fbpx
 
Categories Biltest

Test: Audi A6 50 TFSI e quattro

Posted on
Test: Audi A6 50 TFSI e quattro

Støjsvag og majestætisk glider den gennem landskabet. Et lille ”e” på bagsmækken afslører, at denne Audi A6 Limousine har en plug-in hybrid drivlinje under det elegante ydre, som vil gøre din nabo grøn af misundelse. Du kan nemlig køre helt op til 56 km på ren el og 0-100 km/t klares på sølle 6,2 sekunder. Naturligvis i bedste quattro-stil. Sammen med en attraktiv prissætning, er ugens testbil på Carlife365 bestemt et interessant bud på en ”grøn bil” i premiumklassen.   

Næst billigste Audi A6 i modelprogrammet

Med de nuværende afgiftssatser koster testbilen Audi A6 Limousine 50 TFSI e quattro fra 649.990 kr. Det gør den til den næst billigste i Audi A6 modelprogrammet – eller sagt på en anden måde: Du får rigtig meget bil for pengene. For den potente Audi kommer med quattro, 299 hk og 450 Nm i en veludstyret Sport Prestige-udstyrslinje, som med et forbrug på 66,7 km/l (WLTP) har grønne ambitioner.

Selvom tallene på papiret for elektrisk rækkevidde og forbrug ved blandet kørsel ikke har været muligt for mig at opnå i testen (realistisk set er forbruget ved blandet kørsel mellem 20-25 km/l), er det samlede grønne aftryk for denne Audi bedre end det, de fossile drivlinjer i programmet kan præstere. Og det er jo den vej, det skal gå.

Audi quattro, 299 hk og 450 Nm i en veludstyret Sport Prestige-udstyrslinje. Pakken fejler bestemt ikke noget i denne testbil.

Så vi må krydse fingre for, at et nyt afgiftssystem ikke knækker halsen på fine plug-in hybrid biler, som Audi A6 50 TFSI e. For den har tilstrækkelig rækkevidde på ren el til det behov, som rigtig mange har i dagligdagen.

Jeg har hørt historier om bilister, som udelukkende køber plug-in hybrid, fordi prisen er attraktiv. Knap så meget på grund af muligheden for at køre på ren el. Men mit bud er, at du med en Audi A6 50 TFSI e quattro ikke bliver en sjælden gæst ved ladestanderen.

For med fuld power på batteriet, er denne Audi nemlig en sand fornøjelse at køre i. Den er kraftfuld som bare pokker og skift mellem el- og benzinmotor sker så smooth og gnidningsfrit, at du nærmest ikke bemærker det. Det er en af bilens store styrker. Denne Audi viser, hvor langt bilproducenterne er kommet med plug-in hybrid-teknologien. Det spiller!

Længde 4939 mm x bredde 1886 mm x højde 1457 mm

Lydløs cruiser-fornemmelse

At trille en stor Audi A6 lydløst ind på en parkeringsplads, giver overraskende meget opmærksomhed. Jeg fik flere spørgsmål i løbet af testen fra nysgerrige forbipasserende, som på en eller anden måde virkede overraskede over den tavse majestæt. Er det en elbil? Hvad koster den? Kører den godt? En p-vagt ved min lokale Irma nærmest savlede på bilen.   

Og ja – det er en slags elbil, den koster ikke en million og den kører fremragende. Og please – ingen savl på den fine tyfongrå metallak, tak!

Det er en fed fornemmelse at køre i ren eldrift i Audi A6. Den der lydløse cruiser-fornemmelse i en bil med Audi-kvalitet og komfort fra ende til anden er bare fed. Og det er helt tydeligt, at bilen med sine mange systemer bedst kan styre, hvordan du får mest ud af strøm og benzin, og dermed kan køre mest grønt. Og når du har brug for kræfterne, slippes de løs uden tøven og bilen føles hurtig og agil.  

Bilens 7-trins S tronic automatgearkasse bidrager i øvrigt betragteligt til den positive oplevelse.

Testbilen har en assistentpakke tour (ekstraudstyr til 18.000 kr.) som er med til at øge komforten. Bl.a. med adaptive kørselsassistenter med kø- og effektivitetsassistent. Det virker overraskende godt. Endelig en Audi, hvor assistentsystemerne bare spiller.

Skift mellem kørsel på ren el og benzinmotoren foregår smooth og uden nævneværdige ændringer i støjniveauet. En smule dækstøj er hvad du hører, men ellers er bilen lydløs på den virkelig fede måde. Det er komfort på højt plan.

Tre EV-køreprogrammer

Hjertet i Audi A6 50 TFSI e er en elmotor og en 2.0 liters TFSI-motor, som samlet leverer en ydelse på 299 hk og et moment på 450 Nm. Lithium-ion batteriet er på 14,1 kWh og kan lades ved offentlige ladestandere med et output på op til 7,4 kW, hvilket giver en opladningstid på ca. to og en halv time. På elmotoren alene kan A6 TFSI e køre op til 135 km/t, inden forbrændingsmotoren sætter ind.

Der findes en kraftigere variant i plug-in hybrid-serien – nemlig A6 55 TFSI e quattro. Her yder de to motorer tilsammen 367 hk og 500 Nm, mens den kun skal bruge 5,6 sek. for at nå 100 km/t.

Du kan vælge at køre i tre forskellige EV modes: Ren el, hybrid og en særlig ”hold” funktion, hvor du gemmer el til senere brug. Du vælger EV mode på den nederste skærm, hvor også klimaanlægget betjenes. På knapper under denne skærm kan du vælge yderligere en håndfuld driving modes (Audi Drive Select). Rent brugermæssigt giver opdelingen af drive- og EV-modes ikke så meget mening – det havde været smartere at samle det i en funktion.

En af fordelene ved plug-in hybrid er, at klimaanlægget har en varmepumpe, hvor restvarmen fra den elektriske drivlinje anvendes til at opvarme kabinen og dermed øger bilens energieffektivitet og den elektriske rækkevidde i de kolde måneder.

Masser af udstyr i Audis plug-in hybrid-modeller

I 50 TFSI e quattro Sport Prestige-udstyrslinjen får du bl.a. digitalt cockpit, 4-zone klima og 18” alufælge. Der er trådløs Apple CarPlay men desværre ingen trådløs oplademulighed til mobiltelefonen. Jeg savner også varme i bagsædet i standardudstyret. For knap 1.000 kr. kan du opgradere rattet til et mere sportsligt med flad bund. Det ville jeg nuppe.  

Vælger du den store model (55 TFSI e), får du endnu mere udstyr for pengene, en mere sportslig styling og sportsundervogn.

Se hele udstyrslisten her.

4-zone klima er standard.

Kabinens indretning er som du kender det fra de andre Audi A6’ere i programmet. Det er en bil med masser af komfort tilført et tvist af sportslighed. Det klæder sådan en executive sedan – eller limousine som Audi kalder det.

Kabinen i Audi A6 er gennemført og lækker.
Der er fin plads ved bagsædet, og med 4-zone klimaanlæg er komforten god.
Bagagerummet er mindre i plug-in hybrid-modellen, da batterierne tager plads. Du må derfor nøjes med 360 liter.

Attraktiv med de nuværende priser

Begge Audi A6 plug-in hybrid-modeller (50- og 55 TFSI e) er attraktive med de nuværende priser. Afhængig af udviklingen i afgifterne for plug-in hybrid biler vil tiden vise, om biler med denne drivlinje forbliver attraktive.

Audi A6 Avant-modeller er også i programmet som plug-in hybrid. Her er fordelen, at du har lidt mere plads i bagagerummet (405 liter).

Den testede version er bestemt en attraktiv pakke med de nuværende priser. Har du 100.000 mere i budgettet, så gå efter den større model (55 TFSI e) med flere heste, udstyr i rå mængder, sportsundervogn og en mere sportslig styling.

Det bedste ved Audi A6 Limousine 50 TFSI e Sport Prestige

  • Smooth og seamless hybrid-skift mellem el og benzin
  • Støjsvag køreoplevelse
  • Agil og hurtig acceleration – den føles potent
  • Du får meget bil og værdi for pengene

Det kunne være bedre

  • Begrænset plads i bagagerummet
  • Jeg savner varme i bagsædet i standardudstyret
  • Trådløs opladning af mobiltelefon mangler

Konkurrenter

  • BMW 530e sedan
  • Mercedes-Benz E-klasse 300 e
  • Volvo S90 Recharge

Specifikationer Audi A6 Limousine 50 TFSI e Sport Prestige

  • Motor: Elmotor og 2.0-liters TFSI benzinmotor
  • Gearkasse: 7 trins S Tronic
  • Lithium-ion batteri: 14,1 kWh
  • Ydelse: 299 hk
  • Moment: 450 Nm
  • Forbrug: 66,7 km/l (WLTP) ved blandet kørsel
  • Accelerationen 0-100 km/t: 6,2 sek.
  • Tophastighed: 250 km/t
  • Tophastighed på ren el: 135 km/t
  • Elektrisk rækkevidde: 56 km (WLTP) ved blandet kørsel
  • Tankindhold: 52 liter
  • Bagagerum: 360 liter
  • Farve på testbil: Tyfongrå metallak
  • Pris fra 649.990 kr.
Den sorte taske til venstre rummer kabler til opladning.

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: