fbpx
 
Categories Biltest

Test: Mercedes EQE 350+

Posted on
Test: Mercedes EQE 350+

Den elektrificerede E-klasse hedder EQE og baseres på samme platform som storebror EQS. Det kan være svært at se forskel på de to i farten, men EQE er mindre og billigere. Vi har testet den og har svært ved at få armene ned. Læs hvorfor i denne anmeldelse.  

Ved første øjekast ligner bilens 19” fælge de stjernefælge, som vi kender fra Mercedes-Benz. Kigger du tættere på er det tydeligt, at de er optimeret til elbilskørsel med sorte fremtrædende flader som skal optimere aerodynamikken.

Det særlige one bow-design, som kendetegner EQE, gør det umuligt at sige, om bilen mest ligner en coupé eller sedan. Bagklappen åbner som en sedan, hvilket har været nødvendigt af konstruktionsmæssige hensyn. Set fra siden virker den ekstremt lange akselafstand på 3,12 meter (9 cm kortere end EQS) optisk næsten for lang til bilen, som med en samlet længde på knap 5 meter (ca. 20 cm kortere end EQS) har relativ korte udhæng for og bag.

Bagklappen åbner som i en sedan. I EQS er bagklappen tophængslet.

Der er delte meninger om designet. Fra start har jeg været fan af linjerne, når bilen ses skråt forfra og bagfra eller lige på for og bag. Fra siden kræver de nye linjer tilvænning, men jeg må erkende, at bilens samlede designindtryk er vokset på mig i løbet af testugen. Pludselig virker en traditionel E-klasse altmodisch.

Klasseledende kabine

I kabinen er jeg helt solgt. Her viser Mercedes, hvordan en kabine skal se ud i 2022 i en premium elbil. EQE er klasseledende med et moderne design, vanvittig høj kvalitet og sublim funktionalitet. Det fås ikke bedre. Punktum. Det gælder lige fra materialevalg og samlekvalitet til måden knapperne og de digitale skærme fungerer på. Når gardinet glider væk fra bilens panoramaglastag sker det smooth og elegant, og bilens ambientelys er en oplevelse for sig. Bravo, Mercedes!

Sådan ser en klasseledende kabine ud i en premium elbil. Bravo, Mercedes.

Den digitale oplevelse i EQE imponerer. Hyperscreen som i EQS er ekstraudstyr, men som standard er der en stor touchskærm (12,8″) i midterkonsollen. Navigationen er optimeret til elbilskørsel og er noget af det bedste på markedet. Her kan du fx vælge at du kun vil lade ved lynladestationer. Stemmestyringen på dansk kan rent faktisk hjælpe mig og gør det nemt at betjene bilen.

Modsat EQS har EQE ikke hyper screen som standard. Det kan dog tilkøbes som en option. Der er 12,3″ instrumentdisplay og 12,8″ mediedisplay. 

Som ekstraudstyr har testbilen en premiumpakke PLUS til 110.000 kr. med et lækkert og tydeligt head-up display, jeg nødigt vil undvære. Her får du også førerassistentpakke PLUS, DIGITAL LIGHT, parkeringspakke med 360 grader kamera, augumented reality, Burmester Sound System (lyder fantastisk!), klimaanlæg med 4 zoner og panorama el-skydetag. Alt sammen øger premiumoplevelsen, og har du mulighed for det, så tag pakken med i købet.

Burmester Sound System er ekstraudstyr. Læg mærke til den flotte finish og lækre materialevalg.

Gode pladsforhold ved bagsædet

Pladsen er god og særligt benpladsen ved bagsædet imponerer. Trods den faldende taglinje sidder jeg med mine 187 cm godt både foran og bagved. Bilens konstruktion med batteriet i bunden af bilen gør at gulvet er lidt højt, men det er ikke noget som påvirker siddekomforten.

Benpladsen er virkelig god. Loftshøjden går an – her med 187 cm bilanmelder på bagsædet.

Der er gode aflæggerum særligt foran, med to store aflukkede rum og et åbent under midterkonsollen. Bilen har som standard trådløs opladning af mobiltelefonen, som sker i det ene rum forrest i midterkonsollen, hvor der også er to kopholdere.

Adgangen til bagagerummet er lidt snæver, og der er kun plads til 430 liter, men rummet er regulært. Under gulvet er der plads til ladekabler. EQE har ikke frunk under motorhjelmen. Faktisk kan du slet ikke få adgang her, så sprinklervæske fyldes i fra en lille låge i forskærmen.

Den elektriske bagklap giver adgang til 430 liter i bagagerummet.
I forhold til styling har testbilen AMG interiør og eksteriør til 45.000 kr. og specielle sæder til 21.696 kr. Udover kølergrill med Mercedes-Benz mønster til 4.458 kr. står bilen standard.

Køreegenskaber imponerer

Testbilen EQE 350+ med 292 hk (215 kW) er den mindste i modelprogrammet. Den klarer 0-100 km/t på 6,4 sekunder og 210 km/t på toppen. Med fire DYNAMIC SELECT drive modes er EQE klart mest dynamisk i indstillingen “Sport”. Her føles den rimelig kvik og accelerationer ledsages af en kunstig motorlyd, som får den til at lyde hurtigere, end den reelt er. Det er komforten i bilen, som imponerer mest. Bilen er ekstremt velkørende og opleves smooth og støjsvag. Det er nok den mest støjsvage bil, jeg nogensinde har kørt.

Styretøj, bremser og speederrespons leger sammen i perfekt harmoni, og sammen med en vellykket undervogn er EQE en bil der klarer både sving og lange ture på bedste vis. Der er ikke luftundervogn, men det savner jeg ikke, for standardopsætningen løser opgaven flot. Til gengæld har bilen baghjulsstyring (ekstraudstyr til 19.318 kr.), som er værd at tage med. Du mærker tydeligt at bagenden hjælper med at styre, og det kræver lidt tilvænning. Men når du har det under huden, vil du ikke undvære det. Bilen kan vende på en tallerken og manøvrering på en snæver parkeringsplads klares på den blærede måde.

Bilens assistentsystemer arbejder intelligent, som de skal, og hjælper med en både sikker og komfortabel køreoplevelse. EQE har som standard DISTRONIC adaptiv fartpilot, hvilket er et stort plus.  

Ingen rækkeviddeangst

Batteriet på 90,6 kWh giver en rækkevidde på hele 645 km, og i praksis er EQE en af de elbiler, der næsten holder hvad den lover. Jeg kunne i testugen pakke min rækkeviddeangst væk. Helt væk. Opladning sker med 170 kW i hurtiglader, og det er absolut i den gode ende. AC er opgivet til 11 kW.

Mercedes EQE koster fra 675.000 kr. Nærmeste konkurrent er BMW i4.

Du kan indstille bilens regenererende bremseeffekt i tre trin, og i normal indstilling kører bilen som en hvilken som helt anden fossildrevet bil. Indstiller du den til kraftig rekuperation, kan du kører one-pedal, som er rart i bytrafik. Der er også en indstilling, hvor bilen på en intelligent måde selv indstiller rekuperationen.  

Mercedes EQE er en af de mest komplette premium elbiler på markedet. Prisen fra 675.00 kr. afskrækker ikke og selvom testbilen 350+ ikke er den hurtigste i klassen, vinder den på sine overlegne køreegenskaber og sublime kvalitet. Vil du have flere kræfter kan du vælge EQE 43 4MATIC med 476 hk fra 1.079.998 kr. med mere fokus på performance. Den har en kortere rækkevidde på 533 km.    

Specifikationer – Mercedes EQE 350+

  • Elektriskforbrug (kWh/100 km): 161
  • Elektriskrækkevidde (km): 645
  • Max effekt (kW/hk): 215 (292 hk)
  • Moment (Nm): 565
  • Acceleration 0-100 km/t (sek) : 6,4
  • Topfart (km/t): 210
  • Batterikapacitet (kWh): 90,6
  • AC ladning (kW): 11
  • DC ladning (kW): 170
  • Interiør: ARTICO kunstlæder/DINAMICA mikrofiber, sort/grå med røde topsyninger
  • Eksteriør: Spectralblå metallak
  • Vejl. udsalgspris fra: 675.000,-
  • Vejl. udsalgspris inkl. udstyr : 900.884,- (inkl. udstyr for 225.884,-)
  • Dimensioner: 4.946 mm længde x 1.961 mm bredde x 1.510 mm højde

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: