fbpx
 
Categories Biltest

Test: Cupra Formentor VZ e-HYBRID

Posted on
Test: Cupra Formentor VZ e-HYBRID

Salget af plug-in hybrider vokser i Danmark, og udvalget er efterhånden stort. Med på bølgen rider CUPRA, som har smidt et batteri i crossoveren Formentor og udstyret bilen med et ladestik. Forvandlingen gør den til en af de mest interessante plug-in hybrider på markedet lige nu i kategorien crossover/SUV. Læs her hvorfor.

 19″ fælge og Brembo-skivebremser understreger det sportslige look.  

En bil med kant og karakter

Den ligner en rå børste med store overarme. Cupra Formentor er uden tvivl en bil med kant og karakter, og det er forfriskende dejligt i en tid, hvor det kan være svært at skelne mellem tysk, fransk og spansk. De udprægede sportslige crossover-linjer falder givetvis ikke i alles smag, men jeg synes, at designerne skal have credit for deres mod og progressivitet. Så point til bilens design.

I kabinen fortsætter de sportslige toner. Der er et gennemgående LED bånd på instrumentbordet, som ser virkelig godt ud i mørke. Samtidig har LED-belysningen en funktion, idet en orange farve lyser op, hvis du skal være opmærksom på noget i den blinde vinkel.

Sæderne er sportslige som bare pokker men overraskende komfortable.
Billedtekst: Formentor startes med en knap i rattet. En anden knap i rattet bærer det stamme-agtige Cupra logo, og herfra kan der skiftes mellem forskellige driving modes.

Der er ikke mange analoge knapper i kabinen, så du betjener det meste fra den store 12” touchskærm. Her kan du se et hav af data om bilen. Justering af varme og volumen er placeret i bunden af skærmen med nogle ”slidere”. 

Batteriet sluger plads

Cupra Formentor er baseret på samme platform som Seat Leon og VW Golf, hvilket er med til at skabe fine pladsforhold i bilen. Loftshøjden på bagsædet er godkendt til mine 187 cm, og bagagerummet sluger i plug-in hybrid-versionen 345 liter (det er 75 liter mindre end i versionen uden batteri).

Du stiger ind i bilen og ikke ned, så førerpositionen er lidt SUV-agtig. Det giver et godt overblik. Man skulle tro, at den sportslige bagende ville give et elendigt udsyn skråt bagud, men en lille siderude ved C-søjlen sørger for, at du bedre kan spotte fx cyklister ved højresving i travl bytrafik.

Køreoplevelse helt i top

Køreoplevelsen i Cupra Formentor er et af de helt store plusser ved bilen. Styretøjet er præcist, bremserne har bid og speederen er responsiv. Den er sportslig på en måde, hvor skarpheden er i balance med komforten. Det kan være en svær balancegang, men her scorer Cupra Formentor e-HYBRID altså igen point. Jeg har kørt bilen over en længere strækning på motorvej, og der er masser af komfort. På snoede landeveje er den legesyg og sportslig. Det er nok en af de sjoveste biler p.t. i VW-gruppen.

Den ekstra vægt fra batteriet giver ikke anledning til panderynker, og testbilen har med 245 hk masser af kræfter. Bilens 6-trins DSG automatgearkasse har jeg ikke en finger at sætte på. Formentor e-HYBRID fås også med en mindre motor med 204 hk.

I ren eldrift bemærker jeg, hvor lydløs bilen er. Hjul- og vindstøj er reduceret kraftigt, og det er med til at øge komforten. Når den elektriske rækkevidde på 54 km (det officielle tal – i praksis er det tættere på 45 km) er brugt, har Formentor e-HYBRID en 1.4 liters turbobenzinmotor, som driver værket. Her noterer jeg i testen et forbrug på 15-16 km/l. Du kan i øvrigt få den efterhånden karakteristiske Cupra sound, når bilen er i CUPRA-mode. Og ja, lyden er fake fra ende til anden, men den er sjov og underholdende.

Bilen har alle tænkelige assistentsystemer, og de virker som de skal. Skiltelæseren er præcis, og den adaptive fartpilot er intelligent, som den bør og skal være. Selv på en længere test på motorvej med mange afkørsler, var der ingen problemer med den adaptive fartpilot.

En fuld opladning opladning ved AC 3,6 kW tager 3½ time.

Plug-in hybrid med stor besparelse

I forhold til den pumpede variant med firehjulstræk og 300 heste, kan plug-in hybrid-udgaven på papiret godt se lidt fesen ud. Især i varianten med 204 hk. Men testbilen med 245 hk giver altså så meget smil på læben, at den version klart er værd at gå efter. Og smilet bliver kun større, når du opdager, at du sparer over 100.000 kr. Varianten med 245 hk står nemlig til 364.990 kr. og vælger du med den mindre motor er besparelsen endda endnu større.

Alt i alt står Cupra Formentor e-HYBRID som en bil, hvor design, stil, praktisk anvendelse, teknologi, køreegenskaber, underholdningsværdi og pris går op i en højere enhed, og derfor er lige netop den model p.t. en af de mest attraktive på markedet. Well done, Cupra!

Det bedste ved Cupra Formentor e-HYBRID

  • Cool design – Formentor er helt sin egen
  • God balance mellem sport og komfort
  • Meget bil for pengene som plug-in hybrid

Det kunne være bedre

  • Bagagerum reduceret til 345 liter – batteriet stjæler plads

Specifikationer

  • Motor: 1.4 liter turbo benzinmotor samt elmotor
  • Batteri: 12,8 kWh litium-ion
  • Effekt: 245 hk
  • Moment; 400 Nm
  • Topfart: 210 km/t.
  • 0-100 km/t: 7,0 sek.
  • Maks. påhængsvægt: 1.500 kg
  • Bagagerum: 345 liter
  • Rækkevidde: 54 km (WLTP)
  • Mål : L 445 cm B 184 cm H 151 cm

Konkurrenter

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: