fbpx
 
Categories Biltest

Test: Cupra Formentor

Posted on
Test: Cupra Formentor

Cupra har i mange år været et label på sportslige SEAT modeller, men nu skal mærket prøve kræfter på egen hånd. Første model – Cupra Ateca – var i bund og grund er en pimpet Seat Ateca. Men anden model er helt sin egen. Jeg tester Cupra Formentor – en karakterfuld og dynamisk SUV-coupé med firehjulstræk og 310 hk til en stærk pris.

Cupra Formentor står flot på 19″ fælge.

De gode Seat-gener fornægter sig ikke

Ved første øjekast afslører lygter på for- og bagende et vist slægtskab med Seat Leon, men ellers står Cupra Formentor med former, som ikke er set før. Den er skarp og kantet på den der lidt Urus-agtige måde og udstråler styrke og robusthed. Her står en bil med sin helt egen identitet – og den ser cool ud!

L:445 cm B:184 cm H:153 cm

I kabinen genkender jeg Seat Leon-elementer som det gennemgående LED bånd på instrumentbordet og grafikken på den store 12″ infotainmentskærm. Men sæderne er sportslige som bare pokker, og bilen startes med en knap i rattet. En anden knap i rattet bærer det stamme-agtige Cupra logo, og herfra kan der skiftes mellem forskellige driving modes.

Mere sejt end praktisk: Motor start/stop knappen er placeret i rattet.
De sportslige sæder er standard. Læder er ekstraudstyr til 19.660 kr.

Lyder som en amerikansk muskelbil

Da jeg henter pressebilen, starter turen i Cupra-mode, som er det mest sportslige i rækken af driving modes. Her viser Cupra sin ene side: Den barske. Raceren, som klarer 0-100 på 4,9 sekunder, og dermed er hurtigere end hardcore-raceren Renault Megane R.S. Trophy. Og mens du accelererer, brøler Cupra Formentor som en forslugen amerikansk muskelbil.

Lyden er dog fake og kommer fra bilens højttalere, for bilens hjerte er en firecylindret 2.0 liters TSI benzinmotor, som drives af en 7-trins DSG automatgearkasse, hvor kræfterne fordeles til alle fire hjul. Topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t.

Knappen til at forvandle Cupra Formentor til en racer sidder i rattet.

Giver du den gas, er Cupra Formentor næsten ligeså tørstig som en buldrende amerikanerøse. 7-8 km/l drikker den.

Komfortabel hverdagsbil

Cupra Formentor har også en anden side, der er langt mere mild, komfortabel og hverdagsagtig. Hopper du ud af de vilde Cupra- og Sport modes, byder Formentor nemlig på komfort i lange baner. Den buldrende motorlyd forstummer, så du nemmere kan høre Radio Soft via bilens glimrende infotainment. Der er trådløs opladning til mobiltelefonen (3.560 kr.) og Apple CarPlay.

Der er ikke mange analoge knapper i kabinen, så du betjener det meste fra den store 12” touchskærm. Her kan du se et hav af data om bilen. Justering af varme og volumen er placeret i bunden af skærmen med nogle ”slidere”, og her finder jeg i testen ud af, at der burde være lys i ”slideren”. Det kan nemlig være lidt svært at finde især volumen-slideren i mørke.  

Det digitale cockpit er flot og let at aflæse, og du kan indstille det på mange forskellige måder.
Cupra Formentor har en lap timer. Raceren viser sit ansigt flere steder.

Du opdager dog også, at de sportsligt-udseende sæder er ret så komfortable, og at bilen er spækket med komfort- og sikkerhedsudstyr. Bilen har alle tænkelige assistentsystemer, og de virker upåklageligt. Skiltelæseren er præcis, og den adaptive fartpilot virker intelligent, som den bør og skal. Selv på en længere test på motorvej med mange afkørsler, var der ingen problemer med den adaptive fartpilot.

Du kan få lunet hænderne med varme i rattet og bagsædepassagerer har friskluftdyser og klimaanlæg.

Kvalitetsindtrykket i kabinen er til den gode side. Alt fungerer fint og er lækker at røre ved. Det er en kabine med et moderne udtryk, som passer godt til bilens ydre design.

Ved hverdagskørsel er brændstofforbruget lidt mere behersket. På en langtur fik jeg vredet omkring 12 km/l ud af bilen ved motorvejskørsel med skiftende hastigheder på 110 og 130 km/t.

Plads til familien

Cupra Formentor er baseret på samme platform som Seat Leon og VW Golf, hvilket er med til at skabe fine pladsforhold i bilen. Loftshøjden på bagsædet er godkendt til mine 187 cm, og bagagerummet sluger 420 liter. Det er ikke kæmpe – men dog bedre end i en Golf. Det går an til en familie.

Der er plads til 420 liter i det regulære bagagerum.

Du stiger ind i bilen og ikke ned, så førerpositionen er lidt SUV-agtig. Det giver et godt overblik. Man skulle tro, at den sportslige bagende ville give et elendigt udsyn skråt bagud, men en lille siderude ved C-søjlen sørger for, at du bedre kan spotte fx cyklister ved højresving i travl bytrafik.

En plads i markedet

At du kan købe en Cupra Formentor til priser fra 459.990 kr. vidner om, at Cupra skal have en plads i markedet. For det er en skarp pris. Og du får på en måde to biler i en: En racer med vilde specs og en praktisk og komfortabel hverdagsbil til familien. Jeg kan ikke komme i tanke om mange biler i den størrelse og klasse, som tilbyder det samme for under en halv million kroner.

Set i det lys er Cupra Formentor en bil, som nok skal finde sit publikum. Og med flere drivlinjer på vej i programmet, kan bilen ende med at få en endnu bredere appeal. Velkommen til, Cupra Formentor.

Det bedste ved Cupra Formentor

  • En alsidig bil. Den kan både være sjov racer og komfortabel familiebil
  • Cool design – Formentor er helt sin egen
  • Du får en bil, som du ikke ser på hvert gadehjørne
  • Attraktive priser

Det kunne være bedre

  • Brændstofforbruget er i den tunge ende – Formentor er tørstig
  • Slidere til justering af lyd og varme er svære at finde i mørke

Konkurrenter

Cupra Formentor 2.0 TSI 310 HK 4Drive DSG7 specifikationer

  • Motor: 4-cylindret 2.0 liter TSI
  • Ydelse: 310 hk
  • Moment 400 Nm
  • Gearkasse: 7-trins DSG automatgearkasse
  • Topfart 250 km/t.
  • Acc. (0-100) 4,9 sek.
  • Køreklar vægt 1.644 kg
  • Maks. påhængsvægt 1.800 kg
  • Bagagerum 420 liter
  • Garanti: 2 år

Foto: Thomas Saks

4 kommentarer

4 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: