fbpx
 
Categories Biltest

Test: Mercedes EQS 580 4MATIC

Posted on
Test: Mercedes EQS 580 4MATIC

Produceret side om side med S-Klassen og luksuriøse Maybach-modeller på den CO2-neutrale fabrik 56 lidt uden for Stuttgart, er EQS en opvisning i klasseledende komfort, blæret teknologi og et ministerværdigt bagsæde. Jeg har testet EQS 580 4MATIC, og bilen blæser mig fuldstændig bagover. Læs her hvorfor.   

Over 5 meter lang: EQS er en stor bil.

Et ord som ofte går igen i mine anmeldelser af elektrificerede biler er komfort. På tværs af mærker fra Asien, Europa, Korea og USA formår producenterne at skabe elbiler med høj kørekomfort. Biler som glider smooth og stille gennem trafikken og forkæler fører og passagerer med righoldigt udstyr og spændende digitaliserede indslag. Og biler, som trods en tung batterilast leverer en pæn portion køredynamik.

EQS er ingen undtagelse, og den løfter i den grad barren for kørekomfort og -dynamik. Det er simpelthen den mest komfortable elbil, jeg nogensinde har kørt. Roen i bilen er ufattelig lav. Selv ved høje hastigheder på motorvej er bilen en stille majestæt. End ikke det el-betjente panorama glasskydetag kaster generende vindstøj af sig.

EQS er den mest komfortable elbil, jeg har kørt.

Luftundervogn og avanceret affjedring med adaptiv dæmpning sørger for at huller og bump på vejen ignoreres. Her er ingen spildt kaffe – bare nydelse, ro og komfort.

Ved motorvejskørsel tager de effektive assistentsystemer over. På en længere tur fra København til Århus oplever jeg, at EQS nærmest kører selv. Den adaptive fartpilot (som på Mercedessprog hedder Active Distance Assist DISTRONIC) arbejder intelligent og sammen med en præcis vejbaneassistent, er en finger på rattet nok til kon. Bilen ville rent faktisk kunne køre helt selv… hvis den måtte.

På vej over Storebælt: EQS kører nærmest selv godt hjulpet af de intelligente assistentsystemer.

Digital light og fjernlysassitent optimerer bilens kørelys, og det er imponerende at se, hvordan systemet arbejder. Det sørger for at oplyse nødvendige genstande og skilte uden at blænde modkørende.

Fuldt digitalt instrumentbord

Styringen af bilens funktioner er løftet til next level. Hele instrumentbordet er en stor digital flade. Udover at se virkelig smart og elegant ud, får du eminent god vejledning, instruktion og betjening bag rattet i den nok mest digitale udførelse, jeg har set til dato. Der er kælet for den grafiske brugerflade, og det ser drøngodt ud. Et skarpt og detaljeret head up display med AR-teknologi (ekstraudstyr til 16.494 kr.) er prikken over i’et. Wau!

Førende kabinedesign og funktionalitet i EQS. Foto: Daimler

Passageren på forsædet har sin helt egen skærm, som byder på hele paletten fra MBUX-systemet. Her kan du betjene alle bilens funktioner og lade dig underholde med medier, YouTube og spil. Og bare rolig – hvis føreren af bilen retter sit blik mod skærmen, mens der underholdes, lukker skærmen ned. Bilen tjekker nemlig hele tiden, om førerens øjne er rettet mod trafikken eller mod et spil tetris på skærmen. Det handler om sikkerhed, og jeg synes, det er en mega blæret detalje.

Knapper i rattet og stemmestyring bidrager yderligere til en nem betjening af bilens funktioner, og assistenten ”Hey Mercedes” forstår nogenlunde, hvad du siger. Der er stadig et stykke vej, men jeg synes, Mercedes er kommet langt.

Grafik der tilpasser sig: Juletema og sne dukker op på skærmen ved juletid, hvor testen foregår.

Forkælelse i topklasse  

De elbetjente læderbetrukne sæder og komfortable bløde puder på nakkestøtterne sørger for, at du sidder godt. Forsæderne har varme, ventilation og massage. Ved længere ture foreslår EQS, at du får et skud vitalitet undervejs. Takker du ja til dette fristende tilbud, får du en sanseoplevelse, som er værd at berette om:

Belysningen i bilen ændres, der kommer en forfriskende duft ud af dyserne, Burmesterhøjttalerne med 3D lyd spiller en særlig lydkomposition og sæderne går i gang med at massere lårbasser, lænd og skuldre. Jeg har prøvet en del forskellige massagestole i biler, og det her slår dem alle. Det er ikke bare rart – det er mega rart.

Sædemassagen er best in class.
Det standardmonterede Burmester 3D surround lydanlæg giver en fantastisk lydoplevelse i EQS.
Fuld digitaliseret – det fungerer og ser bragende godt ud.

Kabinen er i det hele taget et godt sted at opholde sig. Materialerne er velvalgte og giver den helt rette fornemmelse af luksus. Der er masser af plads i bilen og særligt bagsædepladsen imponerer. I testen har jeg kollegaen Søren på bagsædet, som med sine 195 cm sidder fint og har rigeligt med benplads. Får du ikke lukket døren ordentligt, sørger EQS i øvrigt for at stramme den til.

Søren og Zacharias fra Carlife365 teamet tester bagsædepladsen.
Sæder i nappalæder er ekstraudstyr og koster lige i underkanten af 20.000 kr.

Der er to steder til at oplade mobilen trådløst og masser af opbevaringsrum.

Bagagerumspladsen er ligeledes generøs, og du får adgang til 610 liter bag den store elbetjente bagklap. Under gulvet er der er rum til ladekabler og andre småting. EQS har ikke et frunk. Rent faktisk kan du slet ikke åbne motorhjelmen. Det er forbeholdt de professionelle – her har du ikke noget at gøre. Skal du påfylde sprinklervæske sker det fra en anordning bag en lille låge i siden på bilen.

Stor bagklap og plads til 610 liter.

Adræt og dynamisk trods høj vægt

EQS fås i flere varianter med rækkevidde fra 625-743 km (WLTP). Testbilen 580 4MATIC har en ydelse på 385 kW (523 hk) og imponerende 855 Nm. Det 5,2 meter lange og 2,1 meter brede karosseri gør sammen med det massive batteri på 107,8 kWh den elektriske luksusvogn tung. Med en vægt på 2,5 ton skal der noget til at drive værket, og her sørger firehjulstræk og baghjulsstyring for, at bilen føles adræt og dynamisk.

Du presses godt tilbage i sædet, når pedalen trykkes i bund. Tallene taler for sig selv: 0-100 km/t tilbagelægges på kun 4,3 sekunder og topfarten er 210 km/t. To mindre udgaver EQS 350 og EQS 450+ har baghjulstræk og hhv. 292 og 333 hk mens en AMG-topmodel har firehjulstræk og hele 658 hk (950 Nm).  

0-100 km/t tilbagelægges på kun 4,3 sekunder og topfarten er 210 km/t.

Mercedes Me Charge gør det nemt at lade

DC opladning er muligt med op til 200 kW ,og det betyder, at EQS kan oplades på en halv time i en hurtiglader. I løbet af testugen svinger temperaturen mellem et par graders varme og helt ned til 10 minusgrader, og det er tydeligt, at det kolde vejr gør noget ved rækkevidden. Ved 2 plusgrader får jeg ca. 575 km rækkevidde (661 km WLTP) ved en fuld opladning og i hård frost reduceres den med ca. 60 km.  

I testen bruger jeg Mercedes Me Charge, som fungerer hver gang, og er en helt seamless måde at benytte ladenetværket på mellem operatørerne. Navigationen er optimeret, så jeg lader, når det giver mening. Følelsen af rækkeviddeskræk fylder ikke noget i denne test.

Ved blandet kørsel holder rækkevidden rimelig godt, og som forventet æder den mere på lange stræk med 130 km/t. Det er i øvrigt værd at bemærke, at EQS har en funktion, som hjælper med at optimere rækkevidden. Den skal du aktivere for at komme i nærheden af den rækkevidde, som Mercedes opgiver. Det betyder bl.a. begrænsede funktioner i klimatiseringen og sædekomfort. Derudover skal du vælge drive mode ECO, hvor bilens toppræstationer begrænses.

Slægtskabet med de øvrige EQ-modeller er tydeligt med det sorte panel på fronten. Der er en gennemgående LED lysstribe mellem forlygterne.

Jagten på den lange rækkevidde sætter sit præg på bilens design. Fronten har det efterhånden kendte EQ ”black panel”, som også præger de andre elektrificerede Mercedes-modeller. Du kan i øvrigt som ekstraudstyr kan få små stjerner til at pryde den sorte flade (4.904 kr.). Mens elektriske søskende som EQA, EQB og EQC ligner sine fossildrevne pendanter, står EQS med et mere selvstændigt design. Den ligner ikke en S-Klasse men har sin egen stil, udtryk og særpræg. Der er delte meninger om designet, men jeg synes, den ser cool ud og fremstår moderne, dynamisk og elegant.

Mercedes EQS er verdens mest aerodynamiske produktionsbil –med en Cd-værdi på 0,20.

Bagenden har et gennemgående LED lysbånd.

Startpris under en million

Prismæssigt koster EQS fra 953.000 kroner for en 350’er og testbilen 580 4MATIC starter fra 1.537.998 kroner. Den har et par håndfulde ekstraudstyr – bl.a. AMG eksteriør og 21” AMG fælge – som får den til at lande på godt 1.7 mio. kroner. AMG-topmodellen står til 1,8 mio. kroner og vil derfor være værd at gå efter, hvis den store pengepung alligevel er fremme. Med i prisen er 3 års Mercedes Me Charge abonnement og 1 års IONITY abonnement til 0 kr. kWh ved opladning.

At startprisen ligger under en million danske kroner gør EQS attraktiv – alt taget i betragtning. Bilen har nemlig som standard en imponerende liste med standardudstyr og direkte sammenlignet med S-klassen, er priserne skarpe. Du får p.t. ikke bedre komfort og køreegenskaber i en (el)bil. Den er så stille og behagelig, som noget kan være. Og de blærede tekniske indslag øger den oplevede kvalitet og wow-factor betragteligt.

Oceaner af plads – særligt ved bagsædet og i bagagerummet – gør Mercedes EQS til en oplagt direktionsvogn eller ministerbil, og er trumfkortet over Porsche Taycan og Audi e-tron GT.    

En akselafstand på hele 3,2 meter giver imponerende god plads i EQS.

Specifikationer EQS 580 4MATIC

  • Ydelse: 385 kW / 523 hk
  • Moment: 855 Nm
  • Batteri: 107,8 kWh
  • Rækkevidde: 661 km
  • Opladning AC/DC: 11/200 kW
  • 0-100 km/t: 4,3 sekunder
  • Topfart: 210 km/t
  • Bagagerum: 610 liter
  • Dimensioner: Længde 5.216 mm – bredde 1.926 mm – højde 1.512 mm.

Foto: Thomas Saks

7 kommentarer

7 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: