fbpx
 
Categories Bilnyheder

Nyhed: BMW i5 fra 625.822 kr.

Posted on
Nyhed: BMW i5 fra 625.822 kr.

Ved lanceringen af 8 generation BMW 5-serie er det den elektriske variant i5, der løber med al  opmærksomheden. Lad os kigge nærmere på den elektriske premium-sedan, der skal tage kampen op med Mercedes EQE og en kommende elektrisk Audi A6 e-tron.  

Sedanlinjerne har fået et twist på i5 med lidt mere hældning på bagklappen.

En lille i7

Den nye BMW i5 ligner en mindre udgave af i7 men med en mere afdæmpet front. Nyrerne er ikke vokset ligeså meget som på storebror. Den fås med konturbelysning, som giver en tydelig BMW-signatur i mørke.

Af andre klassiske BMW-detaljer er også Hofmeister knækket ved C-stolpen og en fortolkning af de dobbelte forlygter på hver side af nyrerne. Bagenden lugter af BMW med et genkendeligt lygtedesign.

Sammenlignet med forgængeren er den nye generation vokset i længden med næsten 10 cm, så den nu er over 5 meter lang. Bredde og højde er også vokset og akselafstanden er på lige knap 3 meter. Det giver god plads i kabinen og 490 liter i sedan-bagagerummet.

All vegan

Kabinen minder en del om i7 i form og udførelse. Der er Curved Display og det nye infotainmentsystem – BMW Operating System 8,5. Baggrundsbelysningen på den tværgående bar i krystalstruktur er lånt direkte på i7. Alt i kabinen er fuldt vegansk – sæder, beklædning, m.m.

Rattet er redesignet med en flad nederste del. BMW Interaction Bar med baggrundsbelysning og krystalstruktur – også kendt fra BMW i7 – strækker sig over hele instrumentpanelet og inkluderer berøringsfølsomme kontrolpaneler.

Med BMW ConnectedDrive Upgrades kan man teste udvalgte funktioner gratis i en periode og derefter bestille dem for en bestemt periode.

Andre digitale nyheder er videostreaming og”In-car gaming”.

To elektriske varianter – pris fra 625.822 kr.

Den helt nye BMW i5 lanceres i første omgang i to varianter, som begge har et batteri på 81,2 kWh.

BMW i5 eDrive40 har baghjulstræk og en ydelse på 340 hk. Det maksimale drejningsmoment er på 430 Nm med Sport Boost eller Launch Control-funktionen. Bilen accelererer fra 0-100 km/t på 6,0 sekunder og tophastigheden er 193 km/t. Forbruget er 15,9-19,5 kWh/100 km. Den elektriske rækkevidde er op til 582 km. Tilladt anhængervægt er 1.500 kg.

Vejledende udsalgspris: 625.822 kr. og beskatningsgrundlag 560.829 kr. Metallak og Driving Assistant Plus er standard.

BMW PrivatLeasing: Månedlig ydelse: 6.995 kr., udbetaling 50.000 kr., 36 måneder, 15.000 km/år, totalomkostninger i perioden: 307.715 kr.

BMW i5 M60 xDrive har en ydelse på 601 hk og en elmotor på både for- og bagakslen, som tilsammen udgør det elektriske firehjulstræk. Det maksimale drejningsmoment er 820 Nm, når M Sport Boost eller M Launch Control-funktionen er aktiveret. Accelerationen fra 0-100 km/t foregår på 3,8 sekunder. Tophastigheden er elektronisk begrænset til 230 km/t. Forbruget er 18,2-20,6 kWh/100 km. Den elektriske rækkevidde er op til 516 km. Tilladt anhængervægt er 2.000 kg.

Vejledende udsalgspris: 1.080.500 kr. og beskatningsgrundlag 981.827 kr.

BMW PrivatLeasing: Månedlig ydelse 15.995 kr., udbetaling 70.000 kr., 36 måneder, 15.000 km/år, totalomkostninger i perioden: 651.715 kr.

Begge modeller har den nye MAX Range-funktion, hvor rækkevidden kan øges med op til 25 % ved at begrænse effekt og hastighed og slukke for udvalgte komfortfunktioner.

AC-opladning foregår med en effekt på op til 22 kW på BMW i5 M60 xDrive. På BMW i5 eDrive40 er det som standard 11 kW og 22 kW kan tilvælges.

Ladeeffekten ved hurtigopladning er op til 205 kW, og begge varianter bilbydes med plug & charge-funktion.

BMW i5 lanceres på det danske marked til oktober.

Ikke slut med benzin, diesel og PHEV

BMW holder fast i flere drivlinjer og introducerer også BMW 520d sedan med baghjulstræk eller firehjulstræk. De opdaterede firecylindrede dieselvarianter yder 197 hk, 400 Nm og har 48V mild hybrid-teknologi. Det gennemsnitlige forbrug er på 16,7-19,6 km/l.

Prisen er endnu ikke på plads.

Til foråret 2024 lanceres derudover to forskellige plug-in-hybrid varianter.

Foto: BMW

3 kommentarer

3 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet