fbpx
 
Categories Biltest

Test: Audi A6 allroad quattro 50 TDI

Posted on
Test: Audi A6 allroad quattro 50 TDI

Når en Audi A6 Avant får tilført allroad elementer som 45 mm øget frihøjde, luftaffjedring, quattro og kraftige skærmkanter går den fra at være fantastisk til at være magisk. Læg dertil en V6 dieselmotor med 286 hk og en luksuriøs kabine med lyse lædersæder og mørkebrune træpaneler, så har du ugens testbil på Carlife365, som er den bedste Audi, vi har testet til dato.

Bedre end en SUV

En Audi A6 allroad quattro er i min optik en rigtig ”work hard – play hard” bil. Den funkler på den fede premium måde i parkeringskælderen under det store glaskontor, hvor resultater og performance er i højsædet på chefgangen. Og når den ambitiøse leder har fri, kan den potente ”slæde” uden problemer trækkes gennem udfordrende terræn som mudder eller sne, når der skal leges i skoven eller på skiferien.

På mange måder er Audi A6 allroad quattro federe end en SUV. Du får alle offroad-elementerne pakket ind i en bil, som har den helt rigtige størrelse til familien og samtidig er superdynamisk at køre i qua doner bilen Audi A6 Avant.

Mudder eller sne – Audi A6 allroad quattro tager udfordringen op med overlegen styrke.

Det er 20 år siden, at Audi lancerede den første allroad, og tak spids hvor de har øvet sig. Så blæret og overlegent et køretøj skal man lede længe efter. Audi A6 allroad quattro anno 2019 er den bedste Audi, jeg nogensinde har kørt.

Sød musik fra V6 TDI-motoren

En stor del af køreoplevelsen i Audi A6 allroad quattro er den bomstærke 50 TDI V6 dieselmotor med 286 hk og massive 620 Nm. V6-lydbilledet passer helt perfekt til bilen, som også fås med en mindre motor på 231 hk (500 Nm).

286 dieselheste driver Audi A6 allroad quattro frem med den lækreste V6-lyd.

Begge motorer er baseret på samme 3.0 liters V6 TDI med 8 trins triptronic automatgear. De er af mildhybrid typen, som med et 48 volt system booster performance og sparer brændstof. Det betyder bl.a. at motoren slukker ved hastigheder under 22 km/t. Dette kræver lidt tilvænning og jeg tager mig selv i at bruge start/stop-deaktiveringsknappen flittigt i løbet af testugen.

Forbruget ligger på 13,5 km/l (WLTP) og 0-100 km/t klares på 5,9 sekunder.

Luftaffjedring som i himmerige

Luftaffjedring med adaptive støddæmpere er standard på Audi A6 allroad quattro, og det er med til at gøre køreoplevelsen helt sublim.

Systemet er indrettet således at højden på bilen tilpasses køreindstillingen. Ved lav fart og offroad indstilling er bilen høj og ved motorvejskørsel sænkes den automatisk. Styretøjet arbejder ligeledes progressivt så du opnår fuld kontrol og et sportsligt snit, når du har brug for det. Det er teknik på højt niveau og du mærker det på den måde, at køreoplevelsen er second to none.

Du kan tilkøbe dynamisk firehjulsstyring, som bl.a. kan gøre vendediameteren mindre qua de bagerste hjul drejer op til 5 grader.

Kører du Audi A6 allroad quattro i et udfordrende terræn, får du hjælp af den standardmonterede nedkørsels- og hældningsvinkelassistent. Nedkørselsassistenten hjælper dig med at komme sikkert ned ad stejle strækninger ved at bremse de fire hjul individuelt.

Audi kabine på den fede tyske måde

I testbilen er der skruet gevaldigt op for styling og ekstraudstyr i kabinen, og det giver i min optik den helt rette Audi-feeling. Du får lov til at betale for det, men det giver dig en kvalitet og en oplevelse, som er alle pengene værd.

Lækre lyse lædersæder med varme- og kølefunktion giver dig den perfekte siddekomfort.
Øjet forkæles med aludetaljer og flotte mørkebrune træpaneler på den tunge, tyske luksusagtige måde. Mums!

Lysdetaljer langs dørpanelerne trækker også op og digitalt cockpit og digitale skærme, som vi kender fra så mange andre Audier, er velfungerende og lette at aflæse. Jeg takker endnu engang for den gode, gamle analoge volumen-knap til lydanlægget. Knapperne til den adaptive fartpilot er monteret på en pind bag rattet. Personligt er jeg mere til rat-betjent adaptiv fartpilot.

Sådan skal en Audi kabine se ud – masser af premium fornemmelse.

Prisen er høj – leasing er en mulighed

Den testede Audi A6 allroad quattro koster fra 801.747 kr. og den mindre motor fra 781.407 kr. Kigger du i prislisten finder du to sider med standardudstyr og fem sider med ekstraudstyr. Vælger du at konfigurere din A6 allroad quattro som testbilen, vi er ude i, lander du på over 1.000.000 kr., hvilket er ustyrligt mange penge. Og du kan forsætte med at fylde udstyr på og dermed hurtigt komme i nærheden af 1.5 mio. kr.

Audi A6 allroad quattro virker derfor ekstrem dyr og alene af den grund tror jeg, at vi kommer til at se få af den på danske plader. Desværre. Når modellen får nogle år på bagen, vil flexleasing nok ændre lidt på det billede.

Privatleasingpriserne starter fra 8.095 kr./md. og du skal kontakte din lokale Audi-forhandler for at få mere information omkring udstyr og leveringsbetingelser.

Audi A6 allroad er den bedste Audi jeg har kørt i til dato. Overvej den som alternativ til en SUV og gå efter motoren med 286 hk. Ekstraudstyr skal der også i. Flexleasing vil om nogle år øge muligheden for at komme i nærheden af bilen rent prismæssigt. Indtil da overvejer jeg at samle alle spareskillinger sammen og rykke til Østrig som skibums. Her koster Audi A6 allroad quattro 50 TDI omkring 500 tkr. ”nagelneu” hos forhandleren.

Konkurrenter

  • Volvo V90 Cross Country
  • Mercedes E-Class Allterrain

Audi A6 allroad quattro specifikationer

565 liter er der plads til i bagagerummet.

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: