fbpx
 
Categories Biltest

Test: Renault Megane R.S. Trophy

Posted on
Test: Renault Megane R.S. Trophy

Den er gul, hård og hidsig… og vildt underholdende. Renault har med Megane R.S. Trophy lavet en rigtig ”se hvad vi kan” bil. En racer med vilde specs. Bilen findes i to udgaver – vild og vildere. Sidstnævnte har et ekstra ”R” i navnet og en pokal på hylden for bedste lap time på Nürburgring. Førstnævnte er forklædt som praktisk familie hatchback med masser af komfortudstyr. Den har jeg testet, og du kan læse om oplevelsen lige her på Carlife365.

Skålformede sæder og læderrat med alcantara

”Husk at sætte den i Sport”, siger den venlige Renault-medarbejder med et glimt i øjet, da jeg henter den knaldgule Renault Megane. R.S. Trophy pressebil hos Ejner Hessel.

Ude på parkeringspladsen står den gule bandit helt lavt med 19” alufælge og synlige røde bremsekalibre. Jeg låser bilen op, åbner døren og smider kroppen ned i det skålformede sæde svøbt i læder og alcantara. Sådan må det føles at blive båret i armene af en ripped bodybuilder. Dog er sæderne mere komfortable, end man skulle tro. Rattet er ligeledes beklædt med læder og alcantara, hvilket senere viser sig at være ganske praktisk.

Jeg starter bilen, og den siger egentlig ikke så meget. Jeg finder hurtigt køreprogrammerne og skifter til Sport. Se så skete der noget. Bilen får en dyb, maskulin og brummende røst. Yes! Testbilen har 6-trins automatgearkasse men kan sættes i manuel, hvor du skifter gear med enorme ”paddles” ved rattet. Jeg sætter den i gear og ruller afsted.

En sand racer

Vejen til den nærmeste motorvej er præget af vejarbejde med en del bump og ujævnheder. Her mærker jeg tydeligt, at bilen vitterligt er en racer. Undervognen er hård og der skal arbejdes med rattet for at følge vejens snørklede forløb gennem kegler og nødtørftige asfaltreparationer. Jeg bemærker, at den gule bil stjæler opmærksomheden hos de hårdtarbejdende vejarbejdsfolk i gule veste, som løfter blikket og kigger, når jeg triller forbi.

Da jeg når frem til motorvejstilkørslen, holder jeg for rødt som den forreste. Her får jeg øje på endnu en køreindstilling på skærmen. Race! Jeg skifter og venter på grønt lys. Spændingen stiger. Det bliver grønt, og så går det ellers afsted.

Waaaaaaaaaaaaau den er sjov. Renault Megane R.S. Trophy er ingenlunde en hverdagsbil. Den er en racer i hjertet med 300 hk/420 Nm omgivet af et sportschassis. Bilen er udstyret med et knivskarpt styretøj, avanceret firehjulsstyring og en yderst sportslig undervogn. Bremserne er der godt med bid i. Magnifique, Renault!

På papiret klarer Megane R.S. Trophy 0-100 på 5,7 sekunder, og jeg konkluderer hurtigt, at min test skulle have omfattet en tur forbi en lukket bane. For den er langt mere kompromisløs, end jeg havde forestillet mig.

En følger på Carlife365s Facebook side kontakter mig i løbet af testugen og fortæller, at han rent faktisk har prøvet den på bane. Og han garanterer, at Megane R.S. Trophy kan noget, når den flexer sine muskler.

Minder mig om Panigale V4

Renault Megane R.S. overrumpler mig lidt. Den minder mig om første gang, jeg prøvede en Ducati Panigale V4. Der havde jeg kørt mere almindelige racemotorcykler før, men når du først sidder på ryggen af en så kompromisløs og rendyrket racer, der bare kan sit kram, får du virkelig respekt for de kræfter, der er i spil, og det håndværk, der ligger bag. Her er der kælet for detaljerne og launch control, affjedring og bremser er fintunet til race.

Når jeg kører Megane R.S. Trophy, får jeg lyst til at køre friskt og presse bilen. Den nærmest beder om det. Men decembervåde veje med snavs og blade er lidt af en prøvelse. Pressebilen står med sommerdæk, som har fået tæsk. Og med blot et par graders varme, er jeg udfordret med mit vejgreb. Så det nubrede alcantara på rattet er virkelig praktisk, så mine svedige håndflader i det mindste har et godt og fast greb i rattet.

Pressebilen står med sommerdæk, som har fået godt med tæsk. Og med blot et par graders varme, er jeg udfordret med mit vejgreb.

Fungerer den i hverdagen?

Renault Megane R.S. Trophy er i min optik en racer, som har et strejf af hverdagsbil. Ikke omvendt. Og spørgsmålet er så, om sådan en bil kan fungere som en primær hverdagsbil.

For godt nok er kroppen pumpet, men den er også en praktisk hatchback med fem døre og fin adgang til bagsædet. Et hæderligt bagagerum er der også. Testbilen har alt det komfortudstyr, du kunne tænke dig – bl.a. klimaanlæg, nøglefri betjening, varme i sæderne, velfungerende infotainmentskærm med navigation og Apple CarPlay og et fedt digitalt cockpit.

Velindrettet kabine med flotte race-detaljer.

Men selv når du skruer ned for vildskaben i Sport og Race og vælger et mere afdæmpet “mode”, kan Megane R.S. Trophy ikke løbe fra, hvad den er: En hård banan, som er skabt mest til race – og til at gøre livet surt for Focus ST og Civic Type R. Og det gør den très bon!

Prisen for at køre race i Renault Megane R.S. Trophy starter lige under den halve million. Testbilen med automatgear og 300 hk koster fra 527.900 kr. og med lidt ekstraudstyr står den til 550.300 kr.

Specifikationer

  • Motor: 1.8 Turbo
  • Ydelse: 300 hk
  • Moment: 420 Nm
  • Brændstofforbrug: 11,7 km/l (WLTP) ved blandet kørsel
  • Køreklar vægt 1531 kg.
  • 0-100 km/t: 5,7 sekunder
  • Topfart 260 km/t

Foto: Thomas Saks

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: