fbpx
 
Categories Biltest

First Drive & Test Renault Scenic Electric

Posted on
First Drive & Test Renault Scenic Electric

Da jeg kørte den nye elektriske Megane for to år siden, var jeg ikke bleg for at sige, at det var den bedste Megane nogensinde. Nu er storebror Scenic klar i en elektrisk version, og Renault har altså gjort det igen: Det er den bedste Scenic til dato. Her er mine indtryk fra første test i Malaga.

Kåret til Årets Bil i Europa 2024

Hvis man er typen, der nogle gange bekymrer sig for europæisk bilproduktion og tænker, at vi er bagud  på ambitioner og teknologi, er Renault et godt eksempel på, hvad der skal til, for at berolige nervesystemet.

Med den nye elektriske Scenic, der netop er kåret til Årets Bil i Europa 2024, er der ingen tvivl om, at Renault er ”in it to win it”. Den gør så mange ting rigtigt og så lidt forkert, at det meget vel kan være bilen, der får flere danskerne til at køre – ikke bare elbil – men også fransk.

Scenic er baseret på samme platform som Renault Megane og Nissan Ariya, så det er færdigudviklet og gennemprøvet teknologi, der danner fundamentet. Det er et godt udgangspunkt.

På toppen af det har Renault videreudviklet, forfinet og fortolket, så bilen føles endnu mere tidssvarende  og komplet – og endda førende på en afgørende parameter som rækkevidde.

Test af Renault Scenic Electric i Malaga.

Lav vægt bidrager til imponerende rækkevidde

På et fuldt opladt batteri i den version, som Renault forventer flest danskere vil vælge, giver det 87 kWh store batteri en rækkevidde på hele 625 km. I en relativ høj bil som Scenic, er det bemærkelsesværdigt.

Jeg kører bilen på en 110 km lang og kuperet rute i Malaga med blandet kørsel i by, på lande- og motorvej, og efter turen er forbruget 14,6 kWh per 100 km. Det er ganske enkelt imponerende.

Tricket hos Renault har været at reducere vægten så meget som muligt i alt lige fra motor og materialer ned til måden fælgene er lavet på. Med det store batteri er vægten nede på 1.842 kg.

Dertil skaber et aerodynamisk design, som er vellykket med harmoniske linjer hele vejen rundt, en lav luftmodstand.

LED lys er standard for- og bag på bilen.

Gennemført kabine med gennemtænkte detaljer

Der er ikke gået på kompromis med pladsforholdene i kabinen, som leverer varen for en pladskrævende familie.

Gulvet ved bagsædet er helt plant og bilens form giver fin loftshøjde – også ved bagsædet. Dertil er et bagagerum på 545 liter med plads under gulvet til ladekabel stort nok til de flestes behov.

Med mine 187 cm sidder jeg godt på bagsædet med fin benplads og loftshøjde.
Der er fin plads i bagagerummet og et rum under gulvet til ladekabel. Der er ikke frunk.

Indretningen i kabinen minder på mange måder om Megane – bare i større format. Digitalt cockpit og touchskærm på hver 12” er baseret på Google Automotive og leverer en gennemført brugerflade og betjening.

Renault Scenic Electric
Google Automotive spiller enormt godt i Scenic. Trådløs opladning af mobil sker på hylden under skærmen.

Dertil er der almindelige knapper – og tak for det – til at betjene klimaanlæg, køreprogram m.m.

Renault har endda lavet en fysisk knap til højre for rattet til at slukke for det alarmhelvede, som takket være EU regler, gør livet surt i alle nye biler. Det er helt rigtigt tænkt.

Stemmestyring og multifunktionsknapper på rattet bidrager til en fin betjening af bilen, og det er svært at pege på andre mærker, som løser opgaven ligeså godt.

Man sidder godt i sæderne med fine indstillingsmuligheder og generel fin komfort.

Som ekstraudstyr kan man få glastag, som med en særlig funktion med flydende krystaller kan dæmpes enten på en knap eller stemmestyret. Til 11.000 kr. er dette værd at tage med – det løfter kabineoplevelsen markant, og det ser cool ud, når ruden bliver dæmpes.

Her ses effekten af det dæmpede glastag ved bagsædet.

Nem overgang til elbil

Helt almindelige knapper til el-betjening af ruder, sidespejle og sæder sidder, hvor de skal. Det er i min optik den helt rigtige måde at løse det på. Her synes trenden blandt andre at være, at dette skal findes via menuer på touchskærmen.

Er du til “rigtige” knapper bliver du ikke skuffet i Scenic.

Jeg er med på, at man kan vænne sig til at betjene meget på skærmen – og med en effektiv stemmestyring går det såmænd også nok. Men er man førstegangskøber af en elbil, er det kun et plus, at den minder mere om det, man kommer fra.

Køreoplevelsen i Renault Scenic Electric viser en elbil i god form. Undervognen er velafbalanceret og styretøjet er optimeret, så der skal mindre bevægelse til for at dreje.

Vind- og dækstøj er fint tæmmet og bidrager til en bil, hvor komforten føles prioriteret.

Scenic er ikke som sådan skabt til vild dynamik og høj fart i sving. Den har forhjulstræk og med det store batteri får du 220 hk (300 Nm) og en acceleration fra 0-100 km/t på lige under 8 sekunder. Tophastigheden er 170 km/t.

Det er værd at nævne, at assistent- og sikkerhedssystemerne i Scenic opfører sig, som de skal. Den adaptive fartpilot er intelligent og virker færdigudviklet i softwaren. Adaptiv fartpilot er standard fra billigste model.

Det kan virke underligt, at det kræver spalteplads at fremhæve en velfungerende adaptiv fartpilot i 2024, men fact er, at det ikke er alle, der er lykkes med at få det helt så raffineret.

Endelig en bil med færdig software! Renault Scenic Electric virker solid på det punkt.

Ladetider i Scenic

Platformen har som standard 22 kW AC opladning i Danmark, og det er bedre end hvad flere konkurrenter disker op med i standardkonfigureringen.

Hurtigladning på det store batteri er 150 kW, og her er Scenic ikke førende. Det er det eneste reelle punkt, hvor man kan sige, at det kunne være bedre.

Når det er sagt, er der ikke tale om et stort problem. Med preconditionering af batteriet lover Renault en god ladekurve, og det må komme an på en prøve, når jeg får bilen til test over en længere periode i Danmark.

Varmepumpe er standard på alle modeller.

Bilen jeg tester med 87 kWh batteri er som nævnt den variant, Renault forventer at langt de fleste vil vælge. Den koster fra 364.990 kr. med udstyrsniveauet Techno, og det er konkurrencedygtigt i det nuværende marked.

En variant med et batteri på 60 kWh i et lavere udstyrsniveau Evolution koster fra 309.990 kr. Her er rækkevidden 420 km og bilen har 170 hk.

Privatleasingpriserne er endnu ikke på plads, men Renault fortæller, at de kommer til at tilbyde et program. Ser man hvor attraktivt Megane ligger på privatleasing, er forventningerne til priserne på Scenic privatleasing at de ligeledes bliver attraktive.

I Danmark lanceres Renault Scenic Electric i slutningen af maj 2024.

Du kan vælge mellem 5 farver: Rød, sort, grå, blå og hvid. Det særlige design på fronten er mest tydelig på varianter med lys lak.

Fun facts

  • I kabinen er 80 % af materialerne på instrumentbordet genanvendte materialer fra industriaffald og sædebetrækket er lavet af over 90 % genanvendelige tekstiler
  • Scenic er 27 cm længere end Megane, og de ekstra cm kommer bagsædepassagererne til gode
  • Lyduniverset i Scenic er designet af det franske lydikon Jean Michel Jarre – det er lydene i kabinen, velkomsthilsen og den lyd, som bilen udsender, når den kører langsomt
  • Made in France: Scenic er designet, udviklet og produceret i Frankrig og batterierne kommer fra Polen
  • Renault introducerer to topmodeller i programmet. Det er Esprit Alpine til 374.990 kr. med bl.a. sportssæder, 20” alufælge (19” er standard), kunstlæderdetaljer og blå syninger på sæder og instrumentbord og Iconic til 384.990 kr. med en mere avanceret fartpilot, ej-justerbare forsæder, massage i forsæderne og premiumlydfra Harman Kardon.
  • Renault Scenic Electric må trække 1.100 kg

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet