fbpx
 
Categories Biltest

First Drive: XPENG G9 og P7 Upgrade

Posted on
First Drive: XPENG G9 og P7 Upgrade

Vi er tættere på en dansk lancering af XPENG i Danmark end nogensinde. Den store SUV G9 og den sportslige sedan P7 er næsten færdige, og det samme kan man sige om det nye hovedkontor i Hillerød, hvor malingen lige skal tørre. Jeg har kørt en tur i de nye modeller, og her er første indtryk.

Softwaren skal have de sidste opdateringer, inden pressebilerne slippes løs, så første tur i de nye XPENG-modeller sker med firmaets gode marketingmand Joachim på bagsædet. Her supplerer han med regibemærkninger i de hjørner af systemet, hvor udviklerne ikke er helt færdige.

G9 ligner et gigantisk hit

Jeg starter med at køre G9. Det er første gang, jeg ser den nye elektriske SUV, og den er større, end jeg havde forestillet mig. Bilen er 4,9 meter lang og har en akselafstand på knap 3 meter.

Designet er vellykket hele vejen rundt. Der er rolige og harmoniske linjer med en god portion elegance og et sportsligt twist. Set fra siden er der lidt Range Rover Velar vibe at spore – faktisk en hel del.

I kabinen er der god plads til fem og den oplevede kvalitet i materialer og samlinger er høj. Sæderne har varme, køl og massage, og det er muligt at indstille lårstøtte både for og bag, så alle kan sidde godt uanset højde. Bilen har panoramaglastag og softclose på dørene.

Åbnes den store bagklap får du adgang til hele 660 liter bagage, og under motorhjelmen er der en stor frunk på 71 liter. Det giver en samlet kapacitet på over 700 liter.

Skærme på hele instrumentbordet

Standardudstyret er en lang liste med stort set alt, hvad du kunne drømme om. Udover den store infotainmentskærm har forsædepassageren sin egen skærm, hvorfra alt kan betjenes. Her kan et separat trådløst headset kobles op. Den ekstra skærm er lavet således, at føreren af bilen ikke kan se skærmens indhold.

Du kan supplere standardudstyret med en pakke, hvor du får nappalædersæder i stedet for kunstlæder samt mere avancerede sædeindstillinger og premium lydanlæg. Den koster fra 29.990 kr.

Det hele virker gennemarbejdet med fine detaljer og flot design, og uden overhovedet at have kørt i den endnu tænker jeg, at du får meget bil for pengene. Rigtig meget endda.

G9 koster nemlig kun fra 479.900 kr. i en standard range variant, og det er altså pænt skarpt. Og så er jeg ikke engang kommet til det, der er det helt store glansnummer. Køreoplevelse, rækkevidde og ikke mindst ladetid.

Wow! Kan lade 200 km på 10 min.  

G9 er baseret på en moderne 800 v platform, som gør det muligt at lade op til 300 kW i en lynlader. Det er standard i long range- og performance-udgaver, som har hhv. 570 og 520 km rækkevidde med et 98 kWh batteri.

G9 standard range-version lader op til 260 kW i lynlader, og her får du en rækkevidde på 460 km med baghjulstræk. Batteriet er på 78,2 kWh.

Alle varianter lader med 11 kW AC og har varmepumpe som standard.

Lynladetiderne imponerer og er ikke set i denne bil- og prisklasse før. Det er sådan, det bør være i en stor elbil til familien, så her rammer XPENG virkelig plet. Det er lige før man siger pyt med rækkevidden, når du kan lade så hurtigt.

Når jeg får mulighed for at teste bilen med helt færdigudviklet software og over længere tid i løbet af sommeren, vil jeg gå i dybden med rækkevidde og ladetid. På det tidspunkt er der også et par andre detaljer i G9, som du godt kan glæde dig til at se.

Hurtig og komfortabel

Det første køreindtryk i G9 er positivt. I testbilen, som er en performance til 599.900 kr., er der luftundervogn, firehjulstræk og 551 hk. Bilen kan accelerere fra 0-100 km/t på under 4 sekunder.

Tallene er vilde, og det er i sandhed en underholdende oplevelse at køre G9 i den sportslige køreindstilling. Den store SUV byder på køredynamik på højt niveau.

I den mere rolige del af skalaen klarer den sig også fint og byder på god komfort med et lavt støjniveau. Den har dog ikke helt samme smoothness som i en Audi Q8 e-tron, som har en mere fuldfed komfort. Måske skulle XPENG overveje at lave et decideret komfort-køreprogram.

G9 long range koster 549.900 kr. men da performance-varianten byder på flere kræfter, firehjulstræk og luftundervogn for ”kun” 50.000 kr. mere, er den umiddelbart mest interessant.

Alle varianter har en garanti på 7 år/160.000 km. Det er en speciel kampagne, som indtil videre gælder for biler købt i 2023. I skrivende stund er det den bedste garanti på markedet.

I forhold til service har XPENG valgt en servicepartner, som kommer til dig, når bilen skal have service.

Sammen med attraktive priser og et leasingprogram på alle varianter med lav startydelse, er det svært at forestille sig, at XPENG ikke får succes med G9.  

Det er for tidligt at dømme den bedste bilkøb i klassen, for jeg mangler at teste bilen i dybden og se den færdige software. Men jeg må sige, at det ser lovende ud for XPENG G9. Rigtig lovende!

Opgradering gør P7 komplet

Jeg har tidligere kørt P7 i en version uden opgradering. Den vil dog ikke blive solgt til danske kunder, da XPENG besluttede, at bilen skulle have en “europa” opgradering for at lande rigtigt i markedet. Bl.a. skulle lynladetiden op. Nu har den fået opgraderingen, og den gør virkelig gode ting ved bilen.

P7 er en mellemklassesedan med et strømlinet og sportsligt design. Som en slags gimmick fås den i en speciel wing version, hvor fordørene åbner skråt opad. Den koster 599.900 kr.

De to mest interessante versioner er long range og performance. Long range har op til 576 km rækkevidde, baghjulstræk og 276 hk. Den koster fra 399.900 kr. Performance har op til 505 km rækkevidde, firehjulstræk og 473 hk. Den koster 479.900 kr.

Alle varianter har et batteri på 86,2 kWh og kan lynladet med 175 kW. AC opladning er ligesom G9 på 11 kW. Varmepumpe er standard.

En driver’s car

P7 har et sportschassis og i performanceudgaven med firehjulstræk får du en køredynamik, som ånder BMW i4 kraftigt i nakken. XPENG har fat i noget ”driver’s car” her, som spiller.

Jeg bliver en glad dreng, når jeg kører P7. Især når det går lidt friskt i svingene. Det er en fornøjelse at køre en bil, hvor man kan mærke, at den har fået lidt ekstra kærlighed af nogen, der ved, hvad de laver.

Oveni byder P7 på god komfort og er imponerende godt støjdæmpet.  

Kabinen har fin plads og med opgraderingen er finish og materialevalg forbedret, så det reelt kan måle sig med duksene i klassen.

Masser af standardudstyr

Udstyrsmæssigt er P7 komplet med komfortudstyr samt alle tænkelige assistent- og sikkerhedssystemer. Jeg har fået samtlige specifikationer fra XPENG, og der skal scrolles en del i dokumentet med standardudstyr, hvor der bl.a. er sportssæder og panoramatag. Du får stort set alt, hvad du kunne forestille dig.

Ligesom med G9 kan der tilkøbes en pakke, hvor du får nappalæder i kabinen og premium lyd. I P7 indeholder pakken også soft close på dørene og ventilation i forsæderne. Pris fra 29.990 kr.

Software og infotainmentskærm går jeg i dybden med, når XPENG melder det helt klart. Det sker inden for en måneds tid, og jeg vender tilbage med en grundig test af det samt hele bilen som helhed.

Skal jeg komme med en foreløbig dom, har P7 med opgraderingen fået alt det, den skulle have haft fra starten. Den står nu yderst skarpt og konkurrencedygtigt i markedet med attraktive priser, som også omfatter et komplet leasingprogram med lav startydelse.

Ligesom med G9 får du 7 års/160.000 km garanti på alle de biler, der købes i 2023. Det er ledende i klassen.

Foto: XPENG

4 kommentarer

4 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet