fbpx
 
Categories Biltest

Test: Hyundai Tucson 1.6 CRDi DCT Mild Hybrid N Line Limited Edition

Posted on
Test: Hyundai Tucson 1.6 CRDi DCT Mild Hybrid N Line Limited Edition

Konkurrencen i SUV-mellemklassen er hård. Ude hos forhandlerne er der rift om populære modeller som VW Tiguan og Nissan Qashqai. Så hvad gør man for at få lidt ekstra opmærksomhed? Jo, man tager en Hyundai Tucson og propper den med udstyr, skruer op for stylingen med sportslige elementer, sætter en 48 volt mild hybrid-motor i og smækker en attraktiv prislap på. Så har du en Hyundai Tucson Limited Edition N Line. Den har vi testet på Carlife365 – læs vores anmeldelse her.

N Line handler først og fremmest om styling

Den røde markerig i N Line-logoet er en reference til den mest udfordrende kurve på racerbanen Nürburgring. Det sportslige udtryk har Tucson N Line da også med sig. Med 19” blanksortlakerede fælge, en frontgrill i særligt design og læderdetaljer i kabinen med røde syninger ligner N Line-versionen af Tucson bestemt en sporty SUV. Og du sidder i fede sportssæder med dellæder og alcantara. Fronten er jeg decideret vild med. Den imponerende frontgrill og N Line detaljerne får Tucson til at se skarp ud og udstråle ”power”.

Men Tucson N Line er en bil, som er hård udenpå og blød indeni. For drivlinjen er en relativ beskeden dieselmotor på 1.6 liter med 136 hk og en 48 volt mild hybrid-motor, som er til for at give accelerationerne lidt ekstra kraft og fart og spare på dråberne fra dieseltanken. Brændstofforbruget er opgivet til 17,9 km/l – jeg lå omkring 15 i testugen. Men hvad med accelerationerne?

Sådan mærker du mild hybrid motoren

Tucson er en relativ stor bil, så 136 hk + 48 volt lyder ikke af meget. Bilen har to køreindstillinger. Almindelig og sport. Du oplever klart den bedste agilitet i sportindstilling. En decideret sprinter er Tucson N Line dog ikke. 0-100 km/t klares på 9,5 sekunder og topfarten er 210 km/t. Udstyret med 7-trins automatisk DCT gearkasse får du en harmonisk og komfortabel køreoplevelse. Heldigvis sætter de store 19” fælge sig ikke mærkbart i komforten.

I modelprogrammet er også en større 2.0 liters dieselmotor med 185 hk + 48 volt mild hybrid-motor og firehjulstræk. Vælg den hvis du vil have en mere potent køreoplevelse. Det skal dog siges, at den mindre dieselmotor vil være tilstrækkeligt for de fleste. Du har trods alt stadig et moment på 320 Nm i 1.6 liters-versionen.

Støjniveauet er godkendt. Du generes ikke nævneværdigt af hverken motor-, dæk- eller vindstøj.

Mild hybrid-motoren mærkes både ved igangsætning og når bilen bremses. Ved igangsætning kan du svagt fornemme, at bilen sætter hurtigere i gang. Når du bremser har du samme følelse, som når du kører elbil. Den kinetiske bremseenergi bruges nemlig til at oplade batteriet. Den sidste del kan godt føles lidt irriterende i starten, da du kan mærke, at bilen aftager relativt mere i fart, så snart du slipper speederen. Efter nogle dage har du dog vænnet dig til det.

Oceaner af udstyr

Den prøvekørte Tucson N Line er en kampagnemodel kaldet ”Limited Edition” hvor du får ekstraudstyr med til en værdi af 74.000 kr.

Du får komfortudstyr som 8” touch screen, smart key, Apple CarPlay, elektrisk lændestøtte, køl i handskerum, trådløs opladning af smartphone, varme i for- og bagsæder, varme i rattet og navigation.

Alt er intuitivt i betjeningen og kvaliteten virker fin. Plastkvaliteten er overbevisende og særligt toppen af instrumentbordet er blød og lækker at røre ved.

Listen med assistentsystemer er pæn og her får du bl.a. vognbaneassistent, automatisk nødbremse, skiltegenkendelse, bakkamera, blindvinkel sensor, p-sensor for og bag og træthedsregistrering.

Derudover er der stylingen som omfatter 19” alufælge i blanksortlakering, alu-pedaler, dørhåndtag i dark metal finish, LED for- og baglygter, læderdetaljer på instrumentbord, sportssæder og andre lækre detaljer.

Men der mangler dog noget. Det kan undre mig lidt, at adaptiv fartpilot ikke er standard i denne kampagnemodel. Den skal tilkøbes i en teknikpakke til 9.995 kr. hvor også elektrisk bagklap indgår. Derudover er det digitale cockpit meget simpel. Her må den godt få endnu mere gas.

Testbilen var udstyret med panoramasoltag til 14.995 kr. som giver masser af luft og lys i kabinen – det er et godt modspil til den sorte lofthimmel.

Meget bil for pengene

Testbilen ender i en samlet pris på 394.985 kr.

Er bilen så pengene værd? Set i lyset af bilens rummelighed, de store mængder udstyr, de gode køreegenskaber og den meget vellykkede N Line styling så er pakken altså ret i orden.

Jeg prøvekørte for nogle uger siden en mindre Skoda Kamiq SUV, som med ekstraudstyr koster næsten det samme som Tucson N Line men alligevel ikke når op på samme mængde udstyr og plads. Og så er der lige den ekstra detalje, at Hyundai leverer 5 års garanti uden kilometerbegrænsning. Det er stærkt!

Så vores tip er, at du lige skal en tur forbi Hyundai og prøvekøre Tucson N Line Limited Edition, hvis du er på jagt efter en veludstyret SUV i mellemklassen med sportslig styling.

Konkurrenter

  • VW Tiguan
  • Nissan Qashqai
  • Peugeot 3008     

Det bedste ved Tucson N Line Limited Edition

  • Imponerende udstyr
  • Flot styling – N Line klæder Tucson
  • God plads
  • 5 års garanti

Det savner vi…

  • Adaptiv fartpilot som standard
  • Et mere komplet og avanceret digitalt cockpit

Specifikationer – Hyundai Tucson 1.6 CRDi DCT Mild Hybrid N Line Limited Edition

  • Motor: 1.6 liter 4-cylindret dieselmotor
  • Effekt: 136 hk + 48 volt
  • Moment: 320 Nm
  • Topfart: 201 km/t.
  • Acceleration 0-100 km/t: 9,5 sekunder
  • Køreklar vægt: 1.842 kg
  • Maks. Påhængsvægt: 1.900 kg
  • Bagagerum: 513 liter
Der er god plads ved bagsædet, hvor ryglænet kan indstilles i hældningen.
Den store bagklap giver en god stor åbning ind til bagagerummet, som sluger 513 liter.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: