fbpx
 
Categories Biltest

Test: Volvo XC90 B5 Inscription

Posted on
Test: Volvo XC90 B5 Inscription

Den største Volvo i programmet hedder XC90. Den er så stor, at den har en fly-agtig midtergang, som giver adgang til 3. sæderække i den rummelige SUV. Sammenholdt med lækker styling og udstyr i Inscription-pakken, er Volvo XC90 en sand VIP-vogn. Carlife 365 har prøvekørt B5 Mildhybrid versionen, som er en dieselversion med hjælpe-elmotor.

Giganten

Volvo XC90 er næsten 5 meter lang, over to meter bred og har en højde på 1,77 meter. Med disse mål skal du holde tungen lige i munden, når du triller ind i snævre parkeringskældre. Særligt i parkeringsanlæg af lidt ældre dato, hvor en frihøjde på 1,8 meter ikke er ualmindeligt. I løbet af testugen var jeg af vane tæt på at køre i parkeringskælderen i Lyngby Storcenter. Men jeg turde ikke. Kald mig bare chicken – men i en relativ stor ”show off” bil er det ikke mig, som skal holde på rampen med sved på overlæben og modtage hånende blikke. Så hellere parkere ude i det fri og gå lidt længere.

Den høje førerposition giver dig ikke bare et godt overblik – den giver dig også en følelse af at være ovenpå og sidde godt og sikkert bag rattet.

Men størrelsen kan nu også noget. Jeg lover dig, at du føler dig hævet over alt og alle, når du cruiser rundt i en Volvo XC90. Der er altså noget VIP-agtigt over den vogn.

Volvo XC90 er en bil, hvor 6 personer alle kan sidde komfortabelt. Og selv med 3. sæderække i brug, har du OK med plads i bagagerummet. Det er den første bil med 3 sæderækker, jeg har testet, hvor mine børn har kæmpet om at få de bagerste pladser. Børn elsker Volvo XC90.
Volvo XC90 fås også med 7 sæder.

2. og 3. sæderække – alle sidder godt og komfortabelt.

En direktørslæde

Volvo XC90 er en populær vogn på direktionsgangene. Beskatningsgrundlaget fra 823.003 kr. er da også noget mere spiseligt end udsalgsprisen, hvor du ikke kommer i nærheden af en XC90 medmindre du har over en million danske kroner med dig.

Men jeg forstår godt begejstringen blandt topcheferne. Designet ser på en gang både elegant og sporty ud. Afhængig af den valgte styling, kan XC90 endda se virkelig “badass” ud. Men den kan også styles til en langt mere elegant fremtoning, så den får et nærmest royalt look. Store biler kan være svære at få til at se veldrejede ud. Men Volvo har igen ført en super skarp pen og designet en bil, som ser godt ud fra alle vinkler.

Bling gearvælger

I kabinen er du ikke i tvivl om, at du sidder i en Volvo. Designet er helt i tråd med de øvrige Volvo-modeller. Og det er en god ting, for det spiller altså. Sæderne er så komfortable, at du slet ikke vil ud af dem igen. Jeg har svært ved at pege på andre bilproducenter, som kan lave så fantastisk stole.

Volvo XC90 er dog den første Volvo, jeg ser, som har en decideret ”bling” gearvælger. Den ligner en krystal og om den er lavet for at lefle for rige russere vides ikke. Men den virker lidt uskandinavisk i mine øjne.

Så er der bling-bling for alle penge. Sikke en gear-vælger.

Det digitale cockpit ser cool ud og er meget let at aflæse. Og den store skærm i midten er så nem og intuitiv at betjene, at den ikke stjæler meget af din opmærksomhed underkørsel.

Slægtskabet med de øvrige Volvo-modeller er meget tydeligt. Instrumentbræt og betjening er som vi kender det fra så mange andre Volvoer. Det er kun godt!

En mild Volvo?

Volvo XC90 har været på markedet nogle år men nu hedder dieselversionerne ”mildhybrid”. I den testede version med B5 motor får du 235 oplagte dieselhypper og hele 480 Nm. Bilen har firehjulstræk og trækker den 2.7 tons tunge SUV op til 220 km/t på toppen. Den kører en smule længere på literen end den gamle D5 grundet en lille elhjælpemotor.

Rent brændstoføkonomisk vinder du ikke meget med elektrificeringen i denne Volvo, da vægten af motor og batteri nærmest går lige op med den brændstofbesparelse, som måtte findes.

I min test tilbagelagde XC90 ca. 12 km på en liter diesel mod opgivet 13,9-14,9 km/l WLTP.

Motoren er 4-cylindret – godt for brændstoføkonomien men skidt for lydoplevelsen. En bil af denne kaliber måtte gerne akkompagneres af musik fra flere cylindre. Og ja, jeg ved godt at vi snart skal stoppe med at tale motorlyd i takt med elbilernes udbredelse. Men altså…. det betyder bare noget for en biltosse som mig.

Automatgearkassen med 8 trin fungerer upåklageligt. En Polestar opgradering vil dog med stor sandsynlighed gøre gearingen endnu mere lækker og smooth.

Pebret pris

Den testede Volvo XC90 B5 Inscription står til svimlende 1.399.589 kr. inkl. ekstraudstyr. Den testede version er bl.a. udstyret med luftundervogn til godt 47.000 kr. Er det pegene værd? Well – det er altså en virkelig lækker køreoplevelse du får med den undervogn. Så ja!

Med luftundervogn får du en sublim kørekomfort. Bilen sænker sig når du parkerer den.

Testbilen har et Harman/Kardon lydanlæg til 20 K og et flot panorama glastag til 28 K udover en række pakker – herunder en teknikpakke til 52.000 kr. Det løber hurtigt op – men det gør også, at du står med en nærmest majestætlig vogn, hvor design, plads, køreoplevelse, sikkerhed og stil alt sammen giver en glæde, som bare koster. Det er premium, når det er bedst. Og hold nu op hvor Volvo har fået styr på den premium oplevelse. I XC90 er det hele så bare lidt mere ekstravagant, end i de øvrige modeller.

Trods den høje pris, får Volvo XC90 B5 Inscription en “thumbs up” fra Carlife365.

Tjek evt. leasing eller et brugt eksemplar, hvis du gerne vil ud og trille XC90.

Volvo XC90 fås til specialpris fra 1.076.428 kr.

Se mere om Volvo XC90 her.

Foto: Thomas Saks

1 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: