fbpx
 
Categories Biltest

Test: Skoda Enyaq Coupé RS iV

Posted on
Test: Skoda Enyaq Coupé RS iV

Enyaq er den elbil i Danmark, som flest valgte i 2022. I slutningen af året blev den spiffe RS-udgave tilføjet i modelprogrammet, og her skruer Skoda op for gassen med flere heste, sportslig styling og masser af udstyr. Jeg tester Enyaq Coupé RS i en frisk mambagrøn lak.

Coupe-linjerne klæder Enyaq.

Et strej af sport

Det er set før, at familiebiler får en sportslig overhaling, og i tilfældet med Skoda Enyaq Coupé RS sker det på en balanceret måde, hvor komfort og daglig brug ikke tilsidesættes. Bilen har et strejf af sport og skal derfor ikke ses som en fuldbyrdet racer hakket i granit. RS handler mere om styling og udstyr.

Et kig på bilens specifikationer siger lidt om, hvor vi er: To elmotorer sørger for firehjulstræk og yder samlet op til 299 hk (460 Nm), som giver en acceleration fra 0-100 km/t på 6,5 sekunder. Det er semihurtigt uden at være hæsblæsende. Topfarten er 180 km/t.

Den nok mest fancy “køler” nogensinde på en Skoda.

De 299 hk er ikke fuldt tilgængelige hele tiden, men under rette forudsætninger er de der i max et halvt minut. Det kræver en længere udredning af forklare hvorfor, men kort fortalt handler det om temperaturen i batteriet, udetemperaturen, opladningsniveau og batteriets tilstand eller fysiske alder.

Kræfter vs. rækkevidde har uden tvivl været en afvejning for Skoda, og rækkevidden for kunderne til denne bil er en vigtig parameter. Det ved Skoda godt.

Batteriet har en kapacitet på 82 kWh (netto 77 kWh), og det kan oplades med 11 kW AC med en ladeboks eller op til 135 kW DC med en lynlader. På papiret er rækkevidden 521 km (WLTP).

Rækkevidden i min test er 358 km ved blandet kørsel, hvilket slet ikke er dårligt set i lyset af dagtemperaturer tæt på frysepunktet og periodevis hård frost og masser af sne.

Marts byder på sne og frost i årets første forårsmåned.

Godt støjdæmpet

Køreoplevelsen i Skoda Enyaq Coupe RS god. Bilen yder god komfort, en velafstemt undervogn et præcist styretøj og veldoserede bremser. Jeg er overrasket over, hvor støjdæmpet den er. Både vind og dækstøj er holdt nede, og minder om noget, du typisk oplever i en langt dyrere Audi eller Mercedes. RS har som standard akustiske ruder ved bagsædet.

Den dynamiske side er der, men den er ”light”. Det på trods af en sportsundervogn, der er standard i RS. Så hvis du går efter en decideret sportslig køreoplevelse, er det en anden type bil med flere kræfter og en anden opsætning af undervognen, du skal have fat i. Her er fx Kia EV6 GT mere pumpet og legende.

Den mambagrønne farve deler vandene. Trafiksikker er den i hvert fald.

Flot kabine med lækre materialer

En af bilens helt stærke sider er kabinen. Selv med den skrånende taghældning er der fin plads på bagsædet i loftshøjden, og langlemmede personer har masser af benplads. Som standard er der panoramaglastag, og det bidrager til en lys, luftig og rummelig oplevelse i kabinen.

Fin plads og komfort ved bagsædet. Der er tre zone klimaanlæg, varme i bagsædet og rullegardiner ved sideruderne.
Masser af plads – også under gulvet – med samlet 570 liter. Den elektriske bagklap åbner bredt og højt.

I coupé-udgaven er der plads til hele 570 liter i bagagerummet – det er kun 15 liter mindre end i SUV-udgaven.

Skoda forkæler med lækre materialer og overgår ID.5 GTX i oplevet kvalitet. Alle kontaktflader er bløde og lækre, og der er paneler i kulfiber-look. Sportssæder og instrumentbord er beklædt med et Alcantara-agtigt mikrofibermateriale med limegrønne kontrastsyninger. Det er lækkert at røre ved og udstråler sport på den elegante måde.

De flotte sportssæder yder god støtte. Førersædet kan el-indstilles og der er memory-funktion.
Det digitale cockpit bliver næsten for lille i det samlede indtryk.

Det digitale cockpit er stort set identisk med ID.5 og det virker på en måde for lille på instrumentbordet, hvor en stor 13″ infotainmentskærm dominerer. Der er rigtige knapper under skærmen med genveje til de mest vigtige funktioner. I modsætning til ID.5 sidder gearvælgeren ikke ved rattet men nede i midterkonsollen. Kopholderne er desværre ret små og det kniber at få plads til en termokop.

Den store 13″ infotainmentskærm har flot grafik og det er nemt at finde rundt.

Et avanceret head-up display kan tilkøbes.

RS styling og udstyr alle penge værd

På pedalerne er der aluminium og skiltningen er anderledes end på de øvrige Enyaq-varianter. Ambientebelysning på instrumentbord og langs dørpanelerne pynter.

Stylingen er lige i øjet og RS har som standard det imponerende crystal face, hvor der er LED-lys i kølergrillen. Det lyder bling men ser i virkeligheden super fedt ud. Den kører på 20” fælge som relativt billigt kan opgraderes til 21″. På bagenden er der ligeledes LED med flot velkomsthilsen, når bilen låses op.

Crystal face er standard på RS.

RS-udgaven er yderst generøs med udstyret. Den har som standard varmepumpe, 3-zone klimaanlæg, nøglefri betjening, trådløs opladning af mobil, el-bagklap med virtuel pedal, adaptiv fartpilot, opvarmet sportsmultifunktionslæderrat, Driving Mode Select og progressiv styring samt elektrisk justerbart førersæde med memory-funktion. Der er også fuld LED-matrix forlygter og 13” infotainment.

Bagsædepassagerer kan justere temperatur og tænde for sædevarme. Der er USB C stik.

Designet er vellykket uanset om det er SUV eller Coupé. Det er ikke altid, designerne slipper lige heldigt fra de høje coupéer, men her synes jeg, linjerne spiller. Faktisk er Coupé min foretrukne af de to varianter.

Prismæssigt skal du diske op med 548.995 kr. for Enyaq Coupé RS. Merprisen for Coupé er 20.000 kr. sammenlignet med SUV-udgaven. Du får rigtig meget udstyr i RS og kombineret med den kraftigste ydelse i programmet samt lækker styling, fristes jeg til at sige, at den kan bære prisen.

Specifikationer Skoda Enyaq Coupé RS iV

  • Ydelse: 299 hk med firehjulstræk
  • Moment: 460 Nm
  • Topfart: 180 km/t
  • Acceleration 0-100 km/t: 6,5 sekunder
  • Batteri: 82 kWh (netto 77 kWh)
  • Opladning: 11 kW AC og 135 kW DC
  • Rækkevidde WLTP: 521 km (358 km i testen ved blandet kørsel)
  • Dimensioner: 4.653 mm lang – 1.879 mm bred – 1.605 mm høj – akselafstanden 2.768 mm.
  • Pris: 548.995 kr. (Enyaq Coupé fås fra  389.995 kr.)

Foto: Thomas Saks

5 kommentarer

5 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet