fbpx
 
Categories Bilnyheder

Test: Jaguar I-PACE EV400 AWD SE

Posted on
Test: Jaguar I-PACE EV400 AWD SE

Den har modtaget et hav af priser og er kåret som verdens bedste bil. Jaguar I-PACE er en elbil med charme, selvtillid og tidløst design. Og så har den en rækkevidde i den gode ende. Jeg har testet den opgraderede EV400 SE version med firehjulstræk og 400 hk.

Det er efterhånden mange år siden, at Tesla lancerede Model S. En flot og kraftfuld elbil med imponerende rækkevidde og masser af plads. De første mange år var værdige konkurrenter til den fremadstormende Elon Musk elbil nærmest ikke eksisterende. Selv tænkte jeg, om det mon var Audi, BMW eller Mercedes-Benz, som ville komme først. Men nærmest ud af det blå dukkede Jaguar I-PACE op. De første billeder af bilen blev vist på Carlife365 i 2017.

Kan lade hurtigere

Jaguar I-PACE blev det første reelle alternativ til Tesla i premium-segmentet. Men det havde sin pris at være først, for I-PACE kunne ikke just prale af hurtig opladning. Og har man først prøvet at køre elbil, ved man, hvor vigtig netop denne egenskab er.

Derfor har Jaguar givet I-PACE en opgradering, så den nu har en 11 kW oplader som standard. Det betyder, at den kan oplade væsentlig hurtigere. I en lynlader kan du opnå 127 km rækkevidde på blot 15 minutter. I en 11 kW vægmonteret boks kan der opnås en rækkevidde på 53 km (WLTP) i timen. En fuld opladning derhjemme fra helt afladet tilstand kan gøres over en nat på 8-9 timer.

Ved samme lejlighed har Jaguar opdateret infotainmentsystemet til det nyeste Pivi Pro, som er blandt de bedste i klassen. Her er navigationen bl.a. optimeret til elbilskørsel, så du bedre kan planlægge ruten og finde opladningsmuligheder undervejs.

I-PACE har et velfungerende 3D kamera med gode, skarpe billeder.

Derudover er der lanceret en styling-pakke (Bright Pack), så du kan få endnu mere krom samt lidt andre designdetaljer. Der er også kommet nye farver i programmet – bl.a. den flotte Portofino Blue, som giver testbilen et nærmest royalt udtryk.

Testbilen har Bright Pack til 5.600 kr. med bl.a. flotte kromdetaljer. Pengene er godt givet ud, da stylingen bliver endnu flottere.

Tidløst design

I-PACE er skåret over den karakteristiske SUV-form, som rundes af med en velskabt coupé bagende. Den er strømlinet hen over fronten på bl.a. grill og motorhjelm, som er designet på en måde, så vindmodstanden reduceres mest muligt. Ligesom på en Tesla har den elektriske Jaguar skjulte dørhåndtag, som elegant glider frem, når bilen låses op.

Selv fire år efter de første billeder af I-PACE blev vist, ser bilen stadig frisk ud. Der er noget klassisk over designet, og jeg synes, at Jaguar er lykkes med at skabe en bil, som udstråler tidløs elegance.

Tidløst design – elegant og dynamisk.

Smagfuld britisk overklasse

Den gennemførte stil fortsætter i kabinen, som emmer af luksus. Her er det tydeligt, at du sidder i noget andet end en tysker. Der er tykke gulvmåtter, smagfulde lædersæder og loftet er svøbt i “ebony suede”. Det lugter af gedigen, britisk overklasse. Materialerne virker generelt gode og samlekvaliteten høj.

Instrumentbordet fremstår moderne med tre digitale skærme. Et digitalt cockpit på 12,3”, en touchskærm på 10” og yderligere en skærm på 5” (standard fra SE og op). Der er flot ambientebelysning langs panelerne.

Flot finish kendetegner Jaguar I-PACE.

Aflæggepladsen er fin med gode, store kopholdere, og der er mulighed for trådløs opladning af mobiltelefonen (ekstraudstyr til 4.400 kr.). Infotainmentsystemet er intuitivt og enkelt at navigere i. Og så er grafikken noget af det flotteste, jeg har set i lang tid. Bilen har trådløs Apple CarPlay.

Trådløs opladning af mobiltelefonen er ekstraudstyr til 4.400 kr.

Der er ingen gearstang. I stedet skifter du mellem D, R, N og P på knapper i den svævende midterkonsol. Det ser godt ud, men rent funktionelt foretrækker jeg en lille gearvælger, pind eller stang.

Pladsen er god og selvom bilens coupé-linjer stjæler hovedhøjde ved bagsædet, er der plads nok til mine 187 cm. Loftet er designet på en måde, så der er lidt ekstra loftshøjde på de yderste pladser. Benpladsen ved bagsædet er fin.

Bagagerummet er regulært og rummer 505 liter (656 liter fuldt lastet til loftet). Kablerne kan opbevares i et lille ekstra rum under motorhjelmen eller i et rum under gulvet i bagagerummet. Dørene ved bagsædet er enorme, og det gør adgangen til bagsædet let.

Har du passagerer på bagsædet, kan bilens bakspejl ”forvandles” til en skærm, hvor et lille kamera på toppen af bilen sørger for, at du har et godt udsyn. Jaguar kalder denne feature for ”ClearSight” (ekstraudstyr til 6.400 kr.), og skærmens opløsning er så god, at denne indstilling er min foretrukne.

ClearSight er en skærm i høj opløsning, som sikrer optimalt udsyn.

Hurtig, lydløs og komfortabel

Jaguar I-PACE er en komfortabel landevejscruiser. Men selvom den er relativ stor og tung, har den også en dynamisk side. Fra midterkonsollen kan du vælge mellem tre forskellige køreprogrammer – Eco, Comfort og Dynamic – og her er oplevelsen, at bilen føles kvik og agil i alle “modes”.

Sætter du den i Dynamic, får I-PACE ekstra bid, og du mærker den indre vildkat. Her får de 400 hk frit spil, og den klarer 0-100 km/t på kun 4,8 sekunder. Det gør I-PACE hurtigere end benzindrevne hverdagsracebiler som Cupra Formentor og Renault Megane R.S. Trophy.

I-PACE har firehjulstræk, og du kan justere frihøjden på bilen. Den har aktiv luftundervogn (ekstraudstyr til 19.400 kr.) hvilket er med til at øge komforten.

Lydniveauet er behageligt lavt i Jaguar I-PACE, og du generes ikke af mystiske elbil-agtige lyde under acceleration. Bilen er helt stille, smooth og lydsvag. Det er virkelig lækkert.

I testen kan jeg konstatere, at rækkevidden, som er opgivet til 415 km (WLTP), holder forbløffende godt. Og det er min oplevelse, at rækkevidden er mindre påvirkelig ved brug af klimaanlæg, sæde- og ratvarme, end jeg har set hos andre mærker. I-PACE er udstyret med varmepumpe.

I Jaguar I-PACE er det muligt at køre ”one-pedal-driving”, så bilen bringes til standsning, når du slipper foden fra speederen. Dette bidrager bl.a. til at rækkevidden holder så godt, som den gør.

Det koster verdens bedste bil

Med de nye bilafgifter stiger Jaguar I-PACE en smule i pris. Den billigste S-version stiger fra 679.900 kr. til 694.900 kr.

Testbilen SE står til 774.900 kr. uden ekstraudstyr, og koster 859.200 kr. med alt ekstraudstyr, som bl.a. omfatter en flot ”ebony suedecloth” loftsbeklædning til 19.700 kr. og den fede aktive luftundervogn til 19.400 kr.

Topmodellen HSE koster 854.900 kr.

Den nyeste 2021-version af Jaguar I-PACE med den forbedrede ladehastighed og det velfungerende infotainment er absolut en bil, som fortjener sin hæder. Den er i min optik et godt alternativ til de tyske premiummærker.

Jaguar I-PACE fremstår moderne, luksuriøs og klassisk på samme tid. Nærmest sofistikeret. Indpakningen med det tidløse design vil holde mange år endnu. En cool Jaguar, er hvad den er.    

Det bedste ved Jaguar I-PACE

  • En velkørende bil som leverer masser af komfort OG er lynhurtig
  • WLTP rækkevidden er realistisk
  • Tidløst design som holder i mange år
  • Luksuriøs kabine med høj anvendelighed

Det kunne være bedre

  • Jeg savner en rigtig gearstang/pind

Konkurrenter

Jaguar I-PACE specifikationer

  • Testbil (model): EV400 AWD SE (firehjulstræk)
  • Oplader: 11 kW – 3-faset
  • Batteri: 90 kWh
  • Ydelse: 400 hk
  • Rækkevidde: 415 (WLTP)
  • 0-100 km/t: 4,8 sekunder
  • Topfart: 200 km/t
  • Vægt: 2.208 kg
  • Bagagerum: 505 liter (656 fuldt lastet op til loftet)
  • Mål: Længde 4,682 mm x bredde 1,895 mm x højde 1,565 mm
  • Testbil farve: Portofino Blue

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: