fbpx
 
Categories Biltest

Fransk charmeoffensiv gør dig glad i låget

Posted on
Fransk charmeoffensiv gør dig glad i låget

Renault har kastet sig ud i en retrobølge, hvor gamle kendinge som Renault 5, Renault 4 og Twingo genopstår som nye elektriske minibiler. Jeg har været en tur i Portugal for at køre den nye Renault 4.

Efter en succesfuld lancering af den elektriske Renault 5, der landede så godt, at bilen er kåret til Årets Bil i Europa 2025, er forventningerne til næste bil i rækken, Renault 4, enorme.

Renault 4 deler platform næsten en-til-en med lillebror. Det vil sige samme batteripakker, motorer og interiør. Og så får du infotainment baseret på Google Automotive.

Undervognen er ændret for at betone komfort over køredynamik – og så giver en større akselafstand, længde, højde og bredde en mere rummelig kabine. Renault 4 skal dog stadig ses som en bil i den lille klasse. Kompakt og praktisk – præcis som forgængeren.

Den originale Renault 4 er fra 1961. Her ses et eksemplar fra Renaults egen klassikersamling.

Mere praktisk end Renault 5

Bagagerummet er med 420 liter pænt stort for klassen. Der er ingen frunk under fronthjelmen, men der er opbevaringsrum i bagagerummet under gulvet til ladekabel samt praktiske kroge og elastikker til fastsurring af baguette og rødvin.

Bagklappen kan betjenes elektrisk.

Læssehøjden er med 607 mm dejlig lav, og det er super nemt at stuve ting ind og ud. Passagersædet foran kan lægges plant ned, så man kan fragte lange genstande.

Jeg kan med mine 187 cm finde en okay siddeposition på bagsædet. Jeg ville dog være ked af at skulle sidde der alt for længe. Foran går det fint.

Renault 4 er 4,14 meter lang – det er 22 centimeter længere end Renault 5 – og akselafstanden er øget med 8 centimeter. Det kommer særligt bagsædepassagerne til gode med hæderlige pladsforhold klassen taget i betragtning.

Kærlighed ved første blik?

Designmæssigt er Renault 4 et friskt pust. Men man skal søge mere efter referencerne til den oprindelige Renault 4 fra 1961 end tilfældet er med den retrofiserede Renault 5.

Renault 5 har den der ”instant love” ting over sig. Du ser den – mærker varmen i kroppen – smiler – forelsker dig – og tænker: I want one!

Renault 4 kræver i min optik mere opvarmning. Man skal med andre ord investere lidt mere tid og samvær, før kærligheden blomstrer.

LED-lygter er standard på Renault 4.

Designelementerne fra fortiden toner frem i snuden med nyfortolket grill og runde forlygter, de vertikale baglygter, rillerne på siden af karosseriet og de kantede hjulkasser bagpå. Og så naturligvis hele bilens form, hvor særligt hældningen på bagenden vækker minder og følelser.

Og Renault 4 skal vække følelser for at blive en succes. Man skal falde for den for at værdsætte dens væsen.

Er man gammel nok – som mig for eksempel – kan man huske Renault 4 i Danmark som postens transportmiddel. Det var i en van-udgave i karakteristisk gul farve og lyden fra den fossile motor. At Renault 4 genopstår har en nostalgi-vibe, som nok skal gå rent ind flere steder.

Fin kvalitet og god komfort

Har du først fundet forbindelsen til Renault 4, vil du opdage, at den har indre kvaliteter, som er rigtig gode.

Kabinen er velindrettet med god aflæggeplads og flotte designelementer. Kvaliteten opleves helt i orden, og man bliver i det hele taget hurtigt dus med bilen.

Kabinens indtræk følger udstyrsversionerne Evolution, Techno og Iconic. Senere følger mulighed for et kanvastag, hvilket originalen også kunne fås med. I 2025 vil det dog være elektrisk betjent.

Digitale skærme med Google indbygget behøver ikke mange ord. Systemet er testet utallige gange i andre elektriske Renault’er som Megane, Scenic og Renault 5, og det fungerer upåklageligt.

Køreegenskaberne har Renault bevidst differentieret fra Renault 5. Renault 4 skal være en tand mere komfortabel – også selvom det tager toppen af dynamikken og den køreglæde, som Renault 5 har.

Missionen er lykkes. Renault 4 opfører sig præcis, som sådan en bil nu skal – både på snørklede veje, på motorvej og i byen.

Den er letkørt med et styretøj, der ikke kræver store armkræfter at tøjle, og du har generelt en god kontrol over måden, bilen kører på.

Renault har en speciel konstruktion i bunden for at reducere støj. Det hedder cocoon. Bilen virker da også overraskende støjsvag. Der er en smule vindstøj fra sidespejlene, men ellers er der godt styr på støjreduceringen.

Renault 4 må trække op til 750 kg.

Teknik der fungerer

Bruger du bilens adaptive fartpilot, vil du ikke blive skuffet. Den gør præcis det, som den skal, og tilpasser sig hastighedstavlerne på din vej. På en knap til venstre på instrumentbordet kan du slukke for bimleriet af alarmer.

One-pedal (fra mellemste udstyrsversion) kan vælges til og fra ved tryk på de ”paddles”, der er bag rattet, og du har mulighed for at vælge mellem forskellige drive modes afhængig af smag og behag. I sport-indstillingen bliver rattet for eksempel en smule strammere, hvilket jeg personligt er mere til.

I de forskellige drive modes justeres også motorens output, og for at optimere rækkevidden i Eco-mode, ændres klimareguleringen, så det bruger mindre energi.

Farver i det digitale cockpit samt Renault 4 logoet på instrumentbordet ændrer sig afhængig af valgt køreindstilling.

Renault vil senere tilføje flere drive modes med en grip-funktion til kørsel i sne og terræn. Ikke at bilen er en offroader, men med en hæderlig frihøjde på 181 mm kan en bumlet markvej fint passeres.

To batteristørrelser

Renault 4 fås med to batteriversioner – 40 kWh og 52 kWh – der giver en rækkevidde på 308 km for det lille- og 409 km for det store batteri.

Opladningen i en almindelig boks – for eksempel derhjemme – sker med op til 11 kW AC. Er du på farten er det muligt at suge 80 kW i DC-lader med det lille batteri og 100 kW med det store.

Det kan lyde af lidt, men det er mere eller mindre standard i den klasse, vi har med at gøre.

Der er mulighed for V2L, hvilket betyder, at du med en adaptor kan trække strøm fra bilen. I Frankrig er V2G muligt – altså hvor du trækker strøm fra bilen ud i forsyningsnettet.

Motoren yder i versionen med 40 kWh batteri 120 hk, mens det i versionen med 52 kWh yder 150 hk.

Alle Renault 4 har varmepumpe, hvilket i princippet burde være godt for rækkevidden samt komfort med klimaregulering før afgang. Fra Renault app er en digital nøgle i øvrigt muligt.

På min første tur i Renault 4 i Portugal kører jeg med et forbrug på 14,5 kWh ved blandet kørsel. Det er stort set det samme som det officielle tal.

Kører du meget bykørsel, vil du komme ned omkring 12-13 kWh. Det er slet ikke tosset.

Afhængig af version får du 18″ stål- eller letmetalfælge.

Basismodellen står på stålfælge med kapsler, og det passer på en måde ekstremt godt til hele bilens væsen – i hvert fald hvis vi tænker på den oprindelige lidt simple Renault 4. Det er lige før de flotte letmetalfælge på topmodellerne bliver for flashy til Renault 4.

Tre udstyrsversioner

Renault Danmark har ikke priserne på Renault 4 klar endnu. Det inviterer til en gættekonkurrence, og her er jeg ikke bleg for at komme med et bud. Jeg vil tro, at en forventet frapris på omkring 200.000 kr. for basismodellen Evolution med det lille batteri ikke er helt skævt.

I Techno og Iconic får den yderligere gas med styling og udstyr – samt et større batteri – så de skal selvfølgelig koste mere. Men der er et loft, for den ikke skal for tæt på Megane og konkurrenter som Elroq og EV3, der koster omkring 250.000-260.000 kr.

I nogenlunde samme klasse ligger også den nye Toyota Urban Cruiser, Suzuki eVitara, Opel Frontera og Citroen e-C3 Aircross i prisklasser fra 200.000-235.000 kr.

Renault 4 produceres i Frankrig og lanceres i Danmark efter sommerferien i alle varianter.

Carlife365 var inviteret til Portugal af Renault Danmark, som betalte for ophold og transport.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet