fbpx
 
Categories Biltest

Test: Volvo XC60 B4 R-Design

Posted on
Test: Volvo XC60 B4 R-Design

Volvo sælger biler som aldrig før. Den mest solgte Volvo-model globalt er Volvo XC60. Den er en SUV i mellemklassen og en del af en søskendeflok på tre med XC90 som storebror og XC40 som lillebror.

I XC60-programmet har Volvo introduceret to mild hybrid-versioner med firehjulstræk. Carlife365 har testet den mindste mild hybrid version med diesel- og elmotor på 197 hk i højeste udstyrsvariant R-Design.

B4 er først og fremmest en teknisk opgradering

Den nye Volvo XC60 B4 har fået en teknisk overhaling, som kan mærkes. I en direkte sammenligning med dieselmodellen D4 med 190 hk samarbejder gear og motor bedre i B4. Ved at give D4’eren en Polestar opgradering kan du dog også få en noget bedre køreoplevelse i den.

Udstyrsversionen R-Design indeholder både styling og udstyr – bl.a. en R-Design kølergrill.

Mild hybrid-modellens 197 hk og 420 Nm giver dig saft og kraft, når du har brug for det. Men også en mere raffineret køreoplevelse. Elmotoren bruges bl.a. når bilen igangsættes, og derved føles start/stop-funktionen mindre anmassende.

Helstøbt og lækkert skandinavisk design. Volvo XC60 hører til blandt de flotteste i sit segment.

Ved motorvejskørsel giver B4 dig ligeledes masser af overskud og kørekomfort. Den tager 0-100 på 8,3 sek. og topfarten ligger på 205 km/t. I forhold til brændstoføkonomi er B4 ikke en duks – men helt skidt ser det heller ikke ud. Hvis du er lidt forsigtig med foden på gassen, kan du godt tvinge 14-16 km/l ud af de fossile dråber.

En anden teknisk forbedring er gearvælgeren, som i en elektronisk version erstatter den lidt bedagede manuelle gearstang. Det betyder bl.a. at bilen selv hopper i P position, når du parkerer bilen og slukker for motoren. Det er igen en lille forbedring, som gør XC60 til et godt bekendtskab i hverdagen.

Ny gearvælger i mild hybrid udgaven. Den er nu elektronisk og det spiller.

I sving kan du godt mærke bilens høje tyngdepunkt, men alt virker kontrolleret, og du kan godt køre sving nogenlunde agilt.

En sikker sag

Jeg har før testet Volvo XC60 i en anden motorversion og det der slår mig, hvor jeg igen er bag rattet i XC60 B4, er følelsen af at være i sikre hænder.

Bilen er spækket med sikkerhedsudstyr og den virker så godt bygget, at jeg virkelig tror på, at ingen skal dø i en Volvo mere.

Ved motorvejskørsel får du en virkelig komfortabel køreoplevelse. Dels er den adaptive fartpilot god og nem at bruge og dels kan du vælge Pilot Assist, som giver en nærmest selvkørende oplevelse – bortset fra at du jo ikke må slippe rattet helt. Volvo kalder det “én hånd på rattet” op til 130 km/t. Under testen havde Pilot Assist sine begrænsninger i kraftigt regnvejr, hvor den ikke fungerede.

Og apropos regnvejr, så handler sikkerhed også om et godt bakkamera. Her kan det undre, at det ikke er standardudstyr men ekstraudstyr i XC60 R-Design.

Jeg forstår ikke, hvorfor Volvo laver en dårligere bakkameraløsning end den, VW og Mercedes-Benz bruger, hvor kameraet er skjult, når det ikke anvendes. Dermed får du et mere klart billede på skærmen fra en linse uden snavs og regndråber.

Bakkamera kan du få i en teknikpakke, hvor der bl.a. også er navigation. Pakken koster 35.000 kr.

Æstetisk og funktionel kabine

Volvo XC60 har en kabine som ser godt ud og er meget velfungerende. Den store lodrette trykfølsomme skærm i midten er jeg stor fan af (så længe der er en pudseklud i nærheden). Det digitale cockpit er let at aflæse og ser ligeledes flot og enkelt ud. Den adaptive fartpilot kan betjenes fra rattet og det er min foretrukne placering af denne funktion.

Flot og overskueligt. Volvo har styr på at lave lækre kabiner. Samme høje niveau på tværs af alle modeller. Husk en pudseklud til skærmen.

R-Design er veludstyret og du får også en del styling i pakken lige fra paneler i aluminium til sportspedaler og R-Design kølergrill.

Lædersæder og kunstlæderbeklædt instrumentpanel giver sammen med et vellydende harman/kardon lydanlæg (ekstraudstyr til 20.403 kr.) en god premium fornemmelse i kabinen. Belysningen er ligeledes god skønt de tyske konkurrenter er lidt bedre til at skabe ambientbelysning i kabinen – fx langs dørpanelerne.

harman / kardon lydanlæg giver fantastisk god lyd. Det er ekstraudstyr til 20.403 kr.

Sæderne er i vanlig Volvo-stil lavet på en måde, så du ikke vil forlade dem igen. De kan indstilles, så du sidder helt perfekt. Der er memory funktion på sæder og spejle, hvilket er anvendeligt hvis flere personer fører bilen.

Pladsen i kabinen er god og ved bagsædet er der et godt midterarmlæn med kopholdere. Friskluftdyser er der kun i B-søjlen ved bagsædet og klimaanlægget har kun 2 zoner. Bagsædepassagererne kan dog nyde godt af sædevarme.

Pladsforholdene ved bagsædet er gode. 4-zone klimaanlæg er der desværre ikke.

Bagagerummet sluger 505 liter, hvilket er stort nok uden at være prangende.

Volvos specialpriser

Som altid har Volvo specialpriser på deres modeller. Det er derfor vigtigt at du har en god dialog med din Volvo-forhandler omkring de forskellige prislister. Volvo XC60 kan også privatleases.

Som altid anbefaler jeg, at du i en Volvo tilvælger pakker med udstyr. Det er med til at løfte bilen op i et premium niveau, hvor det bare føles lækkert.

Volvo XC60 kan med specialpris købes fra 589.635 kr. og den testede version inkl. alt udstyr står til 954.441 kr. Uden ekstraudstyr er prisen 798.980 kr.

Alternativet hedder Volvo V60

Der er ingen tvivl om, at mange efterspørger de populære SUV-modeller. Men den høje førerposition har også en pris. Både rent pengemæssigt men også i køreegenskaberne, hvor det høje tyngdepunkt kan mærkes. Vinterdæk er ofte også dyrere til en SUV. Og så skal du tanke oftere, da SUV’en vejer mere og dermed bruger mere brændstof.

En Volvo V60 er derfor oplagt at prøvekøre. Og skal der være firehjulstræk og en lidt højere frihøjde, så er Volvo V60 Cross Country også en mulighed.

Volvo V60
Volvo har attraktive privatleasingpriser på Volvo V60, så tjek den ud.

Volvo V60 er den mest solgte bil i Sverige i 2019 og i Danmark har den – sammen med andre populære Volvo-modeller – været med til at øge Volvo-salget med hele 28,3 % sammenlignet med samme periode i 2018.

Samtlige af Volvos modeller kommer i plug-in hybrid versioner. Fuldt elektrificerede biler er på vej startende med Volvo XC40 Recharge.

Volvo XC60 B4 AWD specifikationer

505 liter er der plads til. Det er OK men ikke prangende.

Du kan konfigurere din Volvo XC 60 her.

2 kommentarer

2 kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Anbefalet
%d bloggers like this: