fbpx
 
Categories Bilnyheder

Nyhed: Renault Scenic Vision

Posted on
Nyhed: Renault Scenic Vision

I forlængelse af den elektriske Renault Megane E-TECH er Renault nu klar med næste elbil i rækken. Renault Scenic Vision er fortsat en konceptbil, men vi gætter på, at produktionsmodellen kommer til at ligne meget ligesom tilfældet var med Megane Electric. Lancering sker i 2024.

Spændende designlinjer, som vil præge Renaults fremtidige modeller.

I bæredygtighedens tegn

Renault Scenic Vision bygges på elbilplatform CMF-EV, som også den nye Renault Megane Electric benytter. Den produceres med mere end 70 % genanvendte materialer. Selve stålet er 95 % genanvendt og helt op til 100 % for aluminiummet og kulfiberdelene, som genanvendes fra flyindustrien. Gulvet i bilen er fremstillet af genanvendte plastikflasker. Knappe resurser som kobolt, nikkel og litium vil i en periode frem mod 2030 består mere og mere af genanvendte materialer.

Med Renault Scenic Vision vil man med en skabe en bil, der har et CO2 aftryk, der er 75 % mindre i produktion og brug end konventionelle elektriske biler.

Renault vil genanvende så mange materialer som muligt. Det er helt i tidens ånd.

Helt nyt hybridkoncept med el og brint

Som noget nyt er bilens drivlinje en hybrid mellem el og brint. Bilens motor er den vi kender fra den nye Megane. Den er på 160 kW. Batteriet er på 40 kWh. Desuden er der en 16 kW brændselscelle, der gør det muligt at tilbagelægge 800 kilometer med kun 5 minutters stop undervejs for at fylde den 2.5 kg tunge brinttank.

Idéen er at man til daglig kører på på ren el, og skal man på længere ture kombineres el og brintdrift. Brintteknologien udvikles i samarbejde med Hyvia, der er Renaults joint venture-selskab sammen med PlugPower. I øjeblikket arbejdes der også på at introducere brint i Renaults varevogne.

Futuristisk kabine – minder lidt om Kia EV9.

Helt ny type airbag skal øge sikkerheden

I Scenic Vision tager man alle teknologiske hjælpemidler i brug for at skabe en sikker bil for dem der er i bilen og for medtrafikanterne. Renault lancerer et system, der skal opdage risici, alarmere føreren og i sidste ende guide til at undgå uheld.  Blandt andet betyder det, at bilen giver føreren en safety score (ligesom man i dag har en score for hvor miljøvenligt man kører). Desuden vil der være et system, der identificerer risici på ruten – det kan være skift i vejr, vejarbejder mm.

Skulle uheldet være ude er de traditionelle airbags erstattet af såkaldte cocoon airbags, der omslutter alle i bilen. Ikke blot brystet eller hovedet, men hele kroppen på alle i hele bilen.

Tekniske specifikationer

  • Længde: 4490 mm
  • Bredde: 1900 mm
  • Højde:  1590 mm
  • Akselafstand: 2835 mm
  • Hjulstørrelse: 21 tommer
  • Vægt: 1700 kilo
  • Motor: 160 kW
  • Brændselscelle: 16 kW
  • Batteri: 40 kWh

Foto: Renault

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: