre specielt inviterede gæster er tilstede i hundredevis.

Den røde løber er rullet ud ved Villa Miani.

Rammen er den pompøse Villa Miani på et af de højeste punkter i Rom, hvor en specialbygget udendørs scene i villaens park danner rammen for præsentationen af den nye CLA.

Det sker med Rom som malerisk backdrop ledsaget af et imponerende strygeorkester og sangerinden Tyla, som side om side med fire skinnende CLA’er på scenen får aftenen til at blive mindeværdig.

Droner med lys over aftenhimlen i Rom tegner et kæmpe Mercedes-Benz logo, mens hele verdenspressen står og taber kæben. Det er den vildeste premiere, jeg nogensinde har været med til.

Ledelsen hos Mercedes-Benz – her med den svenske topchef Ola Källenius i midten.

Der er ingen tvivl om, at Mercedes-Benz med den nye CLA står med et produkt, der er super stærkt. Nu er det en europæisk bilproducent, som flekser muskler på den globale elbilscene. Mercedes-Benz er in it to win it.

CLA er en magtdemonstration i teknik og design, og at det sker i en indstigningsmodel fra Mercedes, er super interessant.

Hvad prisen bliver, kan vi lige nu kun gætte på. Men et sted mellem 350.000-400.000 kr. er mit bud.

Den nye CLA bliver bygget i Tyskland og kan opleves i Danmark til sommer.

Foto: Thomas Saks

Carlife365 var inviteret til Rom af Mercedes-Benz Danmark, som betalte for transport og ophold.

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet