fbpx
 
Categories Biltest

Test: MG ZS EV Luxury (facelift)

Posted on
Test: MG ZS EV Luxury (facelift)

MG ZS EV er en fuldelektrisk kompakt crossover med masser af udstyr til en fornuftig pris. Vi har anmeldt den tidligere, men nu har MG lanceret en faceliftet version, som vi kigger nærmere på i denne test.

Det basale er der styr på

I MG ZS EV topper den elektriske rækkevidde ved 440 km (WLTP). Ladningen sker ved 3 faser og på en lynlader kan bilen maksimalt lade med 92 kW. Batterikapaciteten ligger på 69,9 kWt, hvilket betyder, at man kan lade bilen fra 5-80 % på ca. 40 minutter. Faceliftet byder dermed på både større batteri og hurtigere opladning, hvilke er vigtige parametre.

Prisen er fortsat attraktiv. MG ZS EV starter ved 279.999 kr. for Comfort. Vi tester Luxury, som koster 309.999 kr.

Masser af udstyr

Når prisen ligger lige omkring 300.000 kr. for en elbil, forventer man ikke den store og lange udstyrsliste, men MG ZS EV Luxury har masser af udstyr, der blandt andet tæller et 360 graders kamera, panoramasoltag, trådløs telefonoplader og et elektrisk justerbart førersæde.

Jeg er positivt overrasket over mængden af udstyr. Alene panoramasoltag tager mange konkurrenter sig pænt betalt for.

Det er dog ikke alt, der spiller lige godt. Blandt andet synes jeg, at skærmen på 10,1″er for langsom og lysstyrken har svært ved at tilpasse sig. Den er ikke blevet bedre i forbindelse med faceliftet. 360 graders kameraet er også set bedre.

Når man tænder bilen er der en velkomsttale med dato, klokkeslæt og vejrudsigten. I daglig anvendelse vil du nok hurtigt slå det fra, da det virker unødvendigt.

Kabine og eksteriør

Kabinen føles okay og kvaliteten passer fint i forhold til bilens prispunkt. Der er stadig et stykke vej i kvalitet, stil og udtryk sammenlignet med fx flere af de europæiske modeller.

Gearstangen er erstattet af en rund gearvælger. På knapper kan du skifte drivemode og indstille KERS, der mest af alt leder tankerne hen på Formel 1, men altså er MG’s regenereringssystem. Her kan du indstille hvor meget bilen skal bremse og regenerere, når du slipper speederen. Den digitale instrumentering er simpel men gør det, den skal.

Pladsen i kabinen overrasker positivt. Der er god plads og panoramataget gør bestemt kun gode ting ved rumfornemmelsen. Baggagerummet på 448 liter er ganske pænt i en kompakt elbil. Generelt er pladsen og rummeligheden en af de rigtig gode ting ved MG ZS EV.

Eksteriøret fungerer også rigtigt fint, hvor der ikke er det store at sætte en finger på. Især placeringen af ladedækslet er spot-on, det sidder nemlig på fronten af bilen, hvor det hører til. Nu åbner klappen i siden, så man kan se, når stikket skal i. Det er en forbedring i faceliftet, hvor den tidligere model åbnede opad, så lågen gjorde det svært at se.

Gode køreegenskaber – men rækkevidden skuffer

Køreegenskaberne i MG ZS EV er overordnet meget fine. Styretøjet er let og affjedringen er til tider en smule gyngende. Når man sidder bag rattet føles den retningsstabil, sikkert og komfortabelt.

I byen slanger MG ZS EV sig let rundt, hvor en feature gør, at så snart blinkeren tændes, så tænder kameraet på siden af bilen og hjælper med orienteringen. En smart lille feature, som man dog lige skal vænne sig til, så det ikke forstyrrer mere end det gavner.

Tager man en god tur på motorvejen, bør man tage rækkevidden med et gran salt. Selve kørslen på motorvejen er ganske fin, men det tager hårdt på rækkevidden, der virkelig rasler ned hurtigere end man kan sige MG ZS EV. Jeg blev en smule nervøs, da jeg under motorvejstesten så, hvor hurtigt rækkevidden blev spist.

Fin bil til prisen med både plusser og minusser

MG ZS EV Luxury har en masse gode egenskaber og en lang udstyrsliste. Prisen er skarp og i segmentet gør den sig til med masser af udstyr. Kvaliteten er dog lidt svingende – bl.a. er touchskærmen ikke super god.

Hvad angår rækkevidde så fungerer den godt i byen og ved lavere hastigheder, men tager man en længere tur på motorvejen i høj fart, bliver det en smule mere kritisk. Ladetiden er dog overkommelig, hvilket kan lægge en dæmper på rækkeviddeangsten.

Overordnet er MG ZS EV Luxury en lækker og fin bil, der dog ikke føles helt på niveau med flere af de europæiske mærker. Men den vinder helt klart point på anvendelighed, plads, udstyr og pris samt 7 års garanti.

Specifikationer

  • Elmotor med forhjulstræk
  • Batteri: 69,9 kWh
  • 3-faset opladning 11 kW
  • Acceleration 0-100 km/t: 8,6 sekunder
  • Tophastighed: 175 km/t
  • Effekt: 156 hk
  • Moment: 280 Nm
  • Rækkevidde: op til 440 km (WLTP) ved blandet kørsel
  • Bagagerum: 448 liter
  • Anhængervægt: 500 kg
  • Egenvægt: 1.620 kg
  • Sikkerhedsbedømmelse: 5 stjerner
  • Garanti: 7 år/150.000 km

Foto: Zacharias Lund

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: