fbpx
 
Categories Biltest

Test: Seat Leon FR 1,4 TSI e-HYBRID

Posted on
Test: Seat Leon FR 1,4 TSI e-HYBRID

Seat Leon har efterhånden slået sig fast som en habil mellemklassebil på niveau med VW Golf. En god allrounder med fokus på komfort, plads og køreegenskaber pakket ind i et moderne og skarpt design. Sidste år testede vi Leon’en i Sportstourer-udgaven med en 1,5 liters benzinmotor og var svært begejstrede. Nu er det den nye plug-in e-HYBRID Hatchback der står for skud.

Skarpe linjer der giver karakter

Uanset hvilken vinkel, du kigger fra, er den nye Seat Leon en fryd for øjet. Det starter på fronten, hvor de nedadgående og spidse linjer giver et sporty look, som ledsages af de aflange forlygter, der samtidig gør bilen lidt ond at se på.

Det sporty look fortsætter langs siden og ender bagpå, hvor baglygterne bindes sammen af et flot og smalt LED-lygtebånd. Det giver bilen et moderne look, og lygtebåndet ser virkelig godt ud i mørke.

Testbilen er FR-udgaven, hvilket betyder, at bilen også har mørke, indfarvede kofangere og sidespejle. Det pepper den endnu mere op og er med til at give den karakter.

De skarpe linjer giver Seat Leon et sporty look
De skarpe linjer giver Seat Leon et sporty look

En ting, jeg dog ikke er så vild med, er de falske ’’udstødningsrør’’, som FR-udgaven har. Det er efterhånden blevet mode hos flere mærker, men jeg forstår det ikke helt. Det er smag og behag, men jeg synes, det er unødvendigt.

Men overordnet er designet meget vellykket, og jeg synes, den rangerer højere end den nye VW Golf, hvis vi kigger isoleret på udseendet.

Høj kvalitet i kabinen

Indenfor i Seat Leon, er der et interiør, som spiller max. Kvaliteten er i top, det hele er rart at røre ved og der er masser af komfort med gode sæder. Da det er FR-udgaven, er der et sportsligt touch i kabinen. Multifunktionsrattet er i læder med røde syninger, som går igen sæderne, der består af halvt læder og halvt stof. Nederst i dørkarmen er der FR-logo, som lyser op, når døren åbnes. En lille men lækker detalje.

Et billede, der indeholder kontrolpanel
Automatisk genereret beskrivelse

Der er ikke mange knapper at komme efter i kabinen. Stort set alt styres fra infotainmentsystemets touchskærm, og det skal man lige vænne sig til. Det er dog ret overskueligt sat op med genveje til de vigtigste ting som sædevarme, temperaturregulering og blæsestyrke. Musikvolumen kan styres fra multifunktionsrattet og lydsystemet er overraskende godt!

Tekstfelt:  Kabinen er et rart sted at være
Det digitale cockpit består af en 10’’ skærm, hvor der er rig mulighed for at vælge, hvilke informationer der skal vises. Det hele styres fra rattet, og det er meget overskueligt.

Hatchback med god plads

Jeg er positivt overrasket over, hvor meget plads der er i kabinen i Seat Leon Hatchback. Jeg måler omkring 195 centimeter og sidder behageligt bag rattet samtidig med, at der kan sidde en fuldvoksen person bag mig. Det er imponerende.

Et billede, der indeholder tekst, udendørs, bygning, bil
Automatisk genereret beskrivelse
Længe 4.368 mm – Højde 1.460 mm – Bredde 1.799 mm

Bagagerummet mister plads grundet batteriet, så her er der 270 liter at gøre godt med. Det er ikke kæmpe, men fire personer kan godt have oppakning med i form af lidt tasker, uden at man behøver sidde med det hele på skødet.

De sportslige linjer påvirker ikke udsynet fra kabinen. Selvfølgelig har du ikke udsyn som i en Berlingo, men det er bestemt ikke dårligt i Leon. Højresving i byen klares med et godt udsyn skråt bagud.

Smooth og komfortabel

Seat Leon e-HYBRID kører fremragende. Om du kører på ren el, ren benzin eller en kombination, er der ikke en finger at sætte på noget. El-motoren yder masser af kræfter til bykørsel. Den 1,4 liters bezinmotor yder 150 heste, og sammen med elmotoren har Seat Leon e-HYBRID 204 heste i samlet systemydelse. Det giver Seat Leon e-HYBRID et fornuftigt overskud – selv på motorvej. Kræfterne tøjles af en 6-trins DSG-gearkasse, som skifter virkelig smooth. Det er en fornøjelse at køre med.

Et billede, der indeholder tekst, udendørs, vej, bil
Automatisk genereret beskrivelse
En fuld opladning tager 3 timer og 42 minutter

Ved opstart i lyskryds tændes benzinmotoren ofte først, når du kommer op omkring de 50-60 km/t. Det giver en fornuftig brændstoføkonomi, og det er specielt ved bykørsel, hybriden skiller sig ud fra den klassiske forbrændingsmotor.

På en længere motorvejstur med omkring 130 km/t og forbrændingsmotoren tændt, fik jeg testbilen til at køre 16-17 km/l. Seat Leon e-HYBRID har assistentsystemer som adaptiv fartpilot og laneassist, der er gode “hjælpere” på en længere motorvejstur.

Batteriet er fuldt opladet på 3 timer og 42 minutter og giver en rækkevidde på op til 63 km på ren el.

Meget bil for pengene

Seat Leon e-HYBRID er en bil, der rammer plet på rigtig mange punkter. Og med priser, som begynder fra 289.990 kr, er der ikke så meget at rafle om.

Du får en kraftfuld og sjov bil, hvor kvalitet, design og komfort er i højsædet, samtidig med at det er muligt at køre på ren el.

Så vælger du at gå hybridvejen, er Seat Leon e-HYBRID helt klart et af de helt gode bud i klassen.

Det bedste ved Seat Leon e-HYBRID

  • Moderne og skarpt design
  • Flot kabine
  • Komfortable køreegenskaber
  • God plads i kabinen
  • Meget bil for pengene

Det kunne være bedre

  • Ikke det største bagagerum – batteriet tager plads

Konkurrenter

Specifikationer

  • Motor: 1,4 liters benzinmotor plug-in hybrid
  • Gearkasse: 6 trins DSG
  • Ydelse: 204 hk / 152 kW
  • Kapacitet: 12,8 kWh
  • Opladning ved AC 3,6 kW 0-100 %: 3 timer og 42 minutter
  • Topfart: 220 km/t
  • 0-100 km/t: 7,5 sekunder
  • Forbrug: 83 km/l (WLTP) – blandet kørsel
  • CO2 emissioner: 27g/km
  • Anhægervægt: 12% 1500kg
  • Bagagerum: 270 liter
  • Halvårlig grøn ejerafgift: 390 kr.

Foto: Søren Sahl

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: