fbpx
 
Categories Biltest

Test: Audi Q7 S line 55 TFSI e quattro tiptronic

Posted on
Test: Audi Q7 S line 55 TFSI e quattro tiptronic

Der er fart på elektrificeringen hos Audi, og udover de dedikerede elbiler i e-tron-serien fås flere af A- og Q-modellerne nu med plug-in hybrid-teknologi. Flagskibet Q7 er ingen undtagelse. Jeg har testet den store SUV med 3.0 liters V6-benzinmotor og batteri – Q7 55 TFSI e quattro – i S line versionen med 8-trins tiptronic automatgearkasse.

5.063 mm længde x 1.970 mm bredde x 1.741 mm højde

45 km på ren el

Med omlægningen af bilafgifterne ved årsskiftet havde Audi travlt med lommeregneren, for mens en Audi A6 plug-in hybrid fra den ene dag til den anden blev markant billigere i anskaffelse, så det anderledes ud for Q7. Den steg næsten 100.000 kr. fordi den udleder mere end 50 gram CO2 og derfor ikke kategoriseres som en ”lavemissionsbil” i Danmark. Prisen starter nu fra 1.074.990 kroner.

Den samlede systemydelse er på 381 hk og 0-100 km/t klares på under 6 sekunder.

Plug-in hybrid teknologien klæder den store Audi. Den i forvejen tunge bil absorberer snildt de ekstra kilo fra batteriet, og et sandt kraftværk af benzin og el battler konstant om, hvem der er bedst til at drive den monstrøse slæde frem. Efter en uge i selskab med bilen har jeg svært ved at beslutte mig for, i hvilket ”mode” den er fedest at køre i.

Pressebilen med en hulens masse ekstraudstyr står til svimlende 1.6 mio. kr.

Når den glider lydløst gennem landskabet på el – hvor rækkevidden er opgivet til 45 km (WLTP) – slår det mig, hvor speciel en oplevelse det er at køre i så stor en bil på ren el. Den er bare helt komfortabel, stille og smooth.

Men i hybrid-mode, hvor bilen også kører med benzinmotoren tændt, kan den søde musik fra V6-orkesteret høres sagte i baggrunden, og det kan altså også noget. Den samlede systemydelse er på 381 hk og 0-100 km/t klares på under 6 sekunder.

Et moment på 600 Nm siger lidt om, hvilke kræfter der er på spil.

Når strømmen er ædt har du udelukkende fornøjelsen af benzinmotoren. Her har jeg testet bilen i sit rette element på langtur langs motorvejen, hvor forbruget ligger omkring 10-12 km/l. Rækkevidden på el ved blandet kørsel kan jeg i testen få til omkring 35 km.

Jeg kunne under testen konstatere, at en times opladning i en Clever type 2 med 22 kW gav 18 km rækkevidde.

Komfortens mester

Det er klart på langturen, at Q7 viser en af sine styrker. Den er et motorvejslokomotiv med komfort i lange baner, masser af kræfter og et fantastisk udsyn. Her er der ingen generende vindstøj og selv efter mange timers kørsel er der ingen øm ryg eller begyndende træthed. Q7 er i sandhed komfortens mester, hvilket bl.a. den avancerende luftundervogn (del af S line) bidrager til.

En velsmurt tiptronic automatgearkasse med 8 trin bidrager også til komforten. Den klarer også sportslig kørsel fantastisk godt, og i de sportslige “drive modes” er den store bil overraskende agil og kvik. Det skarpte quattro firehjulstræk sikrer et rigtigt godt vejgreb, og du føler god kontrol over bilen.

I dagligdagen med kørsel i by og på trange parkeringspladser bliver den store Audi næsten for stor. Skønt der er godt med assistentsystemer, er Q7 bare en gigantisk bil at manøvrere rundt i. En C1 eller Up! ligner legetøjsbiler ved siden af den tyske kæmpe.  

Q7 er i sandhed komfortens mester, hvilket bl.a. den avancerende luftundervogn (del af S line) bidrager til.

Pladsen er klart et plus til den pladskrævende familie, hvor det fleksible bagsæde er med til at øge bilens anvendelighed. Sædet kan skubbes frem og tilbage og det justerbare bagsæderyglæn gør det muligt for bagsædepassagerer at sidde lidt mere tilbagelænet. Her kan alle finde sig godt tilrette, og der er rigeligt plads til tre personer.

Bagsædepassagerer har det godt i Audi Q7. Masser af plads og høj komfort.

Den store bagklap åbner for hele bagpartiet og baglygterne ryger med op, når ladeporten åbnes. Selvom batteriet tager plads, er der fortsat 650 liter at gøre godt med. Og lægger du bagsædet ned, bliver det endnu vildere. Glem alt om at bakse med en trailer på turen til IKEA, for her har du et kæmpe lastrum med plant gulv (1835 liter), som uden problemer kan rumme et komplet inventar til dit nye walk in closet (det har jeg rent faktisk testet :-)). Her erfarede jeg også, at der findes nemmere løsninger, når bagsædet skal nedlægges, end den, Audi har valgt.

Den store bagklap åbner for hele bagpartiet og baglygterne ryger med op, når ladeporten åbnes. Her er plads til 650 liter – eller 1835 med bagsædet nede.

Der sidder knapper i bagagerummet, så du kan sænke læssehøjden. Det er den adaptive luftundervogn, som gør, at bilen kan sænkes. Testbilen har automatisk trækkrog, og betjenes ligeledes fra knapper i bagagerummet. Bilen kan trække 2.700 kg.

Høj lækkerhedsfaktor i kabinen

Hos Audi stiger premium-fornemmelsen jo højere du kommer op i rækken. I Audi Q7 er der skruet helt op og kabinen har en høj lækkerhedsfaktor.

Instrumentbordet rummer tre velfungerende skærme og en generel indretning, som kun toppen af Audis modeller har.

De flotte sportssæder med Valcona læder ser godt ud og siddekomforten er høj.

Pressebilen har fået gas på udstyrsfronten og konfigurationen fylder hele otte sider. Her er alt fra akustikglas til B&O lyd og alt i assistentsystemer.

Der er som sådan ikke noget jeg savner – men placeringen af trådløs opladning under låget i midterarmlænet er lidt bøvlet, og det er egentligt utroligt, at head up display ikke er standard i så stor og dyr en vogn.

Instrumentbordet rummer tre velfungerende skærme og en generel indretning, som kun toppen af Audis modeller har.

De mange asssitentsystemer virker fremragende og er også nødvendige i den store bil. Her er endelig en adaptiv fartpilot, som virker helt uden problemer, og som ikke lader sig forvirre af skiftende fartzoner på motorvejen. Det spiller!

En premium vogn for de få

Med en startpris på over en mio. danske kroner er denne testbil en premium vogn for de få. Men er den store pung fremme, er plug-in hybrid modellerne klart dem, som har flest kræfter i forhold til prisen. Også i S line, hvor den mest potente er Audi Q7 60 TFSI e quattro med hele 462 heste.

Det er en fed oplevelse at køre på ren el i så stor en SUV, men V6-eren kan jeg ikke helt slippe. Det bedste fra to verdener er nok i virkeligheden det, som beskriver denne Audi Q7 plug-in hybrid bedst.

Det bedste ved Audi Q7 TFSI e

  • Komfort i lange baner
  • Masser af plads
  • Fed oplevelse både på ren el og når V6-orkesteret spiller

Det kunne være bedre

  • Lidt bøvlet at nedlægge bagsæderne
  • Adgang til trådløs smartphone opladning er uhensigtsmæssig
  • Savner head up display

Specifikationer

  • Motor: 3,0 l V6 TFSI e plug-in hybrid
  • Effekt: 381 hk
  • Moment: 600 Nm
  • Trækkapacitet: 2.700 kg
  • Tophastighed 240 km/h
  • Acceleration 0-100 km/h 5,8 sek.
  • Batteri: 17,9 kWh litium-ion
  • Egenvægt: 2.450 kg
  • Træk: 2.700 kg
  • Bagagerum: 650 liter

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: