fbpx
 
Categories Biltest

Test: Audi A3 Sportback 45 TFSI e

Posted on
Test: Audi A3 Sportback 45 TFSI e

De nye bilafgifter, som trådte i kraft ved årsskiftet, har i den grad vendt op og ned på bilmarkedet i Danmark. Også hos Audi, hvor plug-in versioner af populære modeller som A3 Sportback, A6 og Q5 nu er de bedste køb sammenlignet med benzin- og dieselversionerne. I hvert fald på papiret. Jeg har tidligere testet A6 Limousine i ”den grønne version”, og var pænt begejstret. Nu er turen kommet til den mindre Audi A3 Sportback.

Gletsjerhvid Metallak koster 8.195 kr.

Plug-in hybrid tiltaler ikke alle

Om plug-in hybrid versionen af Audi A3 Sportback reelt er den model, som du bør vælge, er en smagssag. Jeg hører ofte blandede holdninger omkring valg af plug-in hybrid som drivlinje, og på Carlife365 Instastory svarede en ud af tre i en meningsmåling, at de ikke ville vælge plug-in hybrid.

Bag nej-stemmerne gemmer sig kritiske røster om ringe brændstoføkonomi, når den sparsomme strøm er brugt. For med et tomt batteri har du noget dødvægt, som benzinmotoren skal løfte. Derudover stjæler batteriet ofte plads i bagagerummet, hvilket også er tilfældet i Audi A3 Sportback plug-in hybrid. Der ryger hele 100 liter så kapaciteten er nede på 280 liter.

280 liter må du klare dig med. Tasken med kabler stjæler plads i det begrænsede rum.

Rækkevidden ikke urealistisk

Men hvordan ser forbruget så ud i testbilen? Audi A3 Sportback plug-in hybrid har en opgivet rækkevidde på 65 km (WLTP) ved blandet kørsel. Jeg kan i testen konstatere, at det ikke er helt urealistisk. Faktisk oplevede jeg på en tur med blandet kørsel, at de tilbagelagte kilometer konsumerede rækkevidden stort set en til en.

Det er en fornøjelse at køre på ren el i Audi A3 Sportback plug-in hybrid.

Og hvis du tilmed lader bilen op derhjemme om natten, kan du indstille klimaanlægget, så du har den ønskede temperatur i kabinen, når du skal køre. Udover at øge komforten optimerer det også rækkevidden.

Jeg har testet brændstofforbruget med tomt batteri, og opnåede et forbrug på niveau med den almindelige benzinversion. Så den ekstra vægt i plug-in hybrid-versionen lader ikke til at påvirke brændstofforbruget synderligt. Sammenligner du med dieselversionen, kan hverken benzin- eller plug-in hybrid-versionerne dog være med. Her kører diesel-lokomotivet længst på literen.

204 hk og mere bid

Men hvad så med komforten og agiliteten? Belaster vægten fra batteriet bilens evne til at yde komfort og agilitet? Heldigvis ikke. Audi har optimeret alt hvad de kan, så de ekstra kilo kun mærkes marginalt i køreegenskaberne.

Du kan indstille bilen i forskellige drive modes samt fire EV-modes, og det betyder bl.a. at du kan gemme strøm til senere.

Tilgengæld har A3 Sportback 45 TFSI e lidt mere bid. Med en samlet systemydelse på 204 hk (350 Nm) klares 0-100 km/t på 7,6 sekunder og accelerationer, fx ved overhalinger på motorvej, klares uden problemer.

Jeg holder mest af bilen, når den kører på ren el. Her er den helt stille, smooth og komfortabel. Når den skifter fra el- til benzinmotor, foregår det rimeligt gnidningsfrit. Dog er helt så smooth som i storebror A6 plug-in hybrid, hvor du nærmest ikke bemærker, når benzinmotoren tager over.  

Den elektriske motor er integreret i bilens S tronic gearkasse, som overfører kraften til forhjulene. Gearskiftet er en tand mere raffineret i A6 plug-in hybrid. I A3 bliver jeg mere fristet af at tage over manuelt og skifte gear med padlerne bag rattet.

A3 Sportback 45 TFSI e har et lithium-ion-batteri som kan lagre 13,0 kWh energi. Batteriet oplades med effekt på maksimalt 2,9 kW, og et fladt batteri kan lades helt op igen på lidt over 4 timer.

På udstyrssiden har Audi – ligesom med Audi A6– og Q5 plug-in hybrid – sammensat en god pakke til A3 Sportback versionen med plug-in hybrid.

LED-lygter for og bag giver en klar profil i mørke, og den har også dynamisk blinklys. Der er sportssæder og de forreste stole har sædevarme. Parkeringsassistent og adaptiv fartpilot er også med i pakken sammen med digitalt instrumentering. Den kommer som standard med 17″ fælge.

Sportssæder foran er standard.
Indretningen i kabinen er identisk med de øvrige Audi A3 Sportback modeller i programmet. Dvs. moderne, brugervenligt og i høj kvalitet.  

Audi A3 Sportback plug-in hybrid klarer discipliner som køredynamik, komfort og forbrug på en overbevisende måde. Til priser fra 349.991 kr. får du en veludstyret og velkørende plug-in hybrid, som ikke bare er det bedste køb på papiret. Det er den model, som er værd at gå efter.

Men husk at overveje om du kan leve med mindre plads i bagagerummet, før du skriver under. Og så er det også værd at nævne, at plug-in hybrid giver mest mening, hvis du har adgang til en lader – enten hjemme eller på jobbet.

Det bedste ved Audi A3 Sportback plug-in hybrid

  • Smooth køreoplevelse på ren el
  • Rækkevidden på 65 km ren el er ikke skudt helt ved siden af
  • Masser af kræfter med 204 hk

Det kunne være bedre

  • Plads i bagagerummet er begrænset pga. batteriet (280 liter)
  • Skift mellem benzin- og elmotor foregår ikke helt så smooth, som jeg kunne ønske mig

Audi A3 Sportback 45 TFSI e specifikationer

  • Motor: 1.4 liters benzinmotor og elmotor
  • Samlet systemydelse: 204 hk
  • Moment: 350 Nm
  • Topfart: 227 km/t
  • 0-100 km/t: 7,6 sekunder
  • Rækkevidde på el: 65 WLTP
  • Bagagerum: 280 liter
  • Pris: fra 349.991 kr.

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: