fbpx
 
Categories Biltest

Test: Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Posted on
Test: Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+

Det gælder om at sætte håret, inden du begiver dig afsted i den kraftfulde matgrå Mercedes-AMG EQS, for du får opmærksomhed. Rigtig meget endda. Vi har testet det elektriske powerflagskib og ved nu, at bilen ikke bare er catchy og hurtig – den er spitze.

Vildskab på fire hjul

For mig er Mercedes-AMG essensen af fyrig vildskab på fire hjul med store potter og masser af bulder og brag. Så hvordan går det, når de adrenalinpumpende performancedrenge skal lege sammen med de grønne engle fra elbilproduktionen EQ? Hvorfor skal de to ting overhovedet blandes sammen?

Det handler i virkeligheden om gulerod og pisk. Pisk fordi de fossildrevne biler formentlig får dødsstødet en skønne dag, og gulerod fordi det teknologisk er muligt at bygge nogle overdrevet kraftige elbiler. Og sådan én er Mercedes-AMG EQS. En elektrificeret vildbasse på fire hjul. Uden potter – og med en kunstig lyd af det, der var engang.

Ikke bare hurtig. Lynhurtig!

Lyden følger med Dynamic Plus pakken til 59.440 kr. der også inkluderer en øget ydelse fra 658 hk (950 Nm) til 761 hk (1.020 Nm). Det skaber en racerbil, der når 0-100 km/t på blot 3,4 sekunder og først stopper, når tallet 250 står i det digitale speedometer. Det hele foregår naturligvis med firehjulstræk, hvor elektronikken konstant vurderer, hvordan kræfterne skal fordeles. I drive mode sport og sport plus er der en større fordeling af kræfter til bagakslen.

Den ene vejer 2,7 tons og den anden 190 kg. Begge klarer 0-100 km/t på 3,4 sekunder. Motorcyklen har en lidt højere tophastighed på 265 km/t mens elbilen må “nøjes” med 250 km/t.

Det er vilde præstationer – og en vild oplevelse at mærke bilens kræfter i en så stor og tung vogn (2,7 tons). Husk at bagsædepassagerer sidder med strakte ben og bagagerummet er stort som en balsal (610 liter). Styretøjet er præcist med den helt rette stramhed og baghjulstyringen gør underværker både i lav og høj fart. Ved lav fart drejer baghjulene op til 9 grader modsat, så du nemmere kan manøvrere bilen, mens de følger forhjulene ved høj fart.

Bremserne har kæmpe skiver og masser af bid. Chassiset er gjort lidt stivere for en mere responsiv køreoplevelse og luftaffjedringen er ligeledes tilpasset AMG. Det giver alt sammen en følelse af kontrol og overskud, som gør frisk kørsel i Mercedes-AMG EQS til en underholdende oplevelse. I mere rolig tempo leverer den komfort i lange baner og har klart en spændende alsidighed hvad det angår.

Inkarnerede AMG-fans vil hade den nye, kunstige lyd – men værdsætte det raketagtige ryk. Lyden kan slukkes, så det er hurtigt løst. Se det som en gimmick og du er satisfied. Det er dyrt og sjovt legetøj, og hvis jeg skulle købe bilen, ville jeg klart tage Dynamic Plus pakken med.

Påfyldning af sprintlervæske sker fra en låge i forskærmen. Du har ingen adgang til motorrummet.

Ekstra styling nødvendig for at give det helt rette look

Testbilen står til lige over 2 mio. kr. og uden ekstraudstyr forlanger Mercedes-Benz 1,8 mio. kr. for herligheden. Her har bilen som standard AMG designdetaljer som skørter, en speciel frontgrill og en lidt mere markant spoiler. Den matgrå farve, de flotte 22” fælge og røde bremsekalibre er ekstraudstyr og giver bilen det look, som får forbipasserende til at strække hals for at se, hvem der mon kører i sådan en bil. Andre hiver telefonen frem og optager video. Begge eksempler er oplevet under testen, og siger lidt om bilens wow-factor.    

Kæmpe skærm i pivlækker kabine

Kabinen er som vi kender fra den almindelige EQS men tilpasset til AMG. Der er bl.a. knapper på rattet til drive modes og styring af dæmpere, lyd og AMG-indstillinger. Som ekstraudstyr er der lækkert nappalæder og ruskindsagtige detaljer på bl.a. rattet der hvor du holder hænderne i raceposition. Standardudstyret er en meget lang liste med alt lige fra AMG-interiør til panoramatag, luftaffjedring, adaptiv dæmpning, baghjulstyring, klimaanlæg med 4 zoner, Burmester kvalitetslyd og det avancerede DIGITAL LIGHT. Komfortudstyret er righoldigt og du mangler absolut intet.

Den store flotte digitale flade som udgør instrumentbordet har tre digitale skærme hvoraf den ene er det digitale cockpit. Her er visningerne tilpasse AMG så du ser flere detaljer om bilens powerpræstationer. De to andre er infotainment og bilens øvrige indstillinger. I midterkonsollen er der knapper som supplerer indstillingerne og der er mulighed for opladning af to smartphones. Der er god opbevaringsplads til mindre effekter.

Den lækre hyperscreen er flot og nem at betjene. Kabinebelysningen er noget af det flotteste, der findes på markedet.
Flotte eljusterbare AMG lædersæder med logo i nakkestøtten. Sæderne har køl, massage og naturligvis varme.

Navigationen har en feature, som jeg er ret vild med. Du kan vælge at den kun skal vise vej til lynladere, og det giver rigtig god mening i netop denne bil. Den kan oplade med op til 200 kW, så du kører naturligvis efter de hurtige pistoler. Rækkevidden er opgivet til 578 km og jeg må sige, at jeg i denne bil ikke har så meget som skyggen af rækkeviddeangst. Den holder rækkevidden imponerende godt og med ægte og reel lynladning kan du hurtigt toppe op på farten.

Batterikapaciteten er 107,8 kWh. Hvis du mod forventning kommer i en situation, hvor der er lavt strøm på batteriet, er der en guide på skærmen som hjælper dig med at tøjle bilens elforbrug, så du har bedre mulighed for at nå frem.

I Mercedes EQS har det aldrig været nemmere og mere bekvemt at køre elbil, og i AMG-udgaven tilføres en sportslig dimension, som virkelig får smilet frem. Den er mærkbart mere sportslig end den almindelige EQS og designet har fået en cool kant. Ved almindelig kørsel leverer den rige mængder komfort og er på den måde en alsidig bil. Fremtidens Mercedes-AMG er ganske enkelt spitze!    

Specifikationer (uden DYNAMIC PLUS pakke)

  • Elektriskforbrug (kWh/100 km): 214
  • Elektrisk rækkevidde (km): 578
  • Max effekt (kW/hk): 484 (658)
  • Moment (Nm): 950
  • Batterikapacitet (kWh): 107,8
  • Acceleration 0-100 km/t (sek) : 3,8
  • Topfart (km/t): 220
  • AC ladning (kW): 11
  • DC ladning (kW): 200
  • Bagagerum: 610 liter

Foto: Thomas Saks

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: