fbpx
 
Categories Biltest

Test: Audi Q4 e-tron Attitude 40

Posted on
Test: Audi Q4 e-tron Attitude 40

Familier på jagt efter en oplagt elbil har gennem det seneste år fået langt flere modeller at vælge imellem. Audi Q4 e-tron er en af dem. Den er Audi ”to the bone” og står som en helt komplet elbil. Vi har testet versionen med stort batteri (77 kWh) og et par håndfulde ekstraudstyr, som står til lige omkring en halv million kroner.

For at imødekomme de fleste familiers behov skal en bil være rummelig, velkørende, sikker, veludstyret, økonomisk – og så skader det jo ikke, at kabinen er lækker og det ydre design attraktivt. Vi har derfor testet denne Audi Q4 e-tron med præcis de briller på.

Rummelig: Check

Pladsen i Audi Q4 e-tron imponerer. Kabinen er rummelig og særligt bagsædepladsen imponerer. Knæ- og benplads matcher pladsen i en langt større bil. Bag den elektriske bagklap er der plads til 520 liter – det er kun en smule mindre end i en Q5, som rummer 550 liter. Audi Q4 har ikke et ”frunk” under motorhjelmen, men der er plads til kabler under gulvet i bagagerummet.

Velkørende: Check

Stille og smooth er de to ord, som jeg synes bedst beskriver køreoplevelsen i Audi Q4 e-tron. Testbilen har akustikforrude som del af en udstyrspakke (Winter Selection 7.000 kr.), hvilket bidrager til det lave støjniveau. 40-versionen har 150 kW/204 hk/310 Nm og klarer 0-100 km/t på 8,5 sekunder. Som familiebil virker det helt passende. Topfarten er begrænset til 160 km/t, hvilket også ses i andre elbiler med lignende specifikationer.

Komforten er generelt rigtig fin i Audi Q4 e-tron. Bilens høje vægt mærkes kun en smule.

Baghjulstrækket sørger for, at du få den fulde effekt af bilens kræfter, og det er i øvrigt muligt at vælge mellem en række drive modes lige fra det helt effektive til det lidt mere sportslige. Styretøjet er lækkert og jeg er vild med det lidt kantede rat med mat Audi logo, som virker hightech og sjovt nok lidt retro-agtigt på samme tid.

En fordel ved bilens konstruktion er, at Q4 e-tron kan vende på en tallerken. 10,2 meter bruger den i vendediameter – det har sin fordel på en snæver parkeringsplads.

Rækkevidden i testbilen med ekstraudstyr er 482 km, og ved almindelig blandet kørsel kan du godt regne med at opnå mellem 420 og 440 km. Renser du ekstraudstyret væk – herunder de store 20″ fælge – er rækkevidden op til 517 km.

Audi Q4 e-tron har varmepumpe. I testen bemærker jeg, at klimaanlæg og sædevarme belaster rækkevidden marginalt.

Sikker: Check

Audi Q4 e-tron har scoret topkarakter i Euro NCAP med fem stjerner. I en video på YouTube ses bl.a. hvordan den midterste airbag virker (ca. 1 min. inde i videoen). Genial løsning. De forskellige assistentsystemer er med til at øge sikkerheden ved bl.a. venstresving med modkørende biler, fodgængere eller cyklister.

Veludstyret: Check – med få mangler

Basisudgaven af Q4 e-tron er pænt udstyret og i Attitude omfatter standardudstyret bl.a. adaptiv hastighedsassistent, trådløs opladning, el-betjent bagklap, bakkamera, parkeringshjælp plus og USB ladestik ved bagsæderne. To digitale skærme – cockpit og infotainment – er også standard.

For at fuldende bilen vil jeg kigge på nogle af de pakker, som Audi tilbyder. Technology selection pakken til  32.750 virker rigtig interessant. Dels får du MMI Navigation pro med Augmented Reality Head-up Display men også Audi Matrix-LED-forlygter, som er flotte og giver et helt fantastisk lys.

Winter Selection pakken til 7.000 kr. vil jeg også tilføje med varme i rattet, forrude i klimakomfort- og akustikglas samt trådløs elopvarmning. Derudover har den klimareguleringspakke.

Stilmæssigt kan der vælges flere pakker – nogle dyrere end andre. Men jeg ville gå efter en S-Line pakke med bl.a. 20” alufælge og sportsundervogn.

En ting som du må lede forgæves efter i udstyrslisten, er varme i bagsæderne. Det fås ikke og det undrer mig lidt, da der er så meget fokus på komforten i Q4 e-tron.

Økonomisk: Check

Startprisen for Q4 e-tron er 1. november 2021 steget fra 349.990 kr. til 364.990 kr. og det er 2022 prisen fremadrettet inkl. prisinflation. Her er der tale om udgaven med det lille batteri på 51,5 kWh hvor testbilen har det store batteri (76,6 kWh).

Basisudgaven kræver i min optik lidt ekstraudstyr og styling, så en mere komplet bil vil stå til omkring 450.000 kr. hvilket alt taget i betragtning er en attraktiv pris for en veludstyret premium elbil med fire ringe på snuden.

Regner du de forskellige ekstraudstyrspakker med, som denne testbil har, lander prisen på 512.088 kr.

Driftsomkostningerne afhænger af hvordan du vælger at lade din elbil op. Når du køber en ny Audi elbil, får du abonnement på “Audi e-tron charging service” gratis i et år, hvor du får en fast pris. Audi har siden 2019 udbygget netværket i Europa, som nu tæller 282.483 ladepunkter inkl. IONITYs netværk. Det ligner en ny rekord på det europæiske marked.

Lækker kabine: Check

Kabinen i Audi Q4 e-tron har et moderne instrumentbord, et kantet rat og en svævende midterkonsol med gearvælger og lidt andre knapper. Cockpittet er sportsligt designet. De indre Audi-værdier er bestemt intakte i Q4 e-tron, hvor du får en ægte ”Audi-feeling” bag rattet.

Der er helt almindelige knapper til at betjene klimaanlæg og lydanlæg, og det fungerer godt. Og så er det fedt, at Audis lækre digitale cockpit ikke er blevet alt for amputeret i overgangen til den elektrificerede verden, som vi fx ser i en VW ID.4.

Den oplevede kvalitet i bilen er høj, og Q4 e-tron døjer ikke med dårlig og hård plastkvalitet, som man kunne have frygtet i iveren efter at spare vægt. Materialekvaliteten minder meget om det, du ser i en Q3 eller A4. Flere af materialerne kommer fra genanvendelige dele – bl.a. plastflasker.

Attraktivt ydre design: Check

Bilens rummelige indre snyder lidt når du ser Q4 e-tron udefra. Her ligner den en kompakt SUV. Linjerne er sportslige og skaber et moderne udtryk med masser af dynamik. Formerne skal hjælpe med at forbedre aerodynamikken og viser nye designelementer i Audis designsprog.

Men Q4 e-tron er umiskendeligt en Audi og fylder hullet ud som en naturlig forlængelse af modelprogrammet mellem Q3 og Q5.

Den nye Sportback-udgave af Q4 e-tron har et endnu mere sportsligt design, som passer godt til bilens størrelse.

Q4 e-tron vinder inder på alle punkter – men der er et problem…

Audi Q4-etron vinder på alle de punkter, som er væsentlige for en familiebil. Konkurrencen er hård og der er rigtig mange alternativer, men Audi er lykkes med at lave Q4 e-tron som en Audi helt ind til benet, så du går ikke forkert i byen, hvis du sværger til de fire ringe, og gerne vil køre elbil.

Men… hvis du vil have en Q4 e-tron stående som fast inventar i din indkørsel, må du væbne dig med tålmodigheden. Der er rigtig lang leveringstid grundet microchip-mangel, så 6-12 måneder er desværre ikke urealistisk.

Det bedste ved Audi Q4 e-tron

  • Audis DNA gennemsyrer Q4 e-tron og bilen opleves som en ægte Audi
  • Høj komfort – meget lydløs og smooth køreoplevelse
  • Blærede LED Matrix lygter
  • Rummelig kabine og god plads i bagagerummet

Det kunne være bedre

  • Udstyret har få mangler – bl.a. kan du ikke få varme i bagsædet
  • Begrænset trækkapacitet – her må Audi Q4 e-tron se sig slået af flere konkurrenter
  • Laaaaaaang leveringstid… øv!

Specifikationer – Audi Q4 e-tron Attitude 40

  • Motor: Elmotor med baghjulstræk (fås med firehjulstræk)
  • Batteri: 76,6 kWh
  • Ydelse: 150 kW/204 hk
  • Moment: 310 Nm
  • Topfart: 160 km/t.
  • 0-100 km/t: 8,5 sek.
  • Maks. påhængsvægt: 1.000 kg
  • Bagagerum: 520 liter
  • Rækkevidde: 482 km (WLTP) ved blandet kørsel
  • Mål: 4.588 mm længde x 1.865 mm bredde x 1.632 mm højde

Foto: Thomas Saks

6 kommentarer

6 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: