fbpx
 
Categories Biltest

Test: Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm Sprint RWD

Posted on
Test: Alfa Romeo Stelvio 2.2 JTDm Sprint RWD

Den smukke Alfa Romeo Stelvio har efter tre år på markedet fået et facelift. Det er relativt tidligt at friske en model op, men Alfa Romeo har ønsket at løfte kabinen og give bilen en række tekniske updates. Vi har testet varianten med 2.2 liters dieselmotor og automatisk gearkasse i udstyrsversionen Sprint.

Farven Moonlight Pearl og 19″ fælge klæder Stelvio. Vi har testet Sprint-udgaven.

Den smukkeste SUV. Punktum.

Faceliftet har ikke medført væsentlige ændringer på det udvendige design – og det er kun godt. Der er ingen grund til at ændre noget, som sidder lige i skabet. Siden vi så Stelvio for første gang på biludstillingen i Geneve i marts 2017, har Stelvio i vores optik båret titlen som den smukkeste SUV på markedet. Fra alle vinkler er bilen klassisk smuk og den udstråler en form for eksklusivitet forbundet med sportslighed, som kun italienere kan slippe afsted med. Den er en skarp sportsmand i jakkesæt.

Alfa Romeo blærer sig med, at Stelvio i den kraftige Quadrifoglio-version er verdens hurtigste SUV. Den titel mener Bentley dog også at have med deres Bentayga og Lamborghini kræver også trofæet med den heftige Lamborghini Urus.

Nyt i den faceliftede Stelvio

Alfa Romeo har givet gåde Giulia og Stelvio et facelift. Nyt er bl.a. en række avancerede sikkerheds- og førerassistentsystemer, opdateret interiør, forbedret infotainmentsystem og nye tjenester. Derudover er der to nye udstyrsvarianter – Sprint og TI – i programmet, hvor priserne i øvrigt er blevet tilpasset, så de er er mere attraktive.

Vi har testet Stelvio i Sprint-udgaven, som har en række sportslige detaljer som bl.a. sportslæderrat, sorte bremsekalibre og sportspedaler i alu.

TI er den luksuriøse variant med bl.a. eksklusive materialevalg til kabinen som læder og træpaneler.

Der er skruet helt op for eksklusiviteten i TI-udgaven.

Derudover kommer Stelvio også i topudgaven Veloce, hvor alt godt fra hylderne har fundet vej til bilen. Her mangler ikke noget.

Køreegenskaber som i en personbil

Det er en ret unik oplevelse at sidde i en så stor og høj bil og føle, at den kører som en sportslig personbil som fx Giulia eller BMW 3-serie.

Køreoplevelsen i Stelvio er sportslig og bilen ligger fantastisk godt på vejen. Sving er noget du opsøger – ikke undgår. Styretøjet er vi stor fan af – det er præcist og lækkert. Bilen er desuden meget komfortabel på lange ture på lande- og motorvej.

Men motor og gearkasse skal blive bedre til at finde rytmen. Motoren med 190 dieselheste har et godt moment på 450 Nm og tilbyder tilpas saft og kraft – men automatgearkassen med 8 trin leger ikke altid helt så godt med.

Det er primært ,når du tager farten af bilen, og den gearer ned. Her savner vi et lidt mere raffineret samspil. Det foregår ikke altid uden mærkbare ryk.

På plussiden kvitterer setup’et med et OK brændstofforbrug opgivet til 16,1 km/l (WLTP) og et testforbrug som ikke ligger voldsomt langt derfra.  

Dieselvarianten af Stelvio har baghjulstræk. Vil du have firehjulstræk skal du over i udgaverne med benzinmotorer.

Plads til familien

Stelvio kan uden problemer rumme familien og tilbyder god plads i kabinen. Der er fin adgang til bagagerummet på 525 liter, som egentlig virker større end det reelt er. Pladsen er godt udnyttet og den elektriske bagklap åbner højt.

Alfa Romeo Stelvio er også en praktisk familiebil. Bagagerummet sluger 525 liter.

Der er god aflæggeplads og du finder USB stik, hvor du forventer dem.

Materialerne i kabinen virker gode og er med til at understrege den eksklusivitet, som Stelvio udstråler.

Der er friskluftdyser ved bagsædet, USB stik og praktiske lommer på ryggen af forsæderne.

Rent udstyrsmæssigt har Sprint-udgaven stort set alt, hvad du vil have. Du får 8,8 Alfa Connect™ med SatNav 3D, 19” alufælge, p-sensors for og bag, bakkamera, skiltegenkendelse, aktiv vognbaneassistent, blindvinkel alarm, kørermonitor, Apple™ carplay, lys- og regnsensor, auto fjernlys, auto nedbrændigt bak- og sidespejle, varme i sæder og rat, el bagklap, 35w Bi-xenon lygter, LED kørelys, sportslæderrat og dellæder sæder.

Pladsen ved bagsædet er fin.

Vi savner adaptiv fartpilot, som er standard i Veloce. Det er svært at undvære adaptiv fartpilot, når man er vant til det.

Nyt infotainmentsystem med trykfølsom skærm og drejehjul. Gearvælgeren er også nydesignet og flankeres af det italienske flag.

Infotainmentsystemet er opdateret. Det betyder bl.a. at du har en kombination af touch skærm og et drejehjul i midterkonsollen. Det fungerer rigtig godt. Det er skønt, at volumen-knappen er en helt almindelig knap.

Mange beundrende blikke

Den eksklusive følelse bag rattet i Stelvio forstærkes af, at det ikke er en bil, som du ser så mange af op danske veje. Den skiller sig ud i gadebilledet og med en helt særlig metallak kaldet “Moonlight Pearl” (pris 17.000 kr.) kan vi garantere dig, at du får mange beundrende blikke på parkeringspladsen. De flotte 19” fælge pynter også gevaldigt.

Stelvio fås fra fra kr. 549.990 kr. og testbilen koster fra 609.990 kr. Der er i vores optik en fin sammenhæng mellem pris og produkt. En genvej til Stelvio er privatleasing, hvor der er attraktive tilbud i programmet.

Vores hjerte banker for Stelvio. Efter tre år i markedet er bilen stadig relevant at overveje, hvilket det aktuelle facelift er med til at sikre. Men motor og gearkasse skal lære at arbejde bedre sammen. Det har bilen fortjent.  

Konkurrenter

Det bedste ved Alfa Romeo Stelvio

  • Den smukkeste SUV på markedet
  • Eksklusiv og sportslig
  • Fantastisk styretøj

Det kunne være bedre

  • Samspil mellem motor og automatgearkasse
  • Adaptiv fartpilot ikke standard i Sprint

Specifikationer

  • Motor: 4 cylindret diesel på 2,2 liter
  • Ydelse: 190 hk ved 3.500 omdr./min
  • Max. moment: 450 Nm ved 1.750 omdr./min
  • Gearkasse: 8 trins aut.gearkasse
  • Brændstofforbrug: 16,1 km/l. ved blandet kørsel (WLTP)
  • CO2: 161 g/km
  • Tophastighed: 210 km/t.
  • Acc. 0-100 km/t.: 7,6 sek.
  • Køreklar vægt: 1.754 kg
  • Totalvægt: 2.330 kg
  • Anhængervægt m./u. bremser: 1.600 kg/750 kg
  • Bagagerum: 525 liter
  • Stelvio fås fra fra kr. 549.990

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet