fbpx
 
Categories Biltest

Test: Audi A3 Sportback 35 TDI S-Line

Posted on
Test: Audi A3 Sportback 35 TDI S-Line

Større, flottere og mere digitaliseret. Det er hovedingredienserne i den nye Audi A3 Sportback, som er klar til at give konkurrenterne fra BMW og Mercedes-Benz kamp til stregen. Vi har testet versionen med 150-hestes dieselmotor, automatgear og sportlig S-Line styling. Læs om den nye Audi A3 Sportback har hvad der skal til for at vinde.

Større, flottere og mere digitaliseret. BMW 1-serie og Mercedes-Benz A-klasse får kamp til stregen.

Audi A3 Sportback er vokset

Audi A3 Sportback konkurrerer i virkeligheden med et bredt felt af stærke hatchbacks, hvor også den nye Golf 8 og endnu nyere Seat Leon er blevet så skarpe, at merudgiften for de fire ringe virkelig skal kunne forsvares. Det ved Audi godt, og derfor har de også gjort sig umage med at skrue A3 Sportback godt sammen. Kvaliteten føles høj og jeg er imponeret over samlekvaliteten, som er best in class.

Pladsen ved bagsædet er fin og der er friskluftdyser og mulighed for 3-zonet klimaanlæg.
2-zonet klimaanlæg er standard.

Sammenlignet med forgængeren er fjerde generation af Audi A3 Sportback vokset på alle ledder og kanter. Pladsen i kabinen er god både foran og ved bagsædet. Bag rattet føles A3 Sportback på størrelse med en A4, og ved bagsædet er der fin knæplads. Bagsædepassagerer nyder godt af friskluftdyser. Du sidder lidt lavere i den nye A3 Sportback hvilket bl.a. giver en fornemmelse af rummelighed og luft over hovedet. Bagagerummet sluger 380 liter – præcis som i VW Golf 8 og Seat Leon. En tredørsversion er ikke i programmet, så alle modeller kommer med 5 døre. Det øger anvendeligheden. Sideruderne i bagdørene ruller helt ned.

En mere muskuløs krop

Audis designere har angiveligt fundet inspiration hos Lamborghini til designdetaljer både ude og inde i den nye A3 Sportback. Udvendigt ser du straks at siderne på bilen har fået mere fylde og fremstår mere ”buff” som på en Lambo. Der er ingen slappe muskler her. Det klæder Audi A3 Sportback, som særlig i S-Line versionen står virkelig flot på vejen med “fødderne” solidt plantet på asfalten.

På fronten er den store single frame grill trukket lidt ned og bagsmækken har fået en stor spoiler på toppen, som er med til at understrege det sportslige udtryk. Bilen er i det hele taget så veldrejet, at den i min optik er den flotteste i klassen.  

Testbilen har tangorød metallak.
Det sportslige interiør klæder Audi A3 Sportback. Et rat med flad bund havde været på sin plads i S-Line versionen.

Indvendigt er friskluftdyserne ligeledes inspireret fra Lamborghini, og over cockpittet har designerne virkelig givet den gas med meget markante friskluftdyser – faktisk lidt for dominerende til min smag. Jeg har ikke før set et så sportsligt interiør i en Audi. Prikken over i’et er de flotte sportssæder, hvor ryglæn og nakkestøtte går ud i et.

Lækre sportssæder hvor ryglæn og nakkestøtte går ud i et.

Mere digitaliseret

Du får som standard digitalt cockpit i den nye Audi A3 Sportback. Det findes i to størrelser (10,25” og 12,3”) og har et hav af visningsmuligheder. Infotainmentskærmen er velkendt fra andre Audi-modeller og fungerer smooth og lækkert.

Audi har valgt at klimaanlæg (2-zone er standard) betjenes med rigtige knapper. Det er egentlig ikke så tosset, for det er stadig lidt nemmere at betjene fremfor en skærm.

Volumenknappen er udskiftet med en rund ”touch” plade, som faktisk fungerer helt OK. Og hurra for den elektroniske gearvælger i varianten med automatgear (S tronic). Den lille ”pind” er som hentet fra en Porsche og er noget af det bedste, jeg har prøvet. Golf 8 og Seat Leon følger i øvrigt samme opskrift.

Gearvælger a la Porsche… og Golf 8…. og Seat Leon.

I Audi A3 Sportback har du indgange til både et almindeligt USB-stik og det mere moderne USB-C stik. Trådløs opladning af telefon er naturligvis også standard – du kan også forbinde til Apple CarPlay trådløst.

Attraktive udstyrspakker

Udstyrsmæssigt er der virkelig sket noget hos Audi. Selv fra laveste udstyrsversion ”Attitude” får du vigtige funktioner som adaptiv fartpilot, parkeringsassistent og LED lys for og bag. Dynamisk blinklys bag får du også. Det får bilen til at se dyrere ud, end den er.

Listen med standard assistensystemer er lang: Audi pre sense front, parkeringsassistent med parkeringssystem plus, elektromekanisk parkeringsbremse, adaptiv hastighedsassistent, multifunktionskamera og vognbaneafvigelsesadvarsel.

Assistentsystemerne fungerer godt. Dog kunne den adaptive fartpilot godt være mere raffineret. Jeg oplevede ved motorvejskørsel at bilen til tider satte farten drastisk ned i forbindelse med, at en afkørsel blev passeret.

Øvrige versioner er Prestige og S-Line. Dieselversionen fås kun til Prestige og S-Line og kan kun bestilles med S tronic gearkasse.

Der er et hav af attraktive udstyrspakker, som du kan tilvælge. Bl.a. technology selection hvor du får navigation, det store digitale cockpit og sound system for 14.794 kr. eller Bang & Olufsen 3D Premium Sound System til 12.692 kr.

Udstyrspakkerne er med til at gøre Audi attraktiv. De er prissat på en måde, så du kan øge premium fornemmelsen i A3 Sportback uden at det koster en formue.

Længde 4343 mm – bredde 1816 mm – højde 1449 mm .

A3 Sportback – en god allrounder

Generelt er køreoplevelsen i Audi A3 Sportback rigtig god. Bilen er støjsvag og der er masser af bid i dieselmotoren med 150 hk. Vi testede varianten 35 TDI som præsterer 224 km/t på toppen og 0-100 km/t tilbagelægges på 8,4 sekunder. Du kan også vælge en benzinmotor med 110 hk (30 TFSI) eller 150 hk (35 TFSI).

S tronic-gearet passer rigtig godt til dieselmotoren. Du kan vælge forskellige drive modes i Audi A3 Sportback, så der er lidt til enhver smag. Men generelt føles bilen sportslig – dog ikke helt på niveau med BMW 1-serie.

Audi A3 Sportback giver dog masser af underholdning på snoede landeveje og er komfortabel nok til længere ture på motorvej. På langturen føles den faktisk som en større bil med masser af komfort. Den er en god allrounder.

Brændstofforbruget i dieselversionen er opgivet til 21,3 km/l ved blandet kørsel og i testen var vi tæt på 20 km/l. Det er bestemt godkendt.

Den mest komplette i klassen

Den billigste Audi A3 Sportback ”Attitude” med 110 hk benzinmotor og 6-trins manuel gearkasse koster lige under 300.000 kr. Dieselversionen starter som nævnt i varianten ”Prestige” og med 150 hk og S tronic gearkasse koster den fra 374.987 kr.

Prismæssigt virker det til at Audi har placeret A3 Sportback tæt på Mercedes-Benz A-klasse og lidt over hvad BMW tager for en 1-serie. Det skal dog siges at BMW’s mindste benzinmotor har 140 hk, så indstigningspriserne kan ikke helt sammenlignes. Dog er BMW’s priser en tand lavere.

Men alt i alt virker Audi A3 Sportback som den mest komplette i klassen hvor særligt de attraktive udstyrspakker er interessante. Og så har A3’eren i min optik det mest vellykkede design – i hvert fald set udefra. I kabinen skal der mere til at slå det interiør, som Mercedes-Benz har smidt i A-klassen. Et plus mere hos konkurrenten med stjerne er, at du kan få en model med plug-in hybrid-teknologi. Den står ikke klar hos Audi endnu.

Audi A3 kommer på et senere tidspunkt i en ny limousine version, som jeg personligt ser rigtig meget frem til.

Kigger du udover de oplagte konkurrenter i premium-klassen, vil du opdage, at VW Golf, Seat Leon og Mazda 3 kan meget af det, som Audi A3 Sportback også kan. Bare til lavere priser. Særligt Seat Leon virker som en bil, der har meget at byde på i forhold til prisen.

Så kan du leve uden for kassen med premiummærkerne og de fire ringe på fronten, så er alternativerne bestemt en overvejelse værd.

Der er godt med swung i designet på Audi A3 Sportback – særligt langs siderne.

Det bedste ved Audi A3 Sportback

  • Køreegenskaber – den kan både være agil og komfortabel
  • Højt niveau med standardudstyr
  • Attraktive udstyrspakker
  • Gennemført sportsligt design

Det kunne være bedre

  • Den adaptive fartpilot kunne godt være mere raffineret

Konkurrenter

Audi A3 Sportback 35 TDI specifikationer

  • Motor: 4-cylindret dieselmotor
  • Ydelse: 150 hk
  • Moment: 360 Nm
  • Topfart: 224 km/t
  • 0-100 km/t: 8,4 sekunder
  • Brændstofforbrug: 21,3 km/l ved blandet kørsel (WLTP)
  • Tankkapacitet: 50 liter
  • Bagagerum: 380 liter
  • Garanti: 2 år
  • Pris fra: 374.987 kr. (35 TDI)
  • Audi A3 Sportback kan købes fra 299.990 kr. (30 TFSI)

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: