fbpx
 
Categories Biltest

Test: Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro

Posted on
Test: Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro

Coupé-versionen af Audi Q4 e-tron hedder Sportback, og er de fire ringes svar på ID.5 og Enyaq Coupé. Den starter i et højere udstyrstrin og har Audi Drive Select som standard samt et lidt større bagagerum. Om det er den model, der er værd at gå efter, kan du blive klogere på i denne anmeldelse.

Fronten er identisk på Q4 e-tron SUV og Sportback.

Valget mellem SUV eller Sportback

Vi har i tidligere tests rost Audi Q4 e-tron til skyerne. Den ser godt ud, kører fremragende og er gennemført Audi fra yderst til inderst. Leveringsudfordringer i en verden med forsyningskrise inden for bl.a. chip-produktion gør desværre, at mange kunder må gå forgæves, da ventetiden kan være lang. Alt mellem 6-10 måneder er de svar vi får, når vi spørger.

Hvis du har tid til at vente – og din næste elbil skal være af mærket Audi i mellemklassekategorien – skal du tage stilling til et valg mellem SUV og Sportback.

De sportslige coupélinjer klæder bilen og giver den en lidt mere sportslig udstråling. Spoileren på bagsmækken fylder noget i landskabet, men giver også karakter. Bagrudeglasset fortsætter under spoileren så udsynet optimeres en smule.

Testbilen har S line pakken, som bidrager til det sportslige look. Med i pakken er sportsundervogn og til 10.500 kr. er den værd at tage med.

Coupélinjerne giver sjovt nok 15 liter ekstra plads i bagagerummet sammenlignet med SUV-versionen, hvilket giver en bagagekapacitet på 535 liter i Sportbacken. Der er et rum under gulvet til kabler. Helt så godt går det desværre ikke på bagsædet, hvor jeg med mine 187 cm rammer loftet med håret. Har du mindre børn er det ikke noget problem, men tag det med i overvejelserne, når du beslutte dig. Benpladsen er overdådig.

Fed Audi kabine med lækkert kantet rat

I kabinen giver S line-interiør pakke til 27.320 kr. et løft med sportssæder i mikrofiber og kunstlæder og forskellige alu-detaljer. Det øger premiumfornemmelsen og gør bilen mere til den Audi, du gerne vil have.

S line interiør pakke giver bl.a. opgraderede sportssæder.

Instrumenteringen er gennemført lækker og moderne, og det kantede rat falder totalt i min smag. Det er noget helt andet end i en Tesla. Call me old fashioned – men almindelige knapper til betjening af de mest gængse funktioner og et lækker digitalt cockpit er altså bare bedst.

Instrumentbordet ser flot ud og betjeningen er nem.

Motormæssigt er testbilen en kraftig sag med 299 hk og firehjulstræk. Den føles på en måde ikke helt så frisk som GTX-versionen hos Volkswagen, og de mindre kraftige motorer med baghjulstræk i Q4 e-tron gør det godt næsten ligeså godt. Så quattro tilvalget skal nok mere ses som en finesse, fordi det er sådan, man plejer at køre Audi.

Kørestil kan tilpasse i Audi Drive Select, og uanset hvad du vælger er der masser af komfort i den ellers lidt sportslige Audi. Støjniveauet er dejligt lavt og der er stort set ingen generende vind- eller dækstøj. Styretøjet er præcist og konstruktionen i undervognen betyder, at venderadius er virkelig kort på ca. 10 meter. Det kan en Tesla ikke.

Ikke så sart over for kulde

I testugen er vejret til den kolde side med frostgrader, is og sne. Ifølge papiret skal der for testbilen være 465 km rækkevidde på en fuld opladning på det store 82 kWh batteri (481 km for modellen), og i testen er der lige knap 400 km at rutte med. Opladningstiden kan påvirkes ved kulde, men i testen viser det sig, at Audien ikke er så sart.

I testen med blandet kørsel holder rækkevidden ret godt. Jeg har set værre i test, når termometeret viser minusgrader. Jeg bemærker at MAX blæs på forruden æder urimeligt meget rækkevidde, så brugen af den funktion skal tøjles. Men generelt synes jeg, at Audi leverer varen på det afgørende punkt ”rækkevidde”, og det giver et stort plus i karakterbogen.

Varmepumpe og automatisk klimaregulering øger i den grad komforten. Klimareguleringen er ekstraudstyr i en vinterpakke sammen med bl.a. ratvarme. Den koster 7.000 kr. Børnene kræver varme i sæderne, men det fås slet ikke i Audi Q4 e-tron.

I profil ses coupé-linjerne tydeligt. Flot ser det ud!

Sportback merpris reelt kun 15.000 kr.

Udstyrsmæssigt er Audi Q4 Sportback Attitude e-tron godt med, og i testbilen får den lige lidt mere gas med ekstraudstyr. Bl.a. Technology selection med det lækre headup display med AR og en laaaaaang række andre lækre features til en samlet pris på 32.750 kr. SONOS lyd vil jeg personligt også tage med, fordi jeg elsker god lyd og fordi det ”kun” koster 3.550 kr. Generelt får du meget for ekstraudstyrskronerne, da dem lempelige elbilafgift holder ellers dyre tilvalg nede i pris.

SONOS lyd er ekstraudstyr til 3.550 kr.

Startprisen for Audi Q4 Sportback Attitude 35 e-tron er 394.990 kr. og testbilen står til 502.990 kr. uden ekstraudstyr. Sammenlignet med SUV-udgaven starter Sportback i et højere udstyrsniveau og prisforskellen på 15.000 er ikke umiddelbart det afgørende i valget mellem Sportback eller SUV. Sportback-versionen står en tand skarpere i designet, men tjek om loftshøjden ved bagsædet går an. Det er her, balladen kan opstå. Motormæssigt kan mindre gøre det end 50-versionens 299 hk quattro, og det giver luft til at hælde noget S line styling og ekstraudstyr på, som gør bilen mere komplet.

Specifikationer Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro

  • Drivlinje: To elmotorer – quattro firehjulstræk
  • Ydelse: 70 kW for / 150 kW bag – samlet ydelse 299 hk / 220 kW
  • Samlet max. moment 460 Nm
  • Batterikapacitet 76,6 kWh netto (82 kWh brutto)
  • Rækkevidde 481 km
  • Ladehastighed, indbygget lader 11 kW (3 faser / 16 A)
  • Ladehastighed, hurtig lader 125 kW
  • Tophastighed 160 km/t.
  • Acc. 0-100 km/t. 6,2 sek.
  • Køreklar vægt 2.215 kg
  • Totalvægt 2.715 kg
  • Anhængervægt m./u. bremser 1.200 kg/ 750 kg
  • Bagagerum (for/bag) 0 liter / 535 liter (1.460 liter med nedlagt bagsæde)

Foto: Thomas Saks

4 kommentarer

4 kommentarer

  1. Hvordan virker infotainment og softwaren i øvrigt? Jeg tænker på opstartstid, svartider og ikke mindst pålidelighed. Og kan den OTA-opdateres, kommer der rent faktisk opdateringer, og medfølger der releasebeskrivelser?

    Erfaringerne med min nuværende Golf 8 har gjort disse ting til et mega OBS-punkt for mig.

    1. Hej Morten. Infotainment og software i det hele taget fungerer godt. Det minder meget om det, som også er i de øvrige Audier. Systemet er hurtigt og grafikken god. OTA kan den ikke endnu, men jeg har ladet mig fortælle, at det er lige på trapperne. Dbh Thomas

      1. Hej Thomas. Tak for svaret. Den kommer på min shortlist, sammen med XC40 og EQB. Hilsen Morten

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet