Efter to dage bag rattet i den spritnye elektriske Mercedes-Benz CLA har jeg svært ved at få armene ned. Ja, jeg havde høje forventninger – men det her? Det er next level. CLA er ikke bare endnu en i rækken. Den er en bil med sjæl og en teknologisk skarphed, der overgår det meste i klassen.
De gode takter fortsætter ved den internationale testkørsel, som rent finder sted på dansk jorden i og uden for København.

To versioner – begge med saft og kraft
CLA fås i to elektriske udgaver: Den baghjulstrukne 250+ med 272 hk og den mere potente 350 4MATIC med firehjulstræk og hele 354 hk.
350’eren rykker fra start med et solidt skub i ryggen og et bundtræk, der får dig til at spærre øjnene op. Den er hurtig – rigtig hurtig – og har en ret så intim kontakt med vejen, der giver fuld kontrol, selv i skarpe sving. Her viser firehjulstrækket sin styrke.
CLA 350 4MATIC har en dobbeltdrevet opsætning med motorer på for- og bagaksel. Det sender bilen fra 0-100 km/t på under fem sekunder.

250+’eren er nu heller ikke ueffen. Den har stadig kræfter nok til at ville frem, og baghjulstrækket sikrer en god omsætning af de 272 heste.
250+’eren er en smule mere rolig, men bestemt ikke kedelig. Den har en fantastisk balance, og i bykørsel og på små veje omkring København føltes den både adræt og engagerende.
Personligt hælder jeg faktisk lidt mod den – den har netop den blanding af lethed og finesse, som jeg sætter pris på i dagligdagen. Balancen mellem dynamik og komfort er helt perfekt.

Begge klarer 210 km/t på toppen, hvilket især giver mening på Autobahn med fri hastighed.
For begge udgaver får jeg en klar fornemmelse af en bil, der gerne vil køre og ikke bare fungere som transportmiddel.
Lynopladning og laaaaaang rækkevidde
CLA er bygget på den helt nye MMA-platform, som Mercedes har udviklet til elbiler fra starten. Her får man både lav vægt, effektiv pladsudnyttelse – og ikke mindst: 800-volts teknologi, som giver lynhurtig opladning og høj effektivitet.
EQ betegnelsen er væk i selve modelnavnet – den hedder CLA som forgængeren – men bruges stadig på den måde, at Mercedes kalder den CLA med EQ-teknologi.
Begge versioner er udstyret med et 85 kWh batteri, og rækkevidden er op til 792 km (WLTP) i den mest effektive opsætning. Det er i den absolutte top i klassen.
På min testtur med blandet kørsel lå forbruget omkring 13 kWh/100 km i den kraftigste udgave, og det er virkelig godt for en bil med den præstation. Det officielle forbrugstal er 12,5 kWh / 100 km og 12,2 for 250+ varianten.
Det lave forbrug opnås med en effektiv drivlinje, en optimeret varmepumpe og god aerodynamik. Derudover har bilen en 2-trins gearkasse, hvilket er nyt i en elbil, så effektivitet og dynamik bedre kan tilpasses høj og lav fart.
Opladning har jeg ikke testet endnu – men tallene ser lovende ud med op til 320 kW DC-ladning via 800V-platformen.
Det betyder, at du kan lade fra 10-80 % på omkring 15-18 minutter. Det er guf for dem, som ofte kører lange stræk.
AC-ladning sker med op til 11 kW som standard. Senere på året kan 22 kW tilkøbes som ekstraudstyr.

Velindrettet kabine
CLA’s kabine giver mig præcis den Mercedes-fornemmelse, jeg gerne vil have. Her er ingen løse ender eller halvfærdige løsninger – alt er gennemtænkt og spiller på den grundige tyske måde. Materialerne er overbevisende, knapperne klikker præcist og interiøret føles tilpas premium.

Det nye MBUX Superscreen fylder fronten med flotte, højopløste skærme, og betjeningen er lynhurtig.
Stemmekommandoerne forstår dig, og ja – du kan faktisk tale med ChatGPT, hvis du har lyst. Det er måske lidt gimmick, men det virker sådan set ret OK – og det er et system der bliver bedre og klogere med tiden.
Det er i det hele taget lidt af en supercomputer, der ligger under karossen. Men det virker heldigvis til, at Mercedes har godt styr på softwaren. Her kan andre lære at bygge tingene færdigt fra starten. Mercedes har selv stået for udviklingen af systemet.
Faktisk er computeren så kraftig, at den er vandafkølet.

Støjsvag komfort i særklasse
Når vi taler komfort, spiller en støjsvag køreoplevelse ind – og her er CLA virkelig godt med. Selv ved motorvejshastigheder er der næsten helt stille i kabinen.
Kombinationen af effektiv lydisolering og en komfortabel, fast undervogn giver en fornemmelse af, at man kører i en mini-S-klasse. Bilen suger ujævnheder til sig uden at miste følingen med vejen.
Styretøjet er præcist, og bilen reagerer med det samme på input. Det gør CLA til en bil, man føler sig tryg i – men også en, der inviterer til at blive kørt aktivt. Det er præcis den køreoplevelse, jeg personligt værdsætter.
CLA har sin egen lyd, der er komponeret til at underbygge den dynamiske side. Det er de færreste jeg kender, der synes om sådan noget. Men jeg er selv fan af det, og CLA-lyden er slet ikke værst.

Mere praktisk end man umiddelbart skulle tro
CLA er en coupéinspireret sedan i den kompakte premiumklasse med lækre linjer og rammeløse døre, men den er overraskende praktisk.


Foran er der rigeligt med plads, og bagi kan to voksne sidde komfortabelt. Bagagerummet rummer 405 liter, og du får yderligere 101 liter frunk foran. Det er stort nok til en taske eller to.

Og det store glastag – det største Mercedes nogensinde har produceret – er prikken over i’et. I Shooting Brake-udgaven kan det dæmpes elektronisk, og når mørket falder på, oplyses det af små stjerner i glasset. Det er branding som man ellers mest ser i modebranchen – men jeg kan li’ det.

Går ikke på kompromis med sikkerhed og udstyr
Ved præsentationen i København viser Mercedes de mange tiltag, der er gjort, for at gøre CLA til en sikker bil. Det er alt lige fra avancerede airbags til specielle zoner hvor der er anvendt stål med ekstra styrke.

Sikkerheden er altså helt i top og Mercedes har pakket CLA med al den nyeste teknologi: Automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent, træthedsovervågning og mulighed for udvidede pakker med 360° kamera, blindvinkelalarm og avanceret kørepilot.
Kigger man på udstyrslisten er CLA allerede fra standardudgaven pænt udstyret. Her får du bl.a. det store glastag, sædevarme, varmepumpe, blind spot assist, adaptiv fartpilot og LED forlygter.

Der kan tilkøbes 3 forskellige pakker med ekstraudstyr – det skal du bl.a. gøre for at få Superscreen – og der kan tilkøbes designlinjer, hvor bl.a. AMG virker oplagt. Den koster 40.000 kr.
Derudover kan der vælges mellem forskellige indtræk – bl.a. kunstlæder, stof og ægte læder – samt 7 forskellige interiørlister og 10 forskellige letmetalfælge.

En bil med hjerte og hjerne
Mercedes har med CLA skabt en moderne elbil med sjæl. Man kan mærke, at der er gjort alt for at gøre bilen god, nutidig og “likeable”. Det er ikke bare en god elbil – det er en bil, man får lyst til at køre – altså sådan rigtig køre.
Den føles komplet. Den føles gennemtænkt. Og vigtigst af alt: Den føles som en moderne Mercedes der er skabt præcis sådan, vi godt kan lide en moderne (el)bil skal opføre sig.
Med priser fra 427.990 kr. for den baghjulstrukne variant, er der lagt op til en interessant kamp i en klasse, hvor de færreste kan diske op med 800V platform og en rækkevidde på næsten 800 km leveret i en premium pakke.
Mercedes-Benz tilbyder 5 års garanti (eller 200.000 km) hvis du køber din CLA i 2025.

Carlife365 var inviteret til testkørsel af Mercedes-Benz Danmark, som betalte for opholdet.
Tekniske specifikationer – Mercedes-Benz CLA
| Specifikation | CLA 250+ | CLA 350 4MATIC |
|---|---|---|
| Drivlinje | Baghjulstræk (1 motor) | Firehjulstræk (2 motorer) |
| Ydelse | 272 hk | 354 hk |
| Drejningsmoment | 335 Nm | 515 Nm |
| 0–100 km/t | 6,7 sek. | 4,9 sek. |
| Tophastighed | 210 km/t | 210 km/t |
| Batterikapacitet (netto) | 85 kWh | 85 kWh |
| Rækkevidde (WLTP) | Op til 792 km | Op til 771 km |
| DC-opladning (maks.) | 320 kW | 320 kW |
| AC-opladning (standard) | 11 kW (22 kW tilvalg) | 11 kW (22 kW tilvalg) |
| 10–80 % opladningstid | Ca. 15–18 min (DC) | Ca. 15–18 min (DC) |
| Bagagerum (bag) | 405 liter | 405 liter |
| Frunk (for) | 101 liter | 101 liter |
| Trækkapacitet (bremset) | 1.600 kg | 1.800 kg |
| Platform | MMA (800 V arkitektur) | MMA (800 V arkitektur) |
| Pris fra | 427.990 kr. | 481.900 kr. |
Foto: Thomas Saks

