fbpx
 
Categories Bilnyheder

First Drive: Hyundai IONIQ 6

Posted on
First Drive: Hyundai IONIQ 6

Hyundai blander sig nu i klassen med elektrificerede sedaner, hvor Tesla Model 3, Mercedes EQE, BMW i4, Polestar 2 og snart NIO ET5 og VW ID.7 bejler til firmabil-segmentet. Jeg har kørt en tur i den nye IONIQ 6, og her er første indtryk.   

Euro NCAP test er klaret, og her får IONIQ 6 topkarakter med 5 stjerner.
Foto: Thomas Saks

Oplagt firmabil

For firmabilister med mange kilometer på vejene er rækkevidde og hurtig opladning fuldstændig afgørende, hvis det skal foregå i elbil. En vognmand med en travl taxaforretning vil sige præcis det samme. Derfor ses rækkeviddedukse som Mercedes EQE ofte svøbt i taxa-folie eller med et firmalogo på bagruden.

Hyundai er fuldt bevidst om det, og har skabt IONIQ 6 som en strømlinet sedan med lang rækkevidde helt op til 614 km og hurtigladning op til 233 kW på en 350 kW lader. Bilen er bygget på præcis samme platform som IONIQ 5, hvor rummelighed og praktik er i højsædet og rækkevidden en smule kortere.

Den avancerede platform har 800 v opladeteknologi. Et kvarter i hurtiglader kan give op til 351 km.
Foto: Hyundai.

Strømlinet design

IONIQ 6 ser helt anderledes ud med et særpræget design. Der er lidt japansk sportsvogn fra Nissan eller Toyota over fronten mens bagenden har elementer af Porsche 911 – især hvis man kigger isoleret på spoileren. Buelinjen langs siden lugter lidt af en vintage Saab 96 eller det futuristiske onebow design på Mercedes EQE og EQS.

Et strømlinet sedan-coupé look kendetegner IONIQ 6.
Foto: Thomas Saks

Bagenden vil uden tvivl skille vandene, men overordnet synes jeg, at designet er friskt og spændende. IONIQ 6 er et godt eksempel på, hvordan formen på en bil får rækkevidden op. Det er simpelthen jagten på aerodynamik, som skaber linjerne og detaljerne, og kigger man på målinger, ligger IONIQ 6 blandt de allerbedste i klassen med lav vindmodstand

God benplads

I kabinen er der genkendelige elementer fra IONIQ 5 med skærme og rat, hvilket er et stort plus, men plastkvaliteten springer i øjnene. Jeg tror basalt set det bunder i, at IONIQ 6 taler et andet sprog end IONIQ 5, og derfor forventer man et højere niveau i materialevalg.

Indretningen i kabinen er velfungerende, og det er smart, at handskerummet er en skuffe, så man nemmere kan få fat i tingene. Du kan få IONIQ 6 med digitale sidespejle (ekstraudstyr til 19.995 kr.), hvor skærmene sidder som ører på instrumentbordet.

Det strømlinede look går igen i kabinen. Det ser flot ud men plastkvaliteten er ikke helt i top.

Akselafstanden på 2,95 meter giver oceaner af plads i kabinen, og selvom IONIQ 5 har en lidt længere akselafstand, føles benpladsen ved bagsædet bedre i IONIQ 6. Det skyldes bl.a. at forsædernes ryglæn er smallere. Benpladsen ved bagsædet er imponerende med et helt plant gulv, og der god komfort med friskluftdyser og varme i sædet. Loftshøjden udfordrer min højde på 1,87 meter.   

Overlegen komfort

Jeg kører bilen i byen og på motorvej, og hæfter mig ved en rigtig god komfort. IONIQ 6 ligger solidt på vejen og er behagelig støjsvag. Testbilen har 228 hk (350 Nm) og kræfterne omsættes med baghjulstræk, som bidrager til fin dynamik. Hyundai viser her en overlegen side, som giver mærket et løft.

IONIQ 6 fås i batteristørrelserne 53 kWh og 77,4 kWh, og jeg tester en variant med det store batteri i mellemste udstyrstrin Advanced. Det er formentlig den, som de fleste kunder i Danmark vil vælge.

Den fås også i en billigere Essential- og en dyrere Ultimate-variant med det store batteri, mens du kan vælge mellem Essential og Advanced i varianten med det lille batteri, der har 151 hk.

IONIQ 6 tilbydes med firehjulstræk og op til 325 hk som Advanced og Ultimate og kun med det store batteri.

Pris fra 374.995 kr.

Testbilen står til 429.995 kr. mens den billigste Essential med det lille batteri koster fra 374.995 kr. med en rækkevidde op til 429 km. Merprisen for det store batteri og mere udstyr virker godt givet ud.

Som standard har alle IONIQ 6 en stor 12.3″ touchskærm, digitalt cockpit, varme i rat og forsæder, adaptiv fartpilot, 2-zonet klimaanlæg, LED-forlygter, aktiv blindvinkel-sensor, automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklistgenkendelse samt batterivarmer. Batterivarmeren kan hjælpe dig med en mere optimal ladekurve ved hurtigladning.

Advanced koster 30.0000 kr. mere og har head-up display, el-betjente forsæder, elektrisk lændestøtte til passager, varme i bagsæde, LED matrix forlygter inkl. fjernlysassistent, motorvejsassistent samt automatisk nødbremse med krydsfunktion.

Topmodellen Ultimate forkæler med bl.a. læderindtræk, BOSE lyd og ventilerede forsæder samt 360 graders kamera og en række avancerede assistentsystemer. Derudover kan denne variant styres fjernbetjent ved parkering og den har active sound design, der giver et komponeret lydbillede under kørsel.

Den dyreste IONIQ 6 i programmet med fuld udstyrspakke, stort batteri og firehjulstræk står til 504.995 kr. hvilket ikke virker skræmmende på nogen måde.

IONIQ 6 leveres som standard med 18” fælge. Du kan for under 10.000 kr. opgradere til 20”, som designmæssigt pynter men æder 30-40 km rækkevidde.
Foto: Hyundai.

Levering bliver afgørende

Det første indtryk af IONIQ 6 viser en bil med god rækkevidde og mulighed for hurtig opladning, fornem komfort og adgang til attraktivt udstyr for relativt begrænsede merpriser.

Samlet er det en god opskrift til at gafle kunder i firmabil-segmentet, hvor konkurrencen alene i 2023 skærpes med adskillige nye modeller på tværs af mærkerne.

Leverancen på IONIQ 6 kan blive en udfordring, fortæller den danske importør af Hyundai.

IONIQ 6 kan bestilles fra 14. april og får danmarkspremiere hos landets Hyundai-forhandlere den 29. og 30. april.

Foran er der et frunk på 45 liter i varianten med baghjulstræk. Bagagerummet har plads til 401 liter. IONIQ 6 må trække op til 1.500 kg.
Foto: Hyundai.

4 kommentarer

4 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet