fbpx
 
Categories Bilnyheder

Første kig: BYD Seal

Posted on
Første kig: BYD Seal

Til efteråret lancerer BYD en mellemstor elektrisk sedan med god plads og masser af udstyr. Bilen står i en kinesisk version hos en forhandler i Danmark, og jeg har været en tur forbi for at se den. Her er første møde med den nye BYD Seal.

BYD Seal er en lang mellemklasse sedan.

Nyt liv til mellemklasse sedanen

Den gode gamle mellemklasse sedan får nyt liv med strømmen af elektriske biler. Først kom premiummærker som BMW og Mercedes med deres i4 og EQE. Nu kommer næste bølge med VW ID.7, Hyundai Ioniq 6, Xpeng P7, NIO ET5 og altså BYD Seal.

Egentlig kan man sige, at BYD allerede var tilstede med den store sedan Han, som har været i Danmark et års tid sammen med de to SUV’er Tang og Atto 3. De tre første BYD modeller i Danmark har alle navne fra dynastier i Kina. Nu er det havets tur, og Seal svømmer ind på markedet sammen med den kompakte BYD Dolphin til efteråret.

Dolphin lander i et segment af mindre elektriske biler, og skal ses som et alternativ til Hyundai Kona, MG4 og kommende kompakte elbiler som Volvo EX30 og VW ID.2all.

Seal og Dolphin lanceres på samme tid i løbet af efteråret, og vil kunne leveres hurtigt.

Baglygterne binder bilen designmæssigt sammen med Atto 3.

Sportslig appeal i Seal

Zoomer vi ind på Seal, er den relevant både som familie- og firmabil. Designet er strømlinet med et sportsligt twist. På motorhjelmen er der markeringer, som giver en stærk og muskuløs fremtoning.

BYD Seal

Under motorhjelmen er der et frunk i pæn størrelse til kabler.

Under motorhjelmen er der et frunk i pæn størrelse.

Den BYD Seal, som jeg ser hos Terminalen i Birkerød, står på sportsdæk fra Continental. Det er 19” med sportsligt udseende fælge, og det er tydeligt at se på dækkene, at bilen har fået en omgang eller to med fuld smæk på bane.

Sportslige dæk fra Continental – man kan se, at nogen har givet den lidt gas i denne BYD Seal.

Det siger lidt om bilens potentiale: Seal kommer i to versioner, og den kraftigste af dem har firehjulstræk og over 500 hk. Her klares 0-100 km/t på 3,8 sekunder.

En mere afdæmpet version med baghjulstræk savner nu heller ikke kræfter. Her er der over 300 hypper og en forventet rækkevidde omkring 570 km. De endelige tal er ikke bekræftet i forhold til den europæiske model og lancering.

Batteristørrelse og ladetider går jeg i dybden med, når den europæiske version er helt på plads. Men det ser umiddelbart fornuftigt ud.

De kinesiske tegn vil ikke være på den europæiske model.

Flot og rummelig kabine med læderindtræk

Kabinen byder på læderindtræk og masser af udstyr. Den flipbare centerskærm, som vi kender fra de andre BYD-modeller, kommer også i Seal. Pladsen på bagsædet går lige præcis an til mine 187 cm. Ganske vist er jeg sommerklippet, men håret rammer ikke loftet, som i øvrigt er et stort panoramaglastag.

Interiøreret i BYD Seal med stor roterende skærm og et digitalt cockpit.
187 cm går an på bagsædet. Jeg kan lige præcis være der uden mit hoved rammer loftet.
Bagsmækken åbner elektrisk.

Jeg har set Seal udstyrslisten, og den er imponerende lang. Jeg har lovet ikke at gå i detaljer, men jeg må godt sige, at bilen står yderst komplet rent udstyrsmæssigt. BYD nævner allerede selv sæder med varme og køl samt Dynaudio lyd.

Læder og alcantara giver et eksklusivt og sportsligt look.
Der er dobbelt oplademulighed til to mobiltelefoner. De kinesiske tegn forsvinder i den europæiske model.

Priserne er endnu ikke på plads, men det er ikke forbudt at gætte. En frapris på 375.000 virker ikke helt forkert. Det er samme frapris som Ioniq 6.

Tak til Terminalen Birkerød for det lille smugkig.

Foto: Carlife365

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet